خرم‌آبادی:

ایجاد بوستان مشاهیر برای معرفی بزرگان نهاوند یک ضرورت بود

همدان-رئیس شورای شهر نهاوند گفت: با وجود تاریخ و قدمت نهاوند و لزوم حفظ و معرفی بزرگان این شهرستان، ایجاد بوستان مشاهیر در یک شهر ضرورت و نیاز مهم در این حوزه و از مطالبات مهم شهروندان بود.
کد خبر: ۹۵۲۵۷۰۱
|
۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، صفی‌اله خرم‌آبادی در مراسم افتتاحیه بوستان مشاهیر اظهار کرد: حفظ و مرمت «قبر آقا» به عنوان یک مرکز فرهنگی و تبدیل آن از یک فضای رها شده به یک فرصت طراحی شده با محوریت فرهنگی مدنظر بوده است.

وی تصریح کرد: شهر نهاوند با توجه به داشته‌های خاص و زیرساخت‌های مورد توجه، شایسته خدمات با کیفیت و توسعه شهری است که از ابتدای شروع به کار دوره ششم شورا و شهردار مبنا و اولویت برنامه‌ها در مدیریت شهری بوده است.

رئیس شورای شهر نهاوند بیان کرد: با وجود تاریخ و قدمت نهاوند و همچنین لزوم حفظ و معرفی بزرگان این شهرستان، ایجاد بوستان مشاهیر در یک شهر ضرورت و نیاز مهم در این حوزه و از جمله مطالبات مهم مردم و شهروندان علاقمند به تاریخ و ریشه این کهن شهر محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر نهاوند با نهایت احترام و حفظ موقعیت و جایگاه داشته‌ها و در گذشته‌هایی که در این محدوده آرمیده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌های انجام شده، اقدام به ایجاد بوستان مشاهیر کرده است، تا نسل‌های آینده و در کنار آن گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند، بدانند این شهرستان مردان بزرگ و چهره‌های شاخصی داشته است که شایسته احترام بوده‌اند و معرفی و زنده نگه داشتن یاد و خاطره آنها هم بر ما هم واجب است.

خرم آبادی یادآور شد: با توجه به مطالبه همسایگان و درخواست اهالی و بازماندگان این عزیزان برای ساماندهی محدوده قبرآقا و البته دستور مقام قضایی، شهرداری با اقدام به خاکریزی و با حفظ حرمت قبور در این محدوده و البته تعهد نسبت به حفظ این حرمت و اطمینان خاطر به خانواده‌های آنها که به هیچ قبری آسیب وارد نخواهد شد، اقدام به ایجاد این بوستان و ساماندهی قبرآقا کرده است.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از اجرای پروژه مشاهیر نهاوند شامل نصب سردیس بزرگان و شخصیت‌های بزرگ شهر خواهد بود که به وسیله هنرمندان مطرح کشور در این حوزه انجام خواهد شد.

رئیس شورای شهر نهاوند گفت: تمایل و افزایش انگیزه شهروندان نسبت به شناخت این افراد و ضرورت این شناخت‌ها از جمله اهداف اجرای این پروژه بوده است.

وی با بیان اینکه مردم باید آگاهی بصری بیشتری در رابطه با زندگی این هنرمندان و بزرگان داشته باشند، افزود: در روزگارانی دور یا در دوران معاصر افرادی با ویژگی‌های شاخص و دستاوردهای خاص در این شهر زندگی کرده‌اند از همه همشهریان عزیز درخواست می‌کنیم که با روش زندگی و تجربیات و خصوصیات این بزرگان آشنا شوند که این خود به تنهایی از جاذبه‌های این بوستان است، و با ایجاد سردیس یا تندیس‌های این افراد زمینه معرفی آنها فراهم می‌شود.

خرم‌آبادی با اشاره به ایجاد طرح این بوستان گفت: طراحی ساماندهی قبرآقا (مقبره آیت الله میرزا آقا حجت نهاوندی) با هدف حفظ آثار با ارزش و ایجاد زیبائی بصری در دوره چهارم شورا و توسط جناب آقای یوسفیان شهردار وقت نهاوند در سال ۱۳۹۶ اقدام شد و این ساماندهی با هدف ایجاد باغ موزه در این مکان فاز اول آن شامل دیوارکشی، محوطه و کف‌سازی این آرامستان قدیمی انجام شد اما ادامه اجرای طرح در این آرامستان به دلیل تامین نشدن اعتبارات مورد نیاز به فراموشی سپرده شد.

وی افزود: این آرامستان قدیمی محل آرامگاه میرزا آقا حجت نهاوندی معروف به آقا از مجتهدین قرن چهاردم هجری قمری است که در سال ۱۳۲۵ در گذشته است، ایشان علاوه بر مراتب عالی مرجعیت از جمله عارفان وارسته عصر خود بود به صورتی که هنوز سالخوردگان و معتمدین شهر از کرامات ایشان یاد می‌کنند.

رئیس شورای شهر نهاوند گفت: همچین در این آرامستان محل دفن پیکر چهار شهید مطهر و بزرگوار است که در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی به شهادت رسیده‌اند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار