خبرهای داغ:
اسماعیلی خبر داد

تعیین تکلیف ۷۰ درصد پلاک‌ها با تبدیل به احسن موقوفات در ملایر

همدان-فرماندار ویژه ملایر گفت: با طرح تبدیل به احسن موقوفات یک دانگ یا زیر یک دانگ شهرستان، حدود ۷۰ درصد پلاک‌ها در شهرها و روستاهای شهرستان تعیین تکلیف می‌شود.
کد خبر: ۹۵۳۲۵۶۶
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سلمان اسماعیلی در جلسه هماهنگی تبدیل به احسن موقوفات زیر یک دانگ شهرستان ملایر، به ۴۴ پلاک در ۳۷ شهر و روستای شهرستان که دارای موقوفات یک دانگ یا زیر یک دانگ هستند، اشاره و اظهار کرد: پس از چند صد سال سازمان اوقاف و امور خیریه برای این اقدام پا پیش گذاشته است و طبیعتا قیمت به نفع مردم لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه با طرح تبدیل به احسن موقوفات یک دانگ یا زیر یک دانگ شهرستان، حدود ۷۰ درصد پلاک‌ها در شهرها و روستاهای شهرستان تعیین تکلیف می‌شود، گفت: با اجرای این طرح، بار بزرگی از دوش مردم برداشته می‌شود و خودشان مالک می‌شوند.

فرماندار ویژه ملایر با بیان اینکه شراکت مردم با اوقاف موانع و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است، تبدیل به احسن کردن موقوفات زیر یک دانگ را اقدامی مثبت و بسیار بزرگ خواند.

وی این طرح را یک تحول بزرگ در شهرستان دانست و خطاب به بخشداران و دهیاران روستاها مطرح کرد: تا ۱۰ شهریورماه پلاک‌ها را بررسی و اسناد را آماده کنید.

* شرط اجرای طرح، استقبال مردم روستا است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان نیز در ادامه اظهار کرد: سهم موقوفات در اراضی روستایی به صورت مشایی مشکلاتی را برای مردم در حوزه دریافت سند مالکیت یا رهن اسناد به منظور گرفتن تسهیلات ایجاد کرده است.

حجت‌الاسلام رضا حاجی‌زین‌العابدینی با بیان اینکه نیات واقفین به علت کمتر بودن سهم موقوفه، سهم پایین‌تری دارد و نیت واقف تعطیل شده است، افزود: به فکر افتادیم یک بار برای همیشه این مشکل حل شود و طی رایزنی های انجام شده، توانستیم مجوز تبدیل به احسن اراضی که سهم موقوفه در آنها یک دانگ یا کمتر از یک دانگ است را بگیریم.

وی شرط اجرای طرح را استقبال مردم روستا دانست و گفت: سهم موقوفه در این اراضی با اولویت افراز (بر اساس اصل هم ارزشی سهم موقوفه به صورت شش دانگ جداگانه و سهم مردم هم به صورت شش دانگ جداگانه باشد) انجام می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان ادامه داد: اگر هم افراز اتفاق نیفتاد حاضریم سهم موقوفه را در این اراضی تبدیل به احسن کنیم یعنی بر اساس هیأت کارشناس رسمی دادگستری سهم موقوفه قیمت‌گذاری شود و یکجا این سهم را می‌فروشیم.

وی با بیان اینکه طرف حساب سازمان اوقاف در این طرح دهیاری یا شوراهای اسلامی روستاها است، افزود: با تنظیم مبایعه نامه بین سازمان اوقاف و دهیاری روستاها، دهیاری یا شورای اسلامی روستا به عنوان نماینده مردم، پول را به حساب موقوفه واریز می‌کند و مکاتبات لازم برای دریافت سند مالکیت با اداره ثبت انجام خواهد شد.

زین‌العابدینی با تأکید بر نقش همت و تلاش مسئولان روستایی و استقبال مردم در روند اجرای طرح، خاطرنشان کرد: با این اقدام تکلیف اراضی مردم مشخص می شود و دغدغه آنها مبنی بر گرفتن سند مالکیت یک‌بار برای همیشه حل و فصل خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار