مدرس دانشگاه گفت: تمایز قیام 15 با سایر قیام‌ها رهبری دینی، عدم حزب‌گرایی و اراده مردم بود.
کد خبر: ۹۵۱۸۵۴۰
|
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،محمود محمودی مدرس دانشگاه و دکترای علوم سیاسی گفت: تظاهرات ۱۵ خرداد نقطه عطفی در آغاز انقلاب ۱۳۵۷ به شمار می‌آید. پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷، ۱۵ خرداد به‌عنوان تعطیل رسمی در تقویم ایران اعلام شد.

وی افزود: در دی ۱۳۴۱، اصلاحات اقتصادی - اجتماعی توسط محمدرضا شاه با عنوان انقلاب سفید یا انقلاب شاه و مردم اعلام، و طی یک همه‌پرسی تصویب شد. طرح انقلاب سفید با مخالفت‌هایی از سوی جبهه ملی و همچنین محافل مذهبی روبه‌رو شد. یکی از مهم‌ترین مخالفان این طرح‌ها، امام خمینی (ره) بود. وی ضمن مخالفت با موضوعاتی چون اصلاحات ارضی و حق رأی زنان به نفوذ بیشتر آمریکا در ایران معترض بود. اعتراضاتی که در خرداد ۱۳۴۲، در شهرهای بزرگ ایران به وقوع پیوست و توسط ارتش سرکوب شد.

محمودی در ادامه گفت: قیام پانزده خرداد 1342 دارای ویژگی‌هایی بود که هیچ یک از جنبش‌های سیاسی - اجتماعی پیشین ایران واجد همه این خصوصیات نبودند، این مسئله قیام پانزده خرداد را یک حرکت سیاسی - اجتماعی و فکری - فرهنگی منحصربه‌فرد می‏سازد که نقطه عطفی در سیر تحولات سیاسی - اجتماعی ایران پدید آورد و سمت‌وسوی مذهبی بدان بخشید.

وی بیان داشت: آنچه که قیام 15 خرداد را از سایر جریانات پیش‌وپس از خود متمایز می‌کند، رهبری دینی، عدم حزب‌گرایی و اعتماد عامه مردم و پیگیری خواست و اراده مردم بود. آنچه که مردم در جریانات پیش از آن که عمدتاً منافع حزبی و یا فردی در برداشت نمی‌دیدند. انقلابیون چیزی برای حزب و یا خود نمی‌خواستند. دغدغه‌های مردم فارغ از نگاه‌های گروهی و صنفی بود و عموماً نگاهی فرهنگی و دینی داشتند.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: پانزده خرداد نشان داد اگر دین‌خواهی با رهبری فقیهی آگاه و بیدار و حمایت و خیزش و قیام مردمی همراه شود هر مانعی از قدرت و کشتار و زور نمی‌تواند جلوه‌گر باشد و نهایت به حاکمیت دین و ارزش‌ها می‌انجامد.

محمودی بیان داشت: قیام 15 خرداد درس‌های بسیاری برای مردم داشت که در قیام‌های بعدی که بر علیه حکومت پهلوی صورت گرفت، به کمک آمده و باعث پیروزی‌های بعدی و نهایتاً سرنگونی آن حکومت گردید که به نظر لازم و ضروری می‌رسد، این درس‌ها و عبرت‌ها بررسی و مرور گردد و البته مهم‌تر از آن، اهداف قیام و دغدغه‌های مردم است که باید موردنظر قرار گیرد. چرا که خون‌های شهدای قیام 15 خرداد و قیام‌های پس از آن که عاشقانه و خالصانه به‌پای درخت تناور انقلاب ریخته شده، به جهت نیل به آن اهداف و دغدغه‌ها بوده است.

وی تصریح کرد: امید آنکه این نعمت الهی را قدردان باشیم و همواره از حضور توده‌های مردم و از نقش دین‌داری و دین‌خواهی مردم در برپایی حاکمیت دینی و البته در لوای رهبری دین آگاه، غافل نباشیم؛ چراکه جدایی این سه عنصر قیام مردم به انگیزه الهی، پیشوایی رهبری فقیه و عالمی آگاه و بیدار از یکدیگر موجبات تضییع هر سه خواهد شد.

ارسال نظرات