اعتیاد یک چالش جدی در نوجوانان است. همه پدران و مادران وظیفه دارند تا از نوجوان‌شان پشتیبانی کنند و اجازه ندهند زمینه برای مصرف موادمخدر فراهم شود. نوجوانان باید همیشه بداند که والدینش از او پشتیبانی خواهند کرد.
کد خبر: ۹۵۴۵۰۴۱
|
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ برای اینکه با نوجوان‌تان در مورد موادمخدر و ضرر و زیان‌های آن صحبت کنید، باید یک شرایط مناسب فراهم کنید. راه‌های زیادی برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان وجـود دارد. امـا نکتـه ضروری که باید متوجه باشید این است که صحبت کردن با نوجوان، تفاوت بسیار زیادی با صحبت کردن با یک بزرگسال دارد.

نوجوانان به دلیل شرایط سنی بلوغ، بسیار بی‌پروا هستند و در مقابل صحبت و نصیحت جبهه‌گیری می‌کنند. شما باید با نوجوان‌تان با دلیل و منطق صحبت کنید. اگر صحبت‌هایتان بدون منطق باشد، نوجوان به هیچ وجه نخواهد پذیرفت. نوجوان کودک نیست و باید با او مثل یک بزرگسال صحبت کنید. در ادامه چند راهکار دیگر برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان را بررسی می‌کنیم.

*مراجعه به مشاور

اگر احساس می‌کنید که نوجوان‌تان دارد به سمت موادمخدر کشیده می‌شود، مراجعه به مشاور و روانشناس یکی از بهترین راهکارهاست. نوجوانان ممکن است شرایط احساسی و روانی را تجربه کنند که دوست نداشته باشند با خانواده در میان بگذارند.

روانشناس با ایجاد یک فضای کاملا دوستانه صحبت‌هـای نوجوان را می‌شنود. این تخلیه روانی برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان بسیار مفید است. نوجوان مسائل و مشکلاتش را با مشاور در میان می‌گذارد و مشاور به او این اطمینان را می‌دهد که عواقـب و تنبیهی برای صحبت‌هایش نخواهد داشت. بنابراین مشکلاتش را به راحتی بیان می‌کند. نقش یک مشاور باتجربه و متخصص در پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان بسیار حیاتی بـه نظـر می‌رسد خانواده‌ها می‌توانند از توصیه‌های مشاور استفاده کامل داشته باشند.

*دوستان فرزندتان را بشناسید

نوجوانان از دوستان‌شان تأثیر زیادی می‌گیرند. یکی از کارهای مهمی که شما باید برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان‌تان انجام دهید این است کـه دوستان فرزندتان را بشناسید. البته این کار باید در یک فضای کاملا دوستانه و بدون هیچ گونه اجبار باشد.

اگر فرزندتان احساس کند که قصد دارید او را کنترل کنید، نتیجه خوبی نخواهد داشت. از او بخواهید تا دوستش را به شما معرفی کند. هم چنین می‌توانید بـه صورت پنهانی با خانواده دوست فرزندتان ارتباط برقرار کنید تا آن‌ها را بهتر بشناسید. دوستان می‌توانند فرزند شما را برای مصـرف مواد مخدر تشویق کنند.

 اما اگر فضا شما خودش به این نتیجه برسد کـه نباید با آن دسته از دوستانش رفت و آمد داشته باشد، یک قدم مهم برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان اسـت.

*از تجربه‌های خودتان استفاده کنید

زمانی که با نوجوان در مورد مواد مخدر و اثرات آن صحبت می‌کنید باید آماده هر نوع سؤالی باشید. اگر خودتان قبلا مواد مخدر مصرف می‌کرده‌اید و نوجوان‌تان از این موضوع اطلاع دارد، باید آماده باشید تا در مورد تجربه‌های برای نوجوان‌تان صحبت کنید.  

داشتن صداقت یک نکته بسیار مهم برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان است. اگر خود شما مواد مخدر مصرف نکرده‌اید، دلایل‌تان را به صورت کاملا منطقی با او در میان بگذارید.  گفتن جمله‌هایی مثل:« کار خوبی نیست! ضرر داره!» جملاتی به این شکل هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. بلکه باید با دلایل منطقی به نوجوان‌تان بگویید که چرا به او توصیه می‌کنید که مواد مخدر مصـرف نکند.

*از محتواهای آموزشی استفاده کنید

هزاران ساعت کلیپ‌های آموزشی در مورد مواد مخدر و مضرات استفاده از آن وجود دارد. اما برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان باید بدانید که نوجوانان به مطالب کلیشه‌ای و معمولی توجهی نخواهد کرد. اگر دنبال این هستید که بر فرزندتان تاثیر بگذارید، باید دنبال محتواهای مناسبی بگردید که جذابیت دارند.

*برای فرزندتان وقت بگذارید

یکی از مواردی که می‌تواند باعث گرایش فرزندتان به سمت مواد مخدر شود، احساس تنهایی است. از نوجوان‌تان بخواهید در مورد مسائلی که دارد و تجربه‌هایی که کسب می‌کند با شما صحبت کند. البته برای این کار باید قضاوت کردن را کنار بگذارید.

 قضاوت آفـت چنین کاری اسـت. به عنوان یک دوست بـه صحبت‌های فرزندتان گوش کنید و تجربه‌هـای خودتان را با او در میان بگذارید. نوجوان ممکن است به خاطر شرایط جسمی، جنسی یا روحی دوران بلوغ با مشکلات مختلف دست و پنجه نرم کند.

 برای حل این مشکل ممکن است دست بـه مصرف مواد مخدر بزند. بنابراین این ارتبا ط برقرار کردن یک راه بسیار مهم برای پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان است.

دقت کنید که از مقایسه کردن فرزندتان با دیگران پرهیز کنید. این مقایسه کردن ممکن است نوجوان‌تان را سر خورده کند.  یکی از دلایلی که نوجوانان به مواد مخدر روی می‌آورند این اسـت که تصور می‌کنند مصـرف مواد مخدر باعث خواهـد شد بتوانند بهتر درس بخواهند و شروع به مصرف مواد مخدر می‌کنند. بنابراین به هیچ وجه نوجوان را با دوستان یا غریبه‌ها مقایسه نکنید.

اعتیاد یک چالش جدی در نوجوانان است. نوجوانان به دلیل ویژگی‌های سنی کـه دارند، ممکن است آلوده به موادمخدر شوند. همه پدران و مادران وظیفه دارند تا از نوجوان‌شان پشتیبانی کنند و اجازه ندهند زمینه برای مصرف موادمخدر فراهم شود. نوجوانان باید همیشه بداند که والدینش از او پشتیبانی خواهند کرد.

اگر این موضوع را بداند، وقتی با  مشکلات بر سر راهش مواجه می‌شود، به جای اینکه از افراد غیرمتخصص مشورت بگیرد یا به مواد مخدر روی بیاورد، مسئله را در خانواده مطرح می‌کند. بنابراین ایجاد یک محیط امن و فراهم کردن آرامش روانی در خانواده، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان دارد.

ریحانه السادات مقیمی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار