خبرهای داغ:
محمدی منش:

دانشگاه ملایر ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ دانشجوی جدیدالورود را دارد

همدان-رئیس دانشگاه ملایر گفت: این دانشگاه ظرفیت پذیرش یک هزار دانشجوی جدیدالورود در مقطع کارشناسی را دارد و برای نخستین بار در سال تحصیلی جدید در دو رشته علوم قرآن و حدیث و برنامه ریزی درسی دانشجو می‌پذیرد.
کد خبر: ۹۵۳۴۸۵۵
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، ابراهیم محمدی منش در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه دانشگاه ملی ملایر اولین دانشگاه جامع و نگین علمی این شهرستان و دومین دانشگاه جامع استان همدان است، اظهار کرد: رشته تحصیلی شامل ۱۴ رشته در مقطع دکتری، ۴۳ رشته کارشناسی ارو ۳۸ رشته کارشناسی است.

وی افزود: در راستای توسعه همه جانبه دانشگاه، تلاش‌های فراوانی برای اخذ مجوز رشته‌های جدید انجام پذیرفته و سرانجام دانشگاه ملایر به دانشگاه جامع ارتقاء پیدا کرد.

رئیس دانشگاه ملی ملایر افزود بیان کرد: در این دانشگاه ۶ هزار دانشجوی ایرانی و خارجی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری در قالب هفت دانشکده عمران و معماری، فنی و مهندسی، منابع طبیعی و محیط زیست، علوم پایه، علوم ریاضی و آمار، ادبیات و علوم انسانی و کشاورزی و پژوهشکده انگور و کشمش مشغول به تحصیل هستند.

وی با بیان اینکه دانشگاه ملایر ظرفیت پذیرش یک هزار دانشجوی جدیدالورود در مقطع کارشناسی را دارد، افزود: در سال تحصیلی پیش رو دو رشته علوم قرآن و حدیث و برنامه ریزی درسی برای نخستین بار در مقطع کارشناسی در دانشگاه ملایر دانشجو می‌پذیرد و همچنین در  حال حاضر دانشگاه  ۱۸۷ عضو هیات علمی شامل چهار نفر استاد تمام، ۴۰ نفر دانشیار، ۱۲۰ نفر استادیار و ۱۲ نفر مربی دارد.

محمدی منش ظرفیت دانشگاه برای تامین خوابگاه دانشجویان را یک هزار و ۶۰۰ نفر دانست و گفت: امسال باید ۳ هزار دانشجو در خوابگاه‌ها اسکان داده شوند و با تامین خوابگاه ۳۲۰ دانشجو توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، برای اسکان یک هزار  دانشجوی دختر و پسر مشکل داریم.

وی با تاکید بر اینکه این دانشگاه از نظر امکانات خوابگاهی خوابگاه‌های دولتی دانشگاه جزء پنج دانشگاه برتر کشور است، گفت: متاسفانه در زمینه خوابگاه‌های استیجاری وضع خوبی نداریم و با توجه به  تعطیلی خوابگاه‌های خودگردان دانشگاه طی سال اخیر، به علت افزایش چند برابری اجاره بها و تبعات اجتماعی اجاره کردن منزل برای دانشجو، باید تلاش کنیم تا خوابگاه‌های خودگردان دوباره به چرخه بازگردند.

رئیس دانشگاه ملی ملایر تعداد دانشجویان، ویژه بودن شهرستان و رشته‌های متنوع را از جمله نقاط قوت دانشگاه برشمرد و اضافه کرد: دستور وزیر علوم برای استقلال کامل دانشگاه ملایر اخذ شده و مراحل اداری استقلال کامل آن در حال شکل‌گیری است.

* تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاه ملایر طی سفر ریاست جمهوری

وی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دانشگاه ملایر طی سفر ریاست جمهوری به استان همدان خبر داد و گفت: این اعتبار شامل ۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی، تکمیل و تجهیز ساختمان دانشکده فنی و مهندسی، دیوار کشی دانشگاه و هشت میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل خوابگاه متاهلی و اخذ مجوز توسعه گلخانه و کارگاه علوم دامی به چهار برابر است.

محمدی منش با اشاره به متوقف شدن پروژه مهمانسرای اساتید به مدت چند سال، تصریح کرد: این پروژه را با اعتباری افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اوراق به خوابگاه متاهلی با ۱۲ سوئیت تغییر کاربری دادیم، که مبلغ ۸ میلیارد تومان اعتبار طی سفر ریاست جمهوری به استان همدان برای تکمیل و تجهیز این خوابگاه مصوب شده  که در صورت تخصیص اعتبار این پروژه که در حال حاضر ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد  تا مهرماه سال آینده به بهره برداری می‌رسد که پس از بهره‌برداری، نخستین خوابگاه متاهلی در کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه جذب دانشجوی بومی رونق شهر را به دنبال دارد، گفت: از همه ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود دانشگاه در تامین نیاز‌های دانشجویان، استفاده می‌شود و این دانشگاه با امکاناتی که دارد نیاز‌های یک دانشجو را تامین می‌کند.

رئیس دانشگاه ملی ملایر با تاکید بر ضرورت تحصیل یک دانشجو در شهر محل سکونت خود گفت: جذب دانشجوی بومی از نظر مالی و فرهنگی به نفع خانواده است چراکه علاوه بر حذف هزینه‌های اضافی تحمیل شده به خانواده‌ها، آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه جذب دانشجوی بومی بار مالی اضافی بر دولت تحمیل نمی‌کند، مطرح کرد: تحصیل دانشجو در محل سکونتش، سبب می‌شود دانشگاه از نیروی جوان بومی پر شده و چنین دانشجویانی، پس از اتمام تحصیل تلاش می‌کنند به شهر خود خدمت کنند.

*راه‌اندازی دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی توسط جوان ملایری

محمدی منش با اشاره به راه اندازی یک دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی، اظهار کرد: این دستگاه براساس نیاز تخصصی دانشگاه در سال ۲۰۰۹ از کشور آلمان خریداری و وارد دانشگاه شد، اما پس از آن به علت اعمال تحریم‌ها، دانشگاه به مدت ۱۲ سال نتوانست آن را راه‌اندازی کند.

وی با بیان اینکه این دستگاه به ارزش ۲۰ میلیارد تومان تنها دستگاه موجود در غرب کشور است، خاطرنشان کرد: کاربرد دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی عکس‌برداری از سطوح در اندازه اتم است و در رشته‌های فیزیک، شیمی، زیست شناسی و تمام تحقیقات بر پایه ذرات نانو کاربرد دارد.

رئیس دانشگاه ملی ملایر تاکید کرد: امسال یک جوان بومی و فارغ التحصیل مقطع دکتری در همین دانشگاه، این دستگاه را که ۱۲ سال بدون استفاده بود، راه‌اندازی کرد.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت وجود نیروی متخصص در صنعت، مطرح کرد: اگر نیروی متخصص نباشد، صنعت توسعه پیدا نمی‌کند و در حال حاضر کشور به ویژه شهرستان‌ها به شدت به نیروی توانمند و متخصص محتاج است.

محمدی منش با بیان اینکه تاکنون دانشگاه ملایر آنچنان که باید وارد فاز‌های نوآوری و دانش بنیان نشده است، تصریح کرد: بهره‌برداری از پژوهشکده انگور و کشمش در سال گذشته، بازدید از صنایع و آغاز برخی فعالیت‌های پژوهشی از جمله اقداماتی است که با هدف ایجاد فضای دانش بنیان در دانشگاه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در فراخوان امسال ۱۰ عضو هیات علمی جذب می‌کنیم، افزود: دانشگاه ملایر نسبت به دانشگاه‌های دیگر فرصت‌های بهتری در حوزه دانش بنیان دارد چراکه به واسطه عمر کم دانشگاه، هنوز ساختار‌ها به صورت کامل شکل نگرفته بنابراین به دنبال وارد کردن دانشگاه به جامعه هستیم تا اقدامات و فعالیت‌های دانشگاه صرفا چاپ مقاله نباشد.

محمدی منش از ایجاد دو شرکت دانش بنیان و راه اندازی یک مرکز نوآوری در دانشگاه خبر داد و افزود: یک مرکز پژوهشی در زمینه معدن نیز در حال راه اندازی است و فعالیت‌های پژوهشکده انگور و کشمش نیز به سمت علمیاتی شدن و واقعی شدن پیش می‌رود.

وی با اشاره به اینکه اخذ مجوز ایجاد پژوهشکده انگور و کشمش و جذب دانشجو و آغاز کار مطالعاتی در این پژوهشکده، به معنای افتتاح آن نبوده است، ادامه داد: با پایان عملیات عمرانی این پژوهشکده ساختمان سال گذشته با حضور وزیر علوم افتتاح شد.

* نظارت بر اجرای طرح فراز از دو سال گذشته

رئیس دانشگاه ملی ملایر با اشاره به اینکه مجوز راه اندازی پژوهشکده انگور و کشمش ۱۰ سال قبل اخذ شده و شروع به جذب دانشجو کرده است، بیان کرد: پژوهش‌های انجام شده در این پژوهشکده تقاضامحور است و رساله دکتری دانشجویان بر اساس تقاضای کشاورزان و ارتباط با جهادکشاورزی تدوین می‌شود.

وی اظهار کرد: نظارت بر اجرای طرح فراز از دو سال گذشته، فعالیت سه تاکستان تحقیقاتی و فروش گونه‌های مختلف انگور به جهاد کشاورزی از جمله اقدامات انجام شده در پژوهشکده انگور و کشمش است.

محمدی منش در ادامه نسبت به ایجاد هر پژوهشکده مورد نیاز بخش تولید و صنعت ظرف یک ماه مشروط به عقد قرارداد آن واحد صنعتی با دانشگاه اعلام آمادگی کرد و افزود: نتایج دستاورد‌های دانشگاه زود بازده نیست بلکه باید فکر ایجاد شود سپس با تربیت نیروی متخصص سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد.

وی در بخش دیگری به حضوری شدن کلاس‌های دانشگاه در فروردین ماه سال جاری اشاره و بیان کرد: دانشگاه ملایر نخستین دانشگاهی بود که با وجود مشکلاتی در حوزه تامین خوابگاه و حمل و نقل ۱۰۰درصد بازگشایی شد.

رئیس دانشگاه ملی ملایر حضور دانشجو در دانشگاه را مایه رشد شهر دانست و خواستار حمایت همه دستگاه‌ها به ویژه شهرداری در حوزه حمل و نقل و تسهیل رفت و آمد دانشجویان به دانشگاه با حمایت سازمان اتوبوسرانی و شهرداری و همچنین جمع‌آوری حیوانات و سگ‌های ولگرد از اطراف دانشگاه شد.

وی وجود یک دوربرگردان به سمت جاده اراک را یکی از عوامل خطرآفرین برای دانشجویان و کارمندان دانشگاه دانست و تاکید کرد: بسیاری از رانندگان از این دوربرگردان برای ورود به دانشگاه استفاده می‌کنند که خطرات بسیاری را به دنبال دارد و جان دانشجویان برای ما بسیار ارزشمند است و نمی‌پذیریم حتی برای یک دانشجو مشکلی پیش بیاید.

محمدی منش همچنین بر تعامل بین رسانه‌ها و دانشگاه تاکید کرد و گفت:. شکل‌گیری فرهنگ، رفع مشکلات و انتقال درست نقاط قوت و ضعف جامعه از اهمیت‌های کار رسانه‌ای و خبری است و خبرنگار می‌تواند در جریان آینده کشور موثر باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار