خبرهای داغ:

بیانیه هیات داوران کنگره شعر محرم و معرفی برگزیدگان آن

تبریز- هیات داوران پنجمین کنگره منطقه‌ای شعر محرم «ویژه استان های شمالغرب کشور» با صدور بیانیه ای برگزیدگان این جشنواره را معرفی کرد.
کد خبر: ۹۵۳۵۰۸۶
|
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، متن بیانیه هیات داوران پنجمین کنگره منطقه‌ای شعر محرم «ویژه استان های شمالغرب کشور» به شرح زیر است؛

بسم الله الرحمن الرحیم


«اگر بناست شعر محتوایی داشته باشد، بهترین محتواها همین محتواهای شعر دینی و شعر مذهبی است با عرض وسیع گسترده ای که دارد.»
حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی)

شعر آیینی و عاشورایی جریانی ریشه‌دار، در پهنۀ ادبیات ایران و به ویژه آذربایجان است که با پیروزی انقلاب اسلامی دوره ای دیگر از حیات وشکوفایی خود را آغاز کرده است.
اختتامیۀ این دوره از کنگره منطقه ای شعر محرم (ویژه چهار استان شمالغرب کشور عزیزمان ایران) در حالی برگزار می شود که با نگاهی به آثار رسیده می توان به خوبی دریافت که ضمیر پاک شاعران این منطقه همچون شعرای سلف، جویای مفاهیم عالی عاشورایی و انقلابی بوده و در هر جا که زمینه‌ای برای بروز این استعدادها فراهم شده است شاهد شکوفایی خلاقیت ادبی شاعران به ویژه شعرای جوان و آفرینش آثار زیبا و شیوا در حوزه شعر آیینی و عاشورایی بوده‌ایم.
تداوم برگزاری سالانه کنگره منطقه ای شعر محرم موجب شده که این رویداد ادبی و عاشورایی، به عنوان یک رویداد ویژۀ سالانه مورد توجه خاص شاعران قرار گرفته و زمینه‌ای مناسب برای شکوفایی شعرآیینی و انقلابی و ایجاد ارتباط بین شاعران در قالب کنگره فراهم شود، این حرکت ادبی که با استقبال گسترده شاعران شمالغرب به ویژه شاعران جوان روبرو شده، نشان می دهد که فراهم سازی زمینه برای رشد استعدادها و خلاقیت ادبی تا چه اندازه اهمیت دارد.
شعر آیینی و عاشورایی، بخش درخشانی از تمدن و فرهنگ شیعی است که در تعلیم و ترویج فرهنگ عاشورا و شکل‌گیری، سَبک زندگی و آموزش و گسترش ارزش‌ها نقش بی‌بدیلی دارد و از این رو ضروری است که دستگاه‌های فرهنگی دربارۀ آن احساس مسئولیت افزونتری داشته باشند و هرکدام حرکتی را در این حوزه آغاز کنند.
اداره کل تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی با درک این مسئولیت، تداوم برگزاری کنگره شعر محرم را به صورت سالانه پی گرفته‌اند و انشالله این حرکت ادامه خواهد یافت.

محور و موضوع اصلی آفرینش ادبی شاعران در پنجمین کنگرۀ شعر محرم، شخصیت شکوهمند اسوۀ رشادت و ایثار، شیربیشۀ پیکار، حفید حیدر کرار، آیینۀ پیمبر، حضرت علی اکبر(سلام الله علیه) بود و با استقبال شاعران و به ویژه شعرای جوان، آثار ارزندۀ بسیاری از شاعران در مقام عرض ارادت و ادب به ساحت مقدس آن حضرت به دبیرخانه کنگره رسید.

هیئت داوران ضمن ارج نهادن به تلاش‌های ارزشمند اداره کل تبلیغات اسلامی و بسیج هنرمندان آذربایجان شرقی
در اهتمام به تداوم کنگره شعر محرم و تقدیر از همکاری و حمایت ریاست اداره کل اوقاف و امور خیریه استان، دو نکته را درباره داوری آثار رسیده قابل ذکر می داند؛
نخست اینکه همه آثار رسیده به دبیرخانه کنگره که تعداد ۶۰۰ اثر از۲۰۰ شاعر می‌باشد، از لحاظ محتوا حقیقتا ارزشمند است. ازاین منظر، تلاش همه شاعران که آثار خود را به دبیرخانه کنگره ارسال کرده اند، شایان هزاران تقدیر و تشکر است.
لیکن به رسم همه همایش های ادبی، تعدادی از این آثار با عنایت به محاسن و مضامین کلامی و صناعات ادبی و زبان شعر و همخوانی اشعار با محور موضوعی کنگره به عنوان برگزیده یا قابل تقدیر انتخاب شده است.
دوم اینکه هئیت داوران رویکرد جوانگرایی و نیز تقدیر از پیشکسوتان شعر آیینی را همچون سال های گذشته مورد توجه خاص قرار داده است و بدین منظور علاوه بر صاحبان اشعار برگزیده و شاعران جوان، جمعی از شاعران پیشکسوت که سال ها در عرصه شعر آیینی و عاشورایی فعالیت داشته‌اند، مورد تقدیر کنگره قرار می گیرند؛


شاعران پیشکسوت؛
۱_ جناب آقای میر حمید موسوی میانه
۲- حسین دوستی اهر
۳- حاج حسن سالور
٤_ کریم نصیری مقدم
۵_ حاج کاظم پوررادی
۶- رضا نویدی آذر (پیمان)
۷_فعال ادبی با بیش از ۴۰ سال سابقه فعالیت در انجمنهای ادبی مذهبی و عضو انجمن شاعران اهل بیت ع،ابوالشهید حاج حسن باحجب
۸_حسین حسنی افشرد
۹_احمد نورهان (شبگیر)


 اسامی شاعران برگزیده و شایستۀ تقدیر؛
۱_ جناب آقای خلیل آسانی (حائر)
۲ _خانم لیلا میرزایانفر
۳_ جناب آقای میرکاظم سید اکبری
۴_ علی حاجی محمدی
٥- عارف ساسانی
۶- مصطفی عزتی
٧-علی رضائی عین الدین
۸_ وحید طلعت
۹_علی عابدی
۱۰ - حسن غفاری
۱۱ _ حسین رسولی
۱۲ _ ناصر دوستی
۱۳_ خانم آیسان محمدپور
۱۴ _ سعید مبشر
۱۵_ امید رستم نژاد آذری
۱۶_ امیر داستانی
۱۷_ خانم رقیه هژبری
۱۸ -خانم سهیلا باقریان
۱۹_ محمد هوشمند
۲۰_ رضا غلامپور

هیئت داوری پنجمین کنگرۀ منطقه‌ای شعر محرم(ویژه استان های شمالغرب کشور)

ارسال نظرات