اگر این روزها برای مشکل کمآبی چاره‌ای نیندیشیم و تک تک شهروندان به واسطه مصرف کننده آب سالم و آشامیدنی در عمل از قطره‌های آب همچون دُر گرانبها مراقبت نکنیم، فردا باید با بی‌آبی و خشکسالی دست و پنجه نرم کنیم.
کد خبر: ۹۵۱۹۳۶۴
|
۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ سال آبی جاری، سالی خشک و بسیار کم‌بارش است به طوری که میزان بارش‌ها در استان مرکزی نسبت به سال گذشته ۴ و نیم درصد کاهش داشته است.

کاهش بارندگی سال سخت آبی را برای مردم استان و به ویژه بخش کشاورزی نوید می‌دهد و هر روز که می‌گذرد عطش تشنگی مزارع و دشت‌های استان بیشتر می‌شود.

طی سال‌های اخیر خشک شدن شیره زمین، جان دادن تدریجی قنوات، از بین رفتن مراتع، کاهش ذخیره آب سدها از بزرگ‌ترین دغدغه‌های موجود در استان بوده است؛ استانی که هرچند شناسنامه صنعت آن پررنگ‌تر از حوزه کشاورزی است ولی در این عرصه حرف برای گفتن دارد و نقش مهمی را در تأمین امنیت غذایی ایفا می‌کند.

در چند دهه‌ اخیر خشکسالی با توجه به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی که بر جوامع دارد به عنوان چالشی مهم در فرایند توسعه مطرح است و می‌طلبد که مسئولان علاوه بر شتاب‌بخشی به اجرای پروژه‌های آبی و ارائه راهکاری جدی برای رفع آن، با نظارت و ساماندهی آب‌های زیر زمینی با مشارکت مردمی، استان را از شرایط نامطلوب پیش‌ روی نجات دهند.

عزت‌اله آمری مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به شرایط آبی استان گفت: بارش‌های سال آبی جاری در استان مرکزی نسبت به میانگین متوسط سالیانه، حدود ۲۰ درصد عقب است و کاهش بارندگی‌ها موجب شده است که دبی ورودی آب به مخازن سدهای استان کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آب به مصارف کشاورزی رسیده و حدود ۹۲ درصد آب در این بخش مصرف می‌شود، افزود: ۷۰ درصد آب در بخش کشاورزی اتلاف می‌شود و اصلاح روش‌های آبیاری و تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری نوین، جلوگیری از کشت محصولات پُرآب‌بَر و فرهنگ‌سازی از جمله روش‌های مطلوب جهت جلوگیری از اتلاف این منابع است.

آمری گفت: از آنجا که بارندگی‌های استان در سال آبی پیش رو سیلابی نبوده است ورودی قابل توجهی متأثر از جریان سیلابی به سدهای استان صورت نگرفته و در حال حاضر ورودی آب به سدهای استان بسیار ناچیز است.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی تصریح کرد: کاهش بارندگی و مواجه شدن استان مرکزی با پدیده خشکسالی موجب شده که میزان منابع آبی زیرزمینی و چاه‌ها نیز کاهش پیدا کند و طبیعتا سالی که پیش رو داریم سال خشکی است.

وی افزود: تأمین پایدار منابع آبی منوط به همکاری و مشارکت در مصرف بهینه تمامی مشترکین است تا در سالی که با کمبود آب مواجه هستیم با تنش جدی و بحران مواجه نشویم.

آمری با بیان اینکه در استان سطح سفره‌های آب زیرزمینی هر ساله حدود یک تا ۱.۵ متر کاهش دارد، بر لزوم نظارت و ساماندهی آب‌های زیرزمینی تأکید کرد و گفت: استفاده از کنتورهای حجمی و جلوگیری از اضافه برداشت‌ها در بخش کشاورزی توسط شرکت آب منطقه‌ای به صورت مرتب مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد تا بتوان مانع از بروز بحران آب به دلیل برداشت‌های بی‌رویه شد.

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی با بیان اینکه اگر در مصرف آب صرفه جویی نشود در تابستان با بحران مواجه خواهیم شد، گفت: با صرفه جویی ۲۰ درصدی مردم این استان در مصرف آب، از بحران کم آبی امسال گذر خواهیم کرد.

کمبود بارش‌ها و افزایش برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی منجر به افت شدید منابع آبی شده و هنوز استفاده مطلوب از آب به شکل یک فرهنگ در نیامده است. برای اصلاح الگوی مصرف لازم است تا رسانه‌ها و نهادهای اجتماعی با جدیت پای کار بیایند و آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی‌های لازم را در این زمینه داشته باشند و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب و حفظ منابع آبی و خطرات و بحران‌های مربوط به کمبود آب را برای عموم متذکر شوند و یادمان باشد که آب جایگزینی ندارد.

 

عاطفه محمدی

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار