مدیرکل تعاون روستایی ایلام گفت:کشاورزان ایلامی از فرصت اندک باقیمانده برای ثبت‌نام و مشارکت در کشت قراردادی استفاده کنند.
کد خبر: ۹۵۶۵۰۳۱
|
۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا شکری روز شنبه در خصوص مشارکت در کشت قراردادی در ایلام اظهار کرد: از کشت قراردادی امسال با هفت میلیون و ۵۳۷ هزار هکتار در کل کشور، سهم استان ایلام ۲.۷ درصد معادل ۲۰۵ هزار هکتار است که از این مقدار تاکنون پنج درصد محقق شده است.

 

مدیرکل تعاون روستایی ایلام افزود: در سال زراعی جاری (۱۴۰۳ - ۱۴۰۲) میزان ۱۴۷ هزار هکتار گندم آبی و دیم، ۵۲ هزار هکتار جو و حدود ۶ هزار هکتار دانه‌های روغنی و در مجموع ۲۰۵ هزار هکتار کشت قراردادی ابلاغی مصوب در دستور کار دارد.

 

 وی از کشاورزان خواست: از فرصت اندک باقیمانده برای ثبت‌نام و مشارکت در کشت قراردادی استفاده کنند.

 

وی یادآور شد: باید با ساماندهی و استفاده از ظرفیت همه اتحادیه‌های تعاونی روستایی و تولید در قالب کارگروه‌های شهرستانی و مراکز خرید تعاون روستایی، کشاورزان از فرایند چگونگی مشارکت در کشت قراردادی و مزایای آن آگاه شوند و نسبت به ثبت کشت محصولات گندم آبی و دیم و دانه‌های روغنی پاییزه در قالب کشت قراردادی با تعاون روستایی هر چه زودتر اقدام کنند.

 

شکری در خصوص مزایای این طرح توضیح داد: ۲۰ درصد هزینه‌های بیمه کشت قراردادی به‌صورت رایگان و مابقی آن نیز دولت به‌صورت وام به کشاورزان پرداخت می‌کند.

 

مدیرکل تعاون روستایی ایلام ادامه داد: به‌ازای هر تن محصول تولیدی واگذار شده به مراکز خرید تعاون روستایی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان کرایه حمل به کشاورز به‌صورت تشویقی پرداخت می‌شود.

 

شکری اضافه کرد: به‌ازای هر هکتار کشت قراردادی، یک کیسه کود به‌عنوان تشویقی از طریق تعاون روستایی و با همکاری سازمان جهاد کشاورزی ایلام در اختیار کشاورزان طرف قرارداد قرار می‌گیرد.

 

به گفته مدیرکل تعاون روستایی ایلام به علت عدم اطلاع‌رسانی فراگیر و همگانی، روند استقبال و ثبت‌نام کشت قراردادی در بین کشاورزان کند است که باید مشارکت کشاورزان بااطلاع رسانی به آنها شتاب بیشتری بگیرد.

 

وی یادآور شد: برای اطلاع‌رسانی به جامعه کشاورزان استان جهت مشارکت در طرح کشت قراردادی، اقداماتی نظیر نصب بنر و برگزاری جلسات در شهرستان‌ها انجام شده است؛ اما باید در فرصت اندک باقیمانده بااطلاع رسانی از سوی رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی، کشاورزان برای مشارکت در این طرح آگاه شوند.

 

شکری افزود: مسئولان، تشکل‌های کشاورزی، ادارات جهاد و مراکز خدمات کشاورزی، شوراها و دهیاران روستاها در فرصت باقیمانده با همگرایی و اطلاع‌رسانی به کشاورزان ایلام نسبت به ترغیب آنها برای مشارکت در کشت قراردادی هم‌افزایی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: تعاون روستایی و تشکل‌های تحت پوشش آن، دارای بیش از ۵۰ سیلو و انبار تحویل و خرید کشت قراردادی با ظرفیت بیش از ۱۵۰ هزار تن در استان بوده که حتی دورترین نقاط استان را پوشش می‌دهد و در پایان کشت قراردادی آماده خرید محصولات از کشاورزان به نحو مطلوب است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار