خبرهای داغ:
سخنرانی و جملاتی از امام خامنه‌ای(مدظله العالی) درباره‌‌ی توصیف شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را در این مقاله مطالعه می‌کنیم.
کد خبر: ۹۵۶۶۸۲۱
|
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، نکات و توصیه هایی از رهبر معظم انقلاب درباره‌‌ی حاج قاسم سلیمانی و شخصیت، مکتب و مجاهدت های سردار دلها را مشاهده می‌کنیم.

شخصیت و مجاهدت های شهید حاج قاسم سلیمانی

شخصیّت‌های ایمانی وقتی که ایمان را با عمل صالح همراه کنند، وقتی حرکت جهادی بکنند، محصولش میشود شخصیّتی مثل شهید سلیمانی که حتّی دشمنانش او را تحسین میکنند! ۹۸/۱۱/۱۶

به کمک ملّتهای منطقه یا با کمکهایی که به ملّتهای منطقه کرد، توانست همه‌ی نقشه‌های نامشروع آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا را خنثی کند. ۹۸/۱۰/۱۸

در مسائل داخل کشور اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ ذوب در انقلاب بود. پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود. ۹۸/۱۰/۱۸

سردار دلها یک فرمانده جنگاورِ مسلّط بر عرصه‌ی نظامی بود، در عین حال بشدّت مراقب حدود شرعی بود. ۹۸/۱۰/۱۸

مراقب بود که به کسی تعدّی و ظلم نشود. به دهان خطر میرفت امّا جان دیگران را تا میتوانست حفظ میکرد. ۹۸/۱۰/۱۸

حاج قاسم صد بار در معرض شهادت قرار گرفته بود؛ این بار اوّل نبود، ولی در راه خدا و انجام وظیفه و جهاد فی‌سبیل‌الله از هیچ چیز پروا نداشت؛ نه از دشمن پروا داشت، نه از حرف این و آن پروا داشت، نه از تحمّل زحمت پروا داشت. ۹۸/۱۰/۱۳

رهبر معظم انقلاب درباره‌‌ی شهید حاج قاسم سلیمانی

متلاشی ساختن توده‌ی سرطانی

شما با متلاشی ساختن این توده‌ی سرطانی و مهلک داعش، نه فقط به کشور‌های منطقه و به جهان اسلام بلکه به همه‌ی ملّتها و به بشریّت خدمتی بزرگ کردید.

این نصرتی الهی و مصداق «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَ لٰکِنَّ اللهَ رَمیٰ» بود که به‌خاطر مجاهدت شبانه‌روزی شما و همرزمانتان به شما پاداش داده شد. پاسخ رهبر انقلاب به نامه سرلشکر قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش ۱۳۹۶/۰۸/۳۰  

شهیدی که به دست خبیث‌ترین انسان‌های عالم به شهادت رسید

ما شهید زیاد داریم در بین سرداران هم شهید داریم، در بین آحاد معمولی هم شهید داریم، امّا شهیدی که به دست خبیث‌ترین انسان‌های عالم یعنی خود آمریکایی‌ها به شهادت برسد و آن‌ها افتخار کنند که او را توانستند شهید کنند.

چنین شهیدی غیر از حاج قاسم من کس دیگری را یادم نمی‌آید؛ جهادش جهاد بزرگی بود، خدای متعال شهادت او را هم شهادت بزرگی قرار داد. بیانات در منزل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی ۱۳۹۸/۱۰/۱۳

رهبر معظم انقلاب درباره‌‌ی شهید حاج قاسم سلیمانی

شهید سپهبد سلیمانی بشدّت مراقب حدود شرعی بود

شهید سپهبد سلیمانی یک فرمانده جنگاورِ مسلّط بر عرصه‌ی نظامی بود، هم در عین حال بشدّت مراقب حدود شرعی بود. در میدان جنگ، گاهی افراد حدود الهی را فراموش میکنند، میگویند وقت این حرف‌ها نیست؛ او نه، او مراقب بود.

آنجایی که نباید سلاح به کار برود، سلاح به کار نمیبُرد؛ مراقب بود که به کسی تعدّی نشود، ظلم نشود؛ احتیاط‌هایی میکرد که معمولاً در عرصه‌ی نظامی، خیلی‌ها این احتیاط‌ها را لازم نمیدانند؛ لکن او احتیاط میکرد.

به دهان خطر میرفت، امّا جان دیگران را تا میتوانست حفظ میکرد؛ مراقب جان نزدیکانش، اطرافیانش، سربازانش، همکارانش در ملّتهای دیگر که در کنار او بودند، بود. بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۹۸/۱۰/۱۸  

 

کلیپ سخنرانی حضرت آقا درباره‌ی حاج قاسم سلیمانی

مکتب و شهادت حاج قاسم

جهادش جهاد بزرگی بود، خدای متعال شهادت او را هم شهادت بزرگی قرار داد. ۹۸/۱۰/۱۳

شهید سلیمانی با حرکات خود و بالاخره با شهادت خود اسم رمز برانگیختگی و بسیج مقاومت در دنیای اسلام شد. ۹۹/۹/۲۶

شهید سلیمانی به هر دو حُسنیین رسید؛ هم پیروز شد هم به شهادت رسید؛ یعنی خدای متعال کِلتَا الحُسنَیَین را به این شهید عزیز داد. ۹۸/۱۱/۲۹  

مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی

مکتب شهید سلیمانی عبارت است از «صدق» و «اخلاص». این دو کلمه در واقع عنوان و نماد و نمایه‌ی مکتب سلیمانی است. «صدق» یعنی همان چیزی که در آیه‌ی شریفه‌ی «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللهَ عَلَیه» است.

«اخلاص» هم همین است که در آیات متعدّد قرآن از جمله این آیه‌ی شریفه «قُل اِنّی اُمِرتُ اَن اَعبُدَ اللهَ مُخلِصًا لَهُ الدّین» آمده است؛ این دو عنوانِ قرآنی، تشکیل‌دهنده‌ی حرکت شهید سلیمانی بود.  

سردار دلها ماندنی و تا ابد زنده است

به‌ هر حال شهید سلیمانی ماندنی است. تا ابد زنده است؛ آنهایی که او را شهید کردند ترامپ و امثال او جایشان در زباله‌دان تاریخ است و جزو فراموش‌شدگان تاریخ خواهند بود.

امّا او تا ابد زنده است؛ شهید این جوری است و دشمنان او گم و گور خواهند شد. البتّه ان‌شاءالله بعد از آنکه تقاص دنیوی‌شان را بدهند، گم و گور خواهند شد.  

سردار سلیمانی و مراقبت برای حفظ جان اطرافیان، رزمندگان و همکارانش

ویژگی مهم حاج قاسم این بود که در مسائل داخلی اهل حزب و جناح و این‌گونه تقسیم‌بندی‌ها نبود اما به‌شدت انقلابی و پایبند به خط نورانی و مبارک امام بود و انقلاب و انقلابی‌گری خط قرمز قطعی او بود.

حاج قاسم واقعاً ذوب در انقلاب بود و برخی سعی نکنند که این واقعیت‌ها را کم‌رنگ کنند. حاج قاسم در مقابل همه نقشه‌هایی که با پول، توانایی و تأثیرگذاری سیاسی و تشکیلات وسیع آمریکایی‌ها شکل می‌گرفت، قد علم کرد و آن‌ها را خنثی و بی‌نتیجه کرد.

سر تعظیم فرود می‌آورم

هر زمانی که این شهید عزیز گزارشی ارائه می‌کرد من قلباً و زباناً او را تحسین می‌کردم اما اکنون در برابر برکات شهادت او و آنچه این شهادت برای کشور و منطقه ایجاد کرد، سر تعظیم فرود می‌آورم.

برجسته کردن یاد حاج قاسم

هر چیزی که یاد شهید عزیز ما سردار سلیمانی را برجسته کند، چشم‌نواز و دلنواز است. یاد او را اگرچه خداوند در اوج برجستگی قرار داد و بدین گونه پاداش دنیائی اخلاص و عمل صالح او را بدو هدیه کرد، ولی ما هم هرکدام وظیفه‌ئی داریم...

یادداشت رهبر انقلاب پیش از مطالعه کتاب زندگی‌نامه خودنوشت شهید سلیمانی ۱۳۹۹/۱۰/۱۴  

دو ویژگی بارز حاج قاسم سلیمانی

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی این دو ویژگی سردار شهید را توأمان مورد توجه قرار دادند. به این معنا که هر کدام از این دو بدون دیگری به نوعی نقص به شمار می رود.

ایشان درباره این شهید عزیز فرمودند: «شهید سلیمانی، هم شجاع بود، هم با تدبیر بود؛ صِرف شجاعت نبود؛ بعضی‌ها شجاعت دارند امّا تدبیر و عقل لازم برای به کار بردن این شجاعت را ندارند.

بعضی‌ها اهل تدبیرند امّا اهل اقدام و عمل نیستند، دل و جگر کار را ندارند. این شهید عزیزِ ما هم دل و جگر داشت به دهان خطر میرفت و ابا نداشت؛ نه فقط در این حوادث این روزها، بلکه در دوران دفاع مقدّس هم در فرماندهی لشکر ثارالله همین جوری بود.

خودش و لشکر اش هم با تدبیر بود؛ فکر می­کرد، تدبیر می­کرد، منطق داشت برای کارهایش. این شجاعت و تدبیرِ توأمان، فقط در میدان نظامی هم نبود، در میدان سیاست هم همین جور بود.

نمونه ای از تدبیر و شجاعت حاج قاسم سلیمانی

یک نمونه از تدبیر و شجاعت او که این را دشمنانِ او خوب می­دانند شاید بعضی از دوستان ندانند این بود که او به کمک ملّت­های منطقه یا با کمک­هایی که به ملّت­های منطقه کرد، توانست همه‌ی نقشه‌های نامشروع آمریکا در منطقه‌ی غرب آسیا را خنثی کند.

این آدم توانست در مقابل همه‌ی نقشه‌هایی که با پول، با تشکیلات تبلیغاتیِ وسیع آمریکایی، با توانایی‌های دیپلماسیِ آمریکایی، زورگویی‌هایی که آمریکایی‌ها روی سیاست­مدارانِ دنیا به ­خصوص کشورهای ضعیف دارند، تهیّه شده بود قد علَم کند و این نقشه‌ها را در این منطقه‌ی غرب آسیا خنثی کند.

آمریکایی‌ها در مورد فلسطین طرحشان و نقشه‌شان این بود که قضیّه‌ی فلسطین را به فراموشی بسپرند؛ فلسطینی‌ها را در حالت ضعف نگه دارند که جرئت نکنند دَم از مبارزه بزنند.

حاج قاسم دست فلسطینی‌ها را پُر کرد

این مرد، دست فلسطینی‌ها را پُر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزّه در مقابل رژیم صهیونیستیِ با آن همه ادّعا می‌ایستد، کاری و بلایی سرِ آنها می‌آورد که آنها سرِ ۴۸ ساعت می­گویند آقا بیایید آتش‌بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد.

دستشان را پُر کرد. کاری کرد که بتوانند بِایستند، بتوانند مقاومت کنند. این چیزی است که برادران فلسطینی ما مکرّر ‌در ‌مکرّر پیش خود بنده گفته‌اند. البتّه من می­دانستم امّا آنها هم آمدند پیش ما شهادت دادند.

در سفرهای متعدّدی که این رهبران فلسطینی آمدند، همه‌‌ی آنها این را گفتند.  

رهبر معظم انقلاب درباره‌‌ی شهید حاج قاسم سلیمانی

اخلاص، بالاترین ویژگی سردار شهید سلیمانی

امام خامنه‌ای مدظله العالی، بالاترین ویژگی سردار شهید سلیمانی را اخلاص ایشان دانسته و فرمودند: «از همه‌ی اینها بالاتر، اخلاص او بود؛ با اخلاص بود؛ این ابزار شجاعت و ابزار تدبیر را برای خدا خرج می­کرد؛ اهل تظاهر و ریا و مانند این­ها نبود.

اخلاص خیلی مهم است. ماها در خودمان اخلاص را تمرین کنیم. در ادامه نیز پس از یاد آوری تأثیر ایشان در منطقه به خصوص در میان جبهه مقاومت در فلسطین و نوار غزه، با ذکر نمونه­‌ای از اخلاص عملی این شهید والا مقام یاد آور شدند:«در جلسه‌ای که ما غالباً با همین مسئولین مختلف که ارتباط با کار او داشتند داشتیم ،جلسات رسمیِ معمولی حاج قاسم یک گوشه‌ای می‌نشست که اصلاً دیده نمی­شد.

آدم گاهی اوقات می­خواست بداند یا استشهاد کند، باید می­گشت تا او را پیدا می­کرد؛ خودش را جلوی چشم قرار نمی­داد، تظاهر نمیکرد.»

اخلاص از ویژگی­های مهم انسان مؤمن است که در توضیح آن در روایتى از پیامبر (صلی الله علیه وآله) خطاب به ابوذر آمده است: «… وَ مَا بَلَغَ عَبْدٌ حَقَّ حَقِيقِيَّةِ اَلْإِخْلاَصِ حَتَّى لاَ يُحِبَّ أَنْ يُحْمَدَ عَلَى شَيْءٍ مِنْ عَمَلِ اَللَّهِ» بنده هرگز به حقیقت اخلاص نمى‏رسد، جز آن که دوست نداشته باشد او را بر عمل خدایى، بستایند.

بر این اساس درخواست شهید مخلص سردار حاج قاسم سلیمانی از بزرگان و مؤمنینی مانند مقام معظم رهبری، حضرات آیات نوری همدانی، جوادی آملی، سبحانی حفظهم الله و … جهت امضای کفن مبارکش در کنار سالها آرزوی شهادت که در ایشان بوده است، نشانگر عمق توجه وی به مساله معاد و اخلاص والای اوست.

آیت الله جوادی آملی از امضای کفن سردار سلیمانی، این چنین یاد کردند

کمتر وقتی است که من به یاد جناب قاسم سلیمانی باشم و دعا نکنم. ایشان خیلی پیش ما عزیز است. همه ما وامدار شهادت و مجاهدت برادر عزیز ما مرحوم سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی رضوان الله تعالی هستیم.

سال قبل که آمده بودند قم، یک دیداری همراه با آقایان دیگر داشت. بعد از اینکه آن آقایان تشریف بردند، گفت حاج آقا من کار دارم. دیدم یک پارچه ای از جیبش بیرون آورد گفت این کفن من است و می خواهم که شهادت بدهید.

خوب ما چه صلاحیت داریم که شهادت بدهیم آن هم برای کسی که یک عمری به قرآن و ائمه خدمت کرده، آبروی ما را حفظ کرده. امنیت ما را حفظ کرده است.

ناموس ما را حفظ کرده. دین ما را حفظ کرده. شرف ما را حفظ کرده. نظام ما را حفظ کرده. حرف­های امام را حفظ کرده. حرفهای رهبر را حفظ کرده. ما گفتیم خیلی خوب، امضا کردیم.  

بیانات امام خامنه‌ای درباره‌ی تشییع باشکوه شهید سلیمانی

ابعاد مادّی و معنویِ این پدیده تشییع شهید سلیمانی را شناسایی کنیم. من عرض میکنم پس از ۴۱ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این جمعیّت بی‌نظیر را کدام دست قدرتی به میدان آورد؟

این اشک و عشق و شور را چه کسی پدید آورد؟ کدام عاملی میتوانست یک چنین معجزه‌ای را نشان بدهد جز دست قدرت الهی؟

آن کسانی که دست قدرت خدا را نمیتوانند در این حوادث ببینند و تحلیل‌های مادّی در این مسائل میکنند، عقب میمانند. باید دست قدرت خدا را دید.

بُعد معنوی و بسیار مهمّ این حادثه همین است که خدای متعال این کار را میکند. وقتی خدای متعال یک چنین حرکتی را در ملّت به وجود می‌آورد، انسان باید احساس کند که اراده‌ی الهی بر پیروزی این ملّت است.

این نشان‌دهنده‌ی این است که اراده‌ی الهی بر این است که این ملّت در این راه و در این خط حرکت کند و پیروز شود. نشان‌دهنده‌ی معنویّات و باطن این ملّت هم هست.

این عشق و این وفا و این ایستادگی و در این بیعت بزرگ با خطّ امام، مردم با این حضورشان در میدان با خطّ امام بیعت کردند؛ بیعتی با این عظمت، آن هم بعد از گذشت بیش از سی سال از رحلت امام بزرگوار این جور با امام، مردم بیعت میکنند، این جور امام زنده است.

چه شد که پس از تلاش امپراطوری خبری صهیونیسم در چند روز قبل از این حادثه و بعد از این حادثه، امپراطوری خبری صهیونیسم در همه‌ی دنیا سعی کردند سردار بزرگوار عزیز ما را متّهم کنند به تروریست؛ خود رئیس‌جمهور آمریکا گفت، وزیر خارجه‌اش گفت، دستگاه‌های خبری صهیونیستی در همه‌ی دنیا تکرار کردند «تروریست، تروریست» - خدای متعال صفحه را درست بعکس آنچه که آن‌ها میخواستند ترتیب داد؟ نه فقط در اینجا در ایران، در کشور‌های مختلف مردم به روح این شهید بزرگ درود فرستادند و پرچم آمریکا و صهیونیست‌ها را آتش زدند.

خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۹۸/۱۰/۲۷

 

* خوشا به‌حال حاج قاسم که به آرزویش رسید، او شوق شهادت داشت و برای آن اشک می‌ریخت و داغدار رفقای شهیدش بود. ۹۸/۱۰/۱۳*

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها