ضرورت دارد تا با هدف تحقق اهداف و سرفصل های سند تحول قضایی و ‌برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه ای ذیل مفهوم مدیریت اقتضایی و توجه به ابعاد الگوی SWOT به عنوان پیش شرط تحول سازمانی داشته باشیم.
کد خبر: ۹۵۸۳۰۱۲
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۰

معاونت اجتماعی و ‌پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان یکی از معاونت های مهم و ‌تأثیرگذار در راستای تحقق اهداف مندرج در اصل ۱۵۶قانون اساسی تلقی می شود و ضرورت دارد تا با هدف تحقق اهداف و سرفصل های سند تحول قضایی و ‌برنامه هفتم توسعه نگاه ویژه ای ذیل مفهوم مدیریت اقتضایی و توجه به ابعاد الگوی SWOT به عنوان پیش شرط تحول سازمانی داشته باشیم.


به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، غلامرضا باغ شیرین در نشست فرماندهان پدافند غیرعامل استان گفت: بدون شک با توجه به شرایط موجود نمی توان از الگوهای مرسوم مدیریت با رویکرد بوروکراتیک یا لیبرالیستی توقع تحولات چشم گیر داشت، چرا که بدون شک مهم ترین رویکرد تحول آفرین و آینده ساز در ایران اسلامی، همان مدیریت جهادی است. مدیریتی جهادی در خدمت رسانی که مهم ترین مؤلفه های آن ارزش مداری، مردم گرایی، پویایی، خودباوری، نوآوری، استمرار، انعطاف پذیری، ولایت محوری و دین محوری تلقی می شود. الگویی از مدیریت تحول آفرین که می تواند چشم اندازهای پیش رو را بویژه در حوزه جرایم و آسیب های اجتماعی پیش بینی نموده و با سرعت و مسئولانه به آن تغییرات واکنش نشان دهد.


مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع از جرم معاونت گفت: در قوه قضاییه بویژه در یک دهه اخیر، تفکر و ‌مدیریت راهبردی در قالب عدالت ترمیمی، سیاست جنایی مشارکتی و کاهش پرونده های واصله به محاکم قضایی از طریق میانجیگری و فصل خصومت به یک گفتمان غالب مبدل شده و در این راستا ضرورت دارد تا راهبردهایی تدوین شود که گفتمان پیشگیری از وقوع جرایم و ‌آسیب های اجتماعی را در زمان کمتر، با هزینه مناسب تر،کیفیت بالاتر و‌ رضایت مندی بیشتر مردم و با تکیه بر عوامل درونی و بیرونی در جامعه محقق سازد.


باغ شیرین گفت: در واقع راهبردهای پیشگیرانه مجموعه ای از اقدامات و سیاست های کلان قضایی یا شبه قضایی تلقی می شوند، که جهت گیری کلان حاکمیت در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی را تعیین می کند و‌ چگونگی دستیابی به این هدف های کلان را نیز تبیین می کند.


وی گفت: یک برنامه جامع با رویکرد پیشگیرانه در ادارات و سازمان های حاکمیتی و مدنی، لزوما باید همه جانبه و تلفیقی تدوین شود، علاوه برآن محاسن یا نقاط قوت اصلی سازمان ها را توام با عوامل و‌ تغییرات محیطی در نظر گرفت و با نگاهی واقع بینانه، طراحی و ‌اجرای برنامه ها را به نحوی مدیریت و ‌حمایت کنیم که از دستیابی به هدف های اصلی سازمان اطمینان حاصل نماییم و در این مسیر نگاه اصلی در دسته بندی اهداف مرتبط با پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی، دسته بندی اهداف در سه برش زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می باشد.


باغ شیرین افزود: در تدوین برنامه های پیشگیری، لزوما می بایست به مقوله یادگیری کارمندان توجه داشت و‌ زمینه را برای یادگیری سازمانی ایشان تسهیل کرد. علاوه بر این می بایست از تجارب و سرفصل های علمی و نظام مند نیز در این حوزه بهره برداری مناسب کرد.


مدیر اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: تقویت و ‌توسعه قابلیت های فناوری های پیشگیرانه، بهبود فرآیندها و روش های انجام کار در پیشگیری از جرم، تلاش در راستای کاهش کمّی بزهکاران و‌ پیشگیری از بزه دیدگی و ‌مدیریت خطر بزه دیدگی، استفاده از نخبگان و ‌اندیشمندان و جلب مشارکت ایشان در پیشگیری از جرم و آینده پژوهی در راستای ظهور جرایم جدید و ‌ناآشنا و تدوین ادبیات نظری در حوزه راهبردهای پیشگیرانه در این خصوص، برخی از الزامات و بایسته های تدوین راهبردهای پیشگیرانه و ‌تحول سازمانی با رویکرد مدیریت جهادی محسوب می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار