معرفی کتاب/6

«اینجا؛ آنجا»

تبریز- کتاب «اینجا؛ آنجا» نوشته «سید داود قریشی» است که به بیان خاطراتی از رزمندگان مدافع حرم آذربایجان شرقی می‌پردازد.
کد خبر: ۹۵۴۲۹۸۴
|
۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، کتاب «اینجا؛ آنجا» از جمله معدود مکتوبات در زمینه خاطره‌نگاری رزمندگان مدافع حرم و جبهه مقاومت اسلامی است که در سال 1401 با تیراژ هزار جلد و در قالب 150 صفحه توسط انتشارات «معبر آسمانی» (وابسته به اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی) منتشر شده است.

قریشی که از فعالان فرهنگی تبریز است در این کتاب بدون ذکر نام راویان، قریب به 110 عنوان خاطره را در دو فصل «اینجا» و «آنجا» آورده است که هر یک به ترتیب، به وقایع پیش و پس از اعزام به سوریه می‌پردازد. 

نویسنده در مقدمه کتاب آورده است:

«قطعا آنچه خواهید خواند، تمام ماجرا نیست؛ این سطور، تنها قطره‌ای‌ست از آن دریای بیکران حماسه و ادب فرزندان برومند آذربایجانی که روزگاری نه‌چندان دور در کسوت مدافع حرم، پا در سرزمین شام گذاشتند.

می‌بایست فرزندان جوان و نوجوان این دیار را، بهتر دید. دوباره شناخت و مطالعه کرد. آنچه خواهد آمد، پشت صحنه‌ای‌ست بسیار اندک، از واقعیت‌هایی بزرگ و شبیه افسانه‌ها که گاهی پا در سرزمین ۸ سال دفاع مقدس می‌گذارد و گاهی سر از دمشق بر می‌آورد؛

گاهی از زبان من، و گاهی ... براستی، چه کسی می‌شناسد این فرزندان روح‌الله (ره) را؟!»

وی در بخش دیگری عنوان کرده است:

«هیچ مورد نظامی و حفاظتی را نخواهید دید در سطور این کتاب؛ و هیچ موردی را خارج از غوطه‌ور شدن در دریای متانت و معرفت نخواهید یافت. هر چه هست، اولین مکتوبی است در این خصوص از آذربایجان ایرانمان، به یاد بچه‌هایی که هرگز برنگشتند...»

برشی از کتاب:

«سالگرد شهادت مدافع حرم «صادق عدالت اکبری» بود. بچه‌ها، حلوا پزانی راه انداخته بودند. حتی در آن شرایط دفاع از برپایی مراسم سالگرد شهید هم، غفلت نمی‌کردند. همه‌ وسایل را با پول شخصی خود، از شهر تهیه کرده و آورده بودند. آن شب دیدن تلاش بچه‌ها در کنار عکس «صادق» حال غریبی داشت.»

 
ارسال نظرات
آخرین اخبار