خبرهای داغ:
مجاهدی:

شعر توحیدی ارتباط مستقیمی با شعر آئینی دارد

همدان- پدر شعر آئینی گفت: شعر توحیدی ارتباط مستقیمی با شعر آئینی دارد چراکه هر مقوله‌ای به نحوی متاثر از منابع اصیل اسلامی و تاریخ اسلامی باشد ما حضور این مفاهیم را در قلمرو موضوعی شعر آئینی به رسمیت می‌شناسیم.
کد خبر: ۹۵۴۴۴۸۹
|
۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدعلی مجاهدی در عصر شعر ایثار و مقاومت بزرگداشت‌ شهدای‌ دانشجو استان‌ همدان و هفته وحدت در راستای دومین کنگره گرامیداشت ۸ هزار شهید استان همدان در سالن همایش‌های شهید چمران دانشگاه علوم پایه بوعلی سینا همدان برگزار شد، با بیان اینکه شعر آئینی برخلاف آن‌چیزی که در ذهن ما است که فکر می‌کنیم شعر آئینی همان شعر ولایی است قلمرو موضوعی بسیار گسترده‌ای دارد، اظهار کرد: شعر ولایی یک حلقه از این زنجیره موضوعی است.

وی با بیان اینکه ما شعر توحیدی داریم، گفت: شعر توحیدی ارتباط مستقیمی با شعر آئینی دارد چراکه هر مقوله‌ای به نحوی مستقیم و غیر مستقیم متاثر از منابع اصیل اسلامی و تاریخ اسلامی باشد ما حضور این مفاهیم را در قلمرو موضوعی شعر آئینی به رسمیت می‌شناسیم.

پدر شعر آئینی با اشاره به اینکه شعرای زمان مبعوث شدن پیامبر اکرم(ص) اغلب کافر و غرق در جاهلیت و بت‌پرست بودند، افزود: این شعرا در برابر پیامبر(ص) ایستادند و اشعاری در مذمت ایشان می‌ساختند.

وی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر اینکه شعرا در عصر جاهلی، افرادی هستند که گمراهان از آن‌ها پیروی می‌کنند، ادامه داد: بعد از نزول آیات سوره شعرا بسیار از شعرا اسلام را پذیرفتند، برخی تا آخر عمر بر عهد خود ماندند و منتظر ریختن زهر نهایی خود بودند که به مقصد خود رسیدند.

مجاهدی مطرح کرد: پیامبر(ص) به یکی از اصحابش که نمی‌توانست در جنگ‌ها شرکت کند گفت هرکس طبع شعر داشته باشد و مجاهدت رزمندگان را به شعر درآورد، این کار او جهاد است.

وی با اشاره به اهمیت شعر و با بیان اینکه شعر مقاومت و جهاد سرودن، به مثابه حضور در صف جهاد است، ابراز کرد: ما شعرا باید رسالت خود را انجام دهیم.

پدر شعر آئینی با بیان اینکه عده‌ای می‌گفتند پیامبر(ص) شاعر است و قرآن نوعی شعر است و چون اصلی‌ترین عناصر شعر خیال است پس قرآن سخنی خیال انگیز است و قابل اعتنا نیست، عنوان کرد: پیامبر(ص) هوشیارانه مقابل آن‌ها ایستاد و آیات قرآن مبنی بر اینکه ما هرگز به رسول خود شعر نیاموختیم و شاعری سزاوار او نیست نازل شد.

وی بیان کرد: ایراد دیگری که به پیامبر(ص) می‌گرفتند اُمی و بی سواد بودن او بود که باید در پاسخ بگوییم اگر کسی اُمی باشد چگونه می‌تواند شعر بگوید کسی می‌تواند شعر بگوید که سال‌ها در شعر کار کرده باشد، پیامبر(ص) چون زاده حجاز (ام‌القری) بود به او اُمی می‌گفتند.

مجاهدی با بیان اینکه پیامبر(ص) در سخنرانی خود به سروده‌های شعرای بزرگ عرب در عصر جاهلی اشاره و نقد می‌کرد و این نشان می‌دهد که بی‌سواد نبوده است، ادامه داد: شاعری در شعرش پیامبر(ص) را به شمشیرهای آخته شده‌ای که ساخته هند است تشبیه کرد در آن زمان شمشیرهای ساخت هند بهترین نوع شمشیرها بود که پیامبر(ص) در بین سخن گفت، ادامه ندهید و باید بگویید شمشیر خدا نه شمشیر هند.

وی با اشاره به اینکه اشعار کوتاهی را به بسیاری از منابع متقن تاریخی اسلام نسبت داده‌اند که نمی‌شود آن‌ها را نادیده گرفت، ابراز کرد: همیشه باید در روز ساعتی را با خدای خود خلوت کنیم چرا که خداوند بندگانش را دوست دارد و این ما هستیم که از او دوری می‌کنیم.

مجاهدی عنوان کرد: شعرای دوران دفاع مقدس وقتی می‌خواستند رزمنده‌ها را از خستگی دربیارند رجز می‌ساختند و رزمندگان نیز همراهی می‌کردند و به آن‌ها شجاعت و روحیه می‌دادند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار