تبریز- مداح برجسته تبریزی با اشاره به اهمیت رسالت تبیین و بیان واقعه عاشورا، اظهارداشت: مداحان نباید متوقف در حادثه سال 61 هجری قمری باشند.
کد خبر: ۹۵۲۷۹۹۱
|
۲۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۶

محسن بخت شکوهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، افزود: عاشورا مبدا حادثه سال 61 هجری قمری بود و کل ی«وم عاشورا و کل ارض کربلا» هنوز جریان دارد و امروز باید امام و یزید زمان را بشناسیم و در این مسیر گام برداریم.

وی با بیان اینکه اگر امروز انقلاب اسلامی در برابر استکبار ایستاده است رسالت خود را انجام می دهد، اضافه کرد: تبیین ظلم و فساد و مبارزه با آن از شاخصه های اصلی انقلاب است.

بخت شکوهی از همه مداحان خواست با شناخت فتنه آخر الزمان و تبیین درست قیام عاشورا برای مقابله رسالت اصلی خود در بیان ارزش هایی چون امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با فساد و موضوع حجاب و عفاف و ایثار شهدا ایفا کنند و نقش خود را در این زمینه گم یا فراموش نکنند.

این مداح برجسته تبریزی عزاداری درست را از بسترهای مهم برای شناخت راه و فلسفه قیام امام حسین(ع) خواند و تاکید کرد: امام حسین(ع) با فیام خود جهاد اکبر کرد و وظیفه کنونی ما جهاد کبیر در راستای زنده نگه داشتن این قیام است که مفسران از ان به عنوان جهاد تبیین یاد می کنند.

بخت شکوهی ترویج اسلام ناب محمدی و جلوگیری از انحراف و نشان دادن اهداف امام حسین(ع) را از رسالت های مهم عزادری درست برشمرد و گفت: برخی جریان ها پس از قیام عاشورا درصدد به انحراف کشیدن اهداف قیام بودند چراکه هدف اصلی قیام سیدالشهدا(ع) مبارزه با فساد و اقامه امر به معروف و نهی از منکر بود.

وی با هشدار از اینکه برخی بدعت ها امروز ما را از فلسفه اصلی عزاداری ها و بیان اهداف قیام عاشورا منحرف می کند، یادآور شد: باید در عزاداری ها با استفاده از اشعار اصیل و سنت های مذهبی قدیمی مانع از ترویج بدعت ها و انحراف در فلسفه عزاداری باشیم.

بخت شکوهی مجالس اهل بیت(ع) را از بسترهای بسیار جذاب، زیبا و مهم برای جذب جوانان خواند و تاکید کرد: مداحان هنرمندانه و با ایجاد سبک های خاصی در بیان وقایع عاشورا و نوحه ها که تاکنون سینه به سینه از نسل های گذشته منتقل شده در این زمینه نقش آفرین باشند.

وی مجلس عزاداری امام حسین(ع) را با وجود همه حزنی که در آن دارد فرح بخش دانست و خاطرنشان کرد: اشک برای امام حسین(ع) نباید از روی عجز و سوگواری باشد بلکه باید حماسه آفرین و تربیت کننده انسان و شهید باشد و اگر این گونه باشد انسان پیس از عزاداری حس می کند از همه غصه های عالم رها شده و این بعد فرح بخش آن است.

مداحان نباید متوقف در حادثه سال 61 هجری قمری باشند/ مجالس عزاداری باید شهید تربیت کنند

بخت شکوهی مجالس امام حسین(ع) را مهم ترین منبر و محبوب ترین مجالس عنوان و اظهار کرد: شاید فردی میلیاردها هزینه کند و موفق نشود عده ای را گرد خود جمع کند ولی تا محرم نزدیک می شود از کودکان گرفته تا افراد سالمند جمع می شوند تا مجالس عزاداری شکل دهند و این همان حرارت حب امام حسین(ع) که در قلب مردم جای گرفته است.

این مداح و قاری برجسته تبریزی که از نوجوانی در زمینه مداحی فعالیت دارد، مداحی را توفیق دانست و گفت: تنها انگیزه ای که موجب مداحی ام شده حضور در خیل محبان و عزاداران اهل بیت(ع) بوده و امید که بتوانم در این راه بیش از گذشته گام بردارم.

محسن بخت شکوهی از قاریان و مداحان برجسته تبریزی است که زمانی در کسوت مسئولیت هیات رزمندگان آذربایجان شرقی و مدتی نیز در بسیج مداحان تبریز ایفای نقش کرده و هم اکنون نیز در هیئت مسجد سالار شهیدان تبریز فعالیت دارد.

ارسال نظرات