نخستین اجلاسیه اندیشه های قضایی رهبر معظم انقلاب در استان سیستان و بلوچستان با محوریت احیاء حقوق عامه، حقوق شهروندی و آزادی های مشروع، پیشگیری از وقوع جرم، اصلاح و تربیت مجرمان و مبارزه فراگیر با فساد و ابعاد آن در سالن شهید بهشتی دادگستری کل استان برگزار شد.
کد خبر: ۹۵۷۱۱۶۶
|
۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری استان در حاشیه این اجلاس گفت: پژوهشکده قوه قضائیه برای نخستین بار در کشور نشست هایی را پیش بینی کرده که دیدگاه و اندیشه های رهبر انقلاب درباره قوه قضائیه را بررسی کنند.

عباسعلی رجبی افزود : یکی از مهمترین مباحثی که در این اجلاسیه مورد توجه و بحث و بررسی قرار گرفت، احیاء حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم، اصلاح و تربیت مجرمان و مبارزه فراگیر با فساد بود.

حجت الاسلام و‌المسلمین نجفی با اشاره به ضرورت اتخاذ راهبرد های پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی در استان اظهار داشت: مطالبه مقام معظم رهبری در حوزه آسیب های اجتماعی مبتنی بر اقدامات جهادی، فوق العاده و شبانه روزی است و در این کلیه دستگاه های حاکمیتی مکلفند تا با قوه قضاییه در خصوص پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب های اجتماعی همکاری لازم را به عمل آورند .

معاون اجتماعی و‌پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گفت: بدون شک اعتبارات تخصیص یافته در خصوص آسیب های اجتماعی و جرایم اولویت دار، نوعی سرمایه گذاری در بستر انتظام و‌ارتقای امنیت اجتماعی محسوب می شود و در واقع پیش شرط توسعه پایدار استان سیستان و بلوچستان در گرو ارتقای امنیت روانی شهروندان و‌کاهش پرونده های مترتب بر جرایم خشن و‌مقرون به آزار می باشد.

وی با اشاره به الزامات مرتبط با توفیق در امر پیشگیری از وقوع جرم در استان اظهار داشت: شناسایی مساله ‌جرم و هدف گذاری، آسیب شناسی علل جرم، انتخاب اقدامات ویژه و ارائه راه حل های عملیاتی و کاربردی، اجرای راهکار های پیشگیرانه و ارزیابی و تعدیل نتایج اجرای برنامه های پیشگیرانه می بایست مدنظر متولیان امر پیشگیری از جرایم و‌آسیب های اجتماعی واقع گردد.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی خاطرنشان گردید: در حوزه گفتمان پیشگیری از وقوع جرایم ضرورت دارد تا تناسب بین اهداف برنامه ها و ابزار تحقق آن مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این توسعه منابع انسانی در قالب آموزش های تخصصی در حوزه پیشگیری از جرایم و آسیب های اجتماعی یک راهبرد تخصصی می باشد. ضمن اینکه در استان سیستان و بلوچستات ظرفیت منحصر بفرد معتمدین و‌ متنفذین یک پتانسیل کم نظیر در حوزه تحقق سیاست جنایی مشارکت و‌اجرای عدالت با راهبرد قضا زدایی و فصل خصومت می باشد.

وی افزود: در خصوص پیشگیری از جرایم ضرورت دارد تا مقوله گفتمان سازی بویژه از طریق ظرفیت معتمدین و وسایل ارتباط جمعی و رسانه های تعاملی به نحو جدی مدنظر قرار گرفته و سرفصل های مرتبط با پیشگیری از آسیب های اجتماعی به عنوان یک راهبرد اساسی در قالب آموزش های همگانی به مردم ارائه شود. علاوه بر این باید پذیرفت که کنشگران اصلی تحقق برنامه های پیشگیرانه، مردم و‌اجتماعات محلی می باشند، لذا ضرورت دارد تا پل تعاملی بین برنامه ریزان و‌ مجریان برنامه های پیشگیرانه از طریق ارتقای مشارکت های اجتماعی و نهادینه سازی اعتماد اجتماعی به متولیان برنامه های پیشگیرانه به عنوان یک اصل اساسی مدنظر قرار گیرد.

نجفی با اشاره به ساختار ماهیت جرایم و آسیب های اجتماعی ابراز داشت: جرم و‌کجروی، ذاتی جوامع انسانی است و در واقع تعریف مداخلات پیشگیرانه در قالب برنامه های مصوب ستادی یا فوق العاده نوعی تلاش در مسیر کاهش نرخ وقوع جرایم محسوب می شود، علاوه بر این کارشناسان متولی باید به این مقوله اشراف داشته باشند که ماهیت جرایم و‌آسیب های اجتماعی در طول زمان و با توجه به موقعیت مکانی تغییرپذیر و است و ضرورت دارد تا در این خصوص به تفاوت های مکانی، فرهنگ های بومی و محلي، ظرفيت ها و محروميت هاي هر بافت اجتماعي و جغرافيايي در تدوين برنامه ها توجه داشت.

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري كل استان گفت: در تحقق پيشگيري هاي همگاني و گفتمان سازي بويژه در حوزه پيشگيري هاي رشد مدار ضرورت دارد تا به نهادينه سازي ارزش هاي مقبول اجتماعي بويژه با اتكا به فرهنگ ايراني -اسلامي توجه داشت. نقش آفريني مردم در پرتو شناخت حقوق و تكاليف شهروندي تحقق مي يابد و مقام معظم رهبري در اين راستا عنوان مي نمايد كه نقش دستگاه هاي تبليغاتي در اين كار اهميت زيادي دارد و در واقع زعم ايشان صدا و سيما بايد مطلع شود از آنچه كه واقعيت كار است تا بتواند برنامه ريزي كند. در واقع صدا و سيما در اين راستا خيلي مي تواند موثر باشد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار