مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با بیان اینکه سالانه حدود 3700 مگاوات تبادل انرژی را انجام می‌دهد، گفت: در این بخش رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۵۳۷۴۱۳
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ مجتبی داودآبادی مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر در نشست با اصحاب رسانه با بیان اینکه حوزه جغرافیایی برق منطقه‌ای باختر سه استان مرکزی، همدان و لرستان را با 77  هزار مترمربع شامل می‌شود، گفت: دریافت انرژی برق از نیروگاه‌های بزرگ منطقه و شرکت‌های همجوار یکی از وظایف شرکت برق منطقه‌ای است.

وی افزود: شرکت برق منطقه‌ای باختر به لحاظ حجم تأسیسات رتبه چهارم و به سبب موقعیت جغرافیایی رتبه یک کشور را در بخش میزان تبادل انرژی برق به خود اختصاص داده است؛ سالانه حدود 37 میلیارد کیلووات ساعت تبادل انرژی در برق منطقه‌ای باختر صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر  با تاکید بر اینکه این شرکت انتقال و تامین انرژی را عهده‌دار است، تصریح کرد: انرژی دریافتی توسط این شرکت در اختیار سه شرکت توزیع استانی قرار می گیرد و آنان این انرژی دریافتی را به 2 میلیون و 300 هزار مشترک خود در بخش خانگی، تجاری، عمومی، اداری و صنعتی واگذار می‌کنند.

داودآبادی تامین انرژی بخش صنعت را از دیگر بخش‌های فعالیتی این شرکت عنوان کرد و گفت: تامین انرژی برق 43 مشترک بزرگ در بخش صنعت به میزان 340 مگاوات را به شکل مستقیم انجام می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر پیک مصرفی در این سه استان را 3700 مگاوات اعلام کرد و افزود: شرکت برق منطقه‌ای یکی از شرکت‌هایی است که در حوزه زیرساختی مشکلی ندارد و شبکه عظیم خدمت‌رسانی بدون وقفه و شبانه‌روز در تلاش هستند.

داودآبادی به عملکرد این شرکت طی استقرار دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: پس از استقرار دولت سیزدهم و ابلاغ سند تحول دولت مردمی، ایران قوی که برنامه چهار ساله دولت است، در فصل انرژی برای تولید و انرژی، در بخش‌های مختلف، وظایفی تعیین شده است که برش استانی و منطقه‌ای آن مشخص و فعالیت‌ها بر اساس آن شکل می‌گیرد.

وی افزود: برای حوزه برق منطقه‌ای باختر طی این برنامه چهار ساله 50 پروژه اصلی خط و پست برق تعریف شده که تاکنون 27 پروژه به شکل صد درصدی تکمیل و در مدار تولید قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها که 18 طرح ایجاد پست و 9 طرح افزایش خط بود 7300 مگاوات به ظرفیت شبکه برق منطقه‌ای باختر و 142 کیلومتر مدار خط به طول خطوط شبکه انتقال اضافه شد.

داودآبادی اعتبار اجرای این پروژه‌ها را 14 هزار و 670 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از مجموع طرح‌های هدف گذاری شده در چهار سال برای این شرکت، 23 طرح باقی مانده که همگی دارای قراردارد و پیمانکار هستند و متوسط پیشرفت فیزیکی آنها 25 درصد است.

وی با اشاره به خاموشی‌های سال  1400 گفت: با استقرار دولت سیزدهم برای جلوگیری از بروز خاموشی‌ها در سال اول 100 برنامه از افزایش شبکه نیروگاهی تا مدیریت مصرف تدوین و ابلاغ شد که خوشبختانه با برنامه توانستیم مانع از بروز و تکرار خاموشی‌ها شویم.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر ادامه داد: طی این مدت  7700 مگاوات به تولید کشور اضافه شد که قدم بزرگی بود و بخشی از ناترازی جبران شد. امسال نیز 140 برنامه در بخش تولید و توسعه و مصرف تنظیم و ابلاغ شد.

داودآبادی با اشاره به موفقیت اجرای برنامه وزارتخانه برای کاهش خاموشی‌ها در تابستان افزود: بیشترین مدیریت بار در بخش صنعت است؛ 630 هزار صنعت در کشور داریم که 583 هزار تا صنایع کوچک هستند که هیچ گونه مدیریت مصرف و محدودیت بار ندارند.

داودآبادی ادامه داد: گروه دیگر صنایع بزرگ بالای 500 کیلو وات هستند که در شهرک‌های صنعتی یا اطراف شهرها مستقر هستند به این صنایع هم محدودیت و خاموشی ندادیم، از صاحبان این صنایع نیز خواسته شد تا روزهای تعطیل را در ایام مختلف هفته تقسیم‌بندی کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر تصریح کرد: گروه دیگر، 300 صنعت انرژی بر در کشور هستند که 43 تای آن در منطقه ما استقرار دارند با توافقی که با وزارت صمت انجام شد سهم برق مصرفی این صنایع در ایام تابستان کاهش یافت تا هم ناترازی جبران شود و هم خود صنعت دچار خاموشی نشود. تا به امروز با اجرای این برنامه مدیریت بار، تنش و التهابی را در سطح جامعه شاهد نبودیم.

داودآبادی با اشاره به اجرای چند پروژه در برق منطقه‌ای باختر به منظور افزایش تولید گفت: اجرای پروژه پست اراک 8 و پروژه پست 400 خمین بخشی از پروژه‌های در حال اجرا هستند که با بهره‌برداری از آن‌ها بخش قابل توجهی از نیاز انرژی برق در بخش‌های مختلف برای سالیان متمادی تأمین می‌شود و ناترازی به حداقل خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر با بیان اینکه صنعت برق یک صنعت هزینه‌بر و تکنیکی است، گفت: امروز 95 درصد از صنعت برق کشور با خودکفایی پیش می‌رود، در تمام حوزه صنعت برق (توزیع، انتقال و تولید) طراحی و مهندسی کاملا ایرانی و بومی است.

داودآبادی ادامه داد: اگر تا قبل از پیروزی انقلاب جزو کشورهای وابسته در صنعت برق بودیم امروز به جایی رسیده‌ایم که بسیاری از کشورها از خدمات مهندسین ایرانی در این صنعت استفاده می‌کنند. جزو 5 کشور دنیا هستیم که می تواند توربین‌های نیروگاهی بسازد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای باختر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت برق را از جمله اقدامات شرکت برق منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: در چند سال اخیر 90 درصد اعتبارات پژوهشی جذب و عملیاتی شده و 70 درصد این اعتبار در حوزه تحقیقات و پژوهش، به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: احداث مرکز تحقیقات انرژی تجدید پذیر و مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری صنعت برق مشترک با دانشگاه اراک، بکارگیری سربازان نخبه، جذب 4 عضو هیئت علمی برای فرصت مطالعاتی، 42 مقاله علمی، تألیف 13 عنوان کتاب، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و ... بخشی از فعالیت‌های انجام شده این شرکت در عرصه علمی است.

داودآبادی با یادآوری اینکه دستگاه‌های تست رله‌های الکتریکی در کشور ساخته می‌شود، گفت: در سال‌های اخیر برای ساخت دستگاه تست رله‌ها با دانشگاه امیرکبیر وارد مذاکره شدیم که در نهایت با مهندسی معکوس این دستگاه‌ها ساخته شد و علاوه بر تامین نیاز داخل به 40 کشور دنیا نیز صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، تاکنون تجهیزات وارداتی بوده است، اما اکنون در استان مرکزی در شهرستان خمین شرکت مانا انرژی پاک، صفر تا 100 پنل خورشیدی را تولید می‌کند که این شرکت در طرح توسعه خود قرار است تا 1500 مگاوات در سال، تولید پنل خورشیدی داشته باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات