سیستان و بلوچستان پرچم‌دار تولید موز در ایران به شمار می‌رود که با توسعه باغات موز، کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز می‌کند.
کد خبر: ۹۵۵۱۰۳۴
|
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

به گزارش خبرنگار بسیج از زاهدان، سید محمدرضا سید حسینی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از افزوده‌شدن ۵۰۰ هکتار به سطح باغات موز سیستان و بلوچستان خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر سطح باغات موز استان از ۶ هزار هکتار به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار رسید که شهرستان‌های دشتیاری، زرآباد، سرباز، کنارک و چابهار به‌ویژه منطقه عورکی بخش پیر سهراب بیشترین سطح زیر کشت موز این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.
 
وی افزود: سیستان و بلوچستان ظرفیت منحصربه‌فردی در زمینه تولید موز و میوه‌های گرمسیری دارد که حمایت از آن نتایج درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
 
حسینی با اشاره به اینکه هر ساله اعتبار قابل‌ملاحظه‌ای صرف واردات موز به کشور می‌شود تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی در صدد است با استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از واردات این محصول بی‌نیاز کند به‌طوری‌که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در صورت تأمین اعتبار موردنیاز، سطح باغات این محصول در منطقه به ۱۷ هزار هکتار خواهد رسید.
 
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۵ هزار هکتار از باغات جنوب سیستان و بلوچستان به کشت موز اختصاص دارد که بیش از ۳ هزار هکتار آن بارور و بقیه غیر بارور است.
 
به گفته این مقام مسئول هر هکتار موزستان به طور متوسط برای سه نفر به‌صورت مستقیم و دو نفر غیرمستقیم در مراحل مختلف کاشت، برداشت و فروش ایجاد اشتغال می‌کند.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همچنین بیان کرد: ۴۰ هزار اصله نهال کشت بافت موز در تنها واحد کشت بافت استان در مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی بلوچستان بمپور تولید شد.
 
حسینی افزود: این مرکز در راستای تأمین و تولید نهال میوه‌های گرمسیری و نیمه‌گرمسیری با استفاده از آخرین شیوه‌های علمی و تحقیقاتی راه‌اندازی شده است.
 
وی تصریح کرد: این اقدام باهدف توسعه باغات جدید، تولید نهال موز با ارقام تجاری و بازارپسند و جایگزینی باغات فرسوده و درجه پایین موز با ارقام مرغوب در سیستان و بلوچستان موردتوجه سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.
 
استان سیستان و بلوچستان ظرفیت منحصربه‌فردی در زمینه تولید موز و میوه‌های گرمسیری دارد که حمایت از آن نتایج درخشانی همچون ایجاد اشتغال، جلوگیری از خروج ارز و رشد اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار