خبرهای داغ:
خزائلی عنوان کرد: اجرای نتایج مطالعات استحکام‌بخشی و مرمت گنبدخانه و ایوان جنوبی مسجد جامع عتیق می تواند با نگاهی نو به سازه‌های بناهای تاریخی، مستندنگاری درستی مطابق با استاندارد جهانی در نظام مراقبت و پایش از آثار تاریخی ایجاد نماید.
کد خبر: ۹۵۶۵۲۰۷
|
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج استان قزوین، اولین سمینار ملی روش استحکام‌بخشی بناهای تاریخی با رویکرد میان‌رشته‌ای با حضور علیرضا خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمد شعبانیان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان، فرشاد پیله‌چی رییس جهاد دانشگاهی استان قزوین، مشاورین طرح مطالعات مرمت مسجد جامع عتیق قزوین و جمعی از اساتید، کارشناسان و دانشجویان حوزه مرمت، معماری و عمران در سالن اجتماعات مهندس بهشتی واقع در عمارت تاریخی داعی برگزار شد.

علیرضا خزائلی در این همایش با اشاره به پیشینه ساخت مسجد جامع عتیق گفت: معمار قدیمی مسجد جامع عتیق قزوین مقیاسی را برای خود انتخاب کرده که مطمئنا این مقیاس متر و کیلوگرم امروزی نبوده و ما امروز با توجه به علم مهندسی سازه، تکنولوژی و نرم افزارهای جدید ناچاریم که این حجم و توده را با متر و کیلوگرم اندازه گیری کرده و با مهندسی امروز آن را تحلیل کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین افزود: این اتفاق در دنیا متداول است و در غرب هم که ما علم و دانش مرمت را از آنها فرا گرفته‌ایم با این رویکرد اقدام‌های گذشتگان خود در آثار و بناهای تاریخی را اندازه می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ورود ما از سه سال قبل به پروژه مطالعات مرمت و استحکام‌بخشی مسجد جامع عتیق بسیار علمی و روشمند بوده است، ادامه داد: ضمن اینکه قبل از هرگونه اقدام اجرایی در خصوص این پروژه، گزارش مطالعات را در اختیار متخصصین قرار می‌دهیم تا با جزئیات مطالعه و نقد و پرسش‌های مربوطه را مطرح کنند و تیم اجرایی بتواند تحلیل دقیقی از ایده‌ها و نظر یات داشته باشد.

خزائلی با بیان اینکه به اشتراک گذاشتن، بخشی از آموزش است تصریح کرد: نشست تخصصی امروز آغازگر این نگاه است که باید نتایج این مطالعات در فضاهای علمی اینچنینی به اشتراک گذاشته شود تا بتوانیم دانش خود را در این خصوص توسعه دهیم.

خزائلی افزود: عده ای از کارشناسان و متخصصین میراث فرهنگی کشور در استان‌ها نیز به صورت برخط در این همایش حضور دارند و با گزارشی که توسط مشاورین طرح ارائه شد نتیجه مطالعات تا به اینجا قبل از فاز اجرا به اشتراک گذاشته شد.

وی تاکید کرد: این گزارش توسط همکاران من در حوزه معاونت میراث‌فرهنگی و واحد توسعه آموزش نظام مهندسی ساختمان به اشتراک گذشته خواهد شد و بازخوردها در مدت زمان مشخص بررسی و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا بتوانیم با نگاهی نو و میان رشته‌ای به سازه‌های بناهای تاریخی مستندنگاری درستی مطابق با استانداردهای جهانی در نظام مراقبت و پایش از آثار تاریخی انجام دهیم.

 

انتهای پیام/۱۰۱۰

ارسال نظرات
پر بیننده ها