خبرهای داغ:
عدالتخواه:

استان همدان رتبه برتر کشور را در ایجاد صلح و سازش دارد

همدان-رئیس کل سابق دادگستری استان همدان گفت: طرح شمیم رضوی برای صلح و سازش خانواده‌ها ایجاد شده که در امامزاده‌ها فعالیت دارد و استان همدان رتبه برتر را در کشور برای صلح و سازش دارد.
کد خبر: ۹۵۷۵۸۰۸
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۲
استان همدان رتبه برتر کشور را در ایجاد صلح و سازش دارد

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدرضا عدالتخواه در آئین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان همدان که با حضور مسئولین کشوری و لشکری، قضات و کارمندان دادگستری در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر و اعیاد رجبیه به ویژه مبعث رسول اکرم(ص) اظهار کرد: گسترش شیوه‌های جایگزین رسیدگی قضایی با رویکرد حل اختلاف با صلح و سازش از برنامه‌های مهم در استان بود.

وی با بیان اینکه کمیته‌های مصلحین در سراسر استان اعم از مساجد، هیئت‌ها، اصناف و بخش‌های مختلف راه افتاد، افزود: تشکیل ستاد تالیف قلوب نیز از دیگر اقدامات بود که در این ستاد ۸۰ فقره قتل عمد طی چهار سال و نیم ختم به مصالحه شده است؛ همچنین راه‌اندازی طرح ابتکاری معتذرین توسط دادگستری همدان بود که در این طرح متهمان چنانچه تمایل داشته باشند، می‌توانند در راستای عدالت ترمیمی و جبران تالمات روحی شاکی عذرخواهی کنند که این طرح به سطح کشور تسری پیدا کرد.

رئیس کل سابق دادگستری استان همدان گفت: تاکنون ۳۴ هزار متهم ابراز ندامت و پشیمانی کردند و ۲۱ هزار نفر از آنها را شکات بخشیده‌اند که با پرداخت جزای نقدی و مطالبات خصوصی اشخاص همچون جبران خسارات و دیات بیش از ۲۱ میلیارد تومان گذشت صورت گرفته و حکم اجرا نشد.

وی ابراز کرد: این طرح در چهار بخش دادگستری، قضات، کلانتری و زندان‌ها اجرا می‌شود که افراد تشویق به عذرخواهی می‌شوند؛ همچنین به تازگی این طرح برای گشت‌های سیار نیروی انتظامی در حال اجراست تا اگر شکایتی وجود دارد به سمت و سوی عذرخواهی رود.

عدالتخواه با بیان اینکه ایجاد سامانه وکلای مصلح از دیگر اقدامات است، خاطرنشان کرد: طرح شمیم رضوی برای صلح و سازش خانواده‌ها ایجاد شده که در امامزاده‌ها فعالیت دارد و استان همدان رتبه برتر را در کشور برای صلح و سازش دارد.

وی عنوان کرد: آراء قضات بدوی «ساآب» توسط قضات تجدیدنظر براساس شاخص‌های ماهوی قانونی نمره‌گذاری می‌شود و رتبه‌بندی قضات را داریم که استان همدان از حیث اتقان و استحکام آراء رتبه نخست را در کشور دارد.

رئیس سابق دادگستری کل استان همدان با اشاره به اینکه ما در استان همدان برنامه محور خواهیم بود و در استان سه برنامه قاضی محور، شعبه محور و حوزه محور برای روسای دادگستری‌ها و دادستان‌ها داریم، عنوان کرد: افزایش مجازات‌های جایگزین حبس مدیریت و نظام‌مند شد به گونه‌ای که در مهرماه امسال در یک اقدام جهادی 2 هزار نفر از کارکنان و مدیران این اداره و ۳۰۰ نفر از متهمان و محکومان از یک صبح تا ظهر ۱۵ هزارتن زباله جمع‌آوری کردند و این اقدام بسیار اثرگذار و فرهنگساز بود.

وی با بیان اینکه در کنار این اقدام برای خود هدف‌گذاری کردیم برای غرس یک میلیون نهال در استان که انجام شد، گفت: ما کادرسازی و استفاده از قضات شجاع و توانمند را داشتیم، همچنین قانون‌مداری در استان حرف اول را در دستگاه قضا می‌زند و برای تحقق عدالت از قانون شکنی‌ها جلوگیری می‌شود.

عدالتخواه گفت: دادگاه‌های تجدیدنظر از نظر کیفیت رسیدگی و ارجاع پرونده‌ها از ۱۱ شعبه به ۱۸ شعبه افزایش یافت و از حیث کیفیت رسیدگی و کمیت ارجاع پرونده‌ها در سطح کشور بهترین وضعیت را دارد، همچنین به تعداد دادگاه‌های بدوی تنها در مرکز استان ۱۱ دادگاه اضافه شد نیز دو دادگاه در بخش زند و شیرین‌سو در راستای تلاش برای رفع مشکلات آنها راه‌اندازی شد که با کمترین بودجه از قوه قضاییه ایجاد شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات