خبرهای داغ:

اجرای طرح واکسیناسیون دام‌ علیه تب برفکی در خوزستان

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خوزستان از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک و سنگین در استان علیه بیماری تب برفکی خبر داد.
کد خبر: ۹۵۳۰۱۳۷
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲

محمد آنتیک چی گفت: طرح واکسیناسیون رایگان دام‌های سنگین و سبک در خوزستان علیه بیماری تب برفکی از اول مرداد ماه امسال با بهره گیری از توان گروه‌های بخش دولتی و غیر دولتی دامپزشکی آغاز شده و تا پایان شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در این فاز همه دام‌های موجود در همه روستا‌های و واحد‌های عشایری خوزستان زیر پوشش واکسیناسیون رایگان تب برفکی قرار خواهد گرفت و بازرسان ستادی دامپزشکی بر نحوه اجرا نظارت خواهند کرد.

آنتیک چی می‌گوید: پیش بینی می‌شود در این طرح بیش از ۳۰۰ هزار راس دام سنگین و بالغ بر ۴ میلیون راس دام سبک در خوزستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خوزستان از دامداران و روستاییان درخواست کرد با توجه به هزینه بالای تامین واکسن، با اکیپ‌های اعزامی این اداره کل به منظور پوشش حداکثری واکسیناسیون همکاری لازم را بعمل آورند.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار