خبرهای داغ:

پرورش ماهی از اروند تا غرب کارون با همت کارآفرین خرمشهری

جمال حسن نباتی کارآفرین اهل جزیره مینو جهت خدمت بی منت و تحقق رونق تولید با راه اندازی کار پرورش ماهی علاوه بر کمک به محرومان، زمینه اشتغال چندین نفر را فراهم نموده است.
کد خبر: ۹۵۱۸۳۷۲
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶

باسلام و تشکر از اینکه وقتتون رو در اختیار خبرگزاری بسیج شهرستان خرمشهر گذاشتید.

خودتون رو معرفی کنید و مختصری درباره برنامه هاو اقدامات خود توضیح دهید؟

بنده جمال حسن نباتی۵۲ سال سن دارم ،اهل جزیرمینو هستم.

ازسال ۹۱ کار پرورش ماهی فوق تراکم جزیره مینو را درهمین مکان به عنوان پایلوت انجام دادم وبعد از اون شکرخداموفقیت های که داشتم از۱۰۰ متر تا ۷۰۰متر باکشیدن لوله های آبیاری و استفاده از آب باران، توانستم کل این زمین را از اول تا آخر یک هکتار۱۰۰متری زیرپوشش آبیاری بارانی قرار دهم.

 

بفرمایید بیشتر در چه زمینه ای فعالیت می کنید؟


ما در پرورش ماهی فوق تراکم سفید که در نوع خود بهترین است، بیشتر فعالیت میکنیم


آیا موفقیت هایی هم در این زمینه در سطح شهرستان و کشور کسب کرده اید؟
بله ما در نمایشگاه ها و جشنواره های شهرستانی، استانی و کشوری شرکت کردیم همین اواخر در رویداد ملی تاثریا خرمشهر حضور داشتیم و تندیس و لوح تقدیر گرفتیم.

 

چه کسی یا بهتر بگویم چه کسانی در موفقیت شما نقش داشته اند ؟
بعد از این که با یکی از دوستان به نام آقای شعبانی توانستیم ظرف شش ماه در استخرهای یک کیلومتری یک هکتاری و کسب تجربه از دکتری به نام آقای صادقی به مدت یکسال کار کردیم، به فکر افتادیم چون اهالی جزیره، آبادان و خرمشهر از نظر مالی خیلی ضعیف هستند و قادر به زدن استخرهای بزرگ نیستند به این فکر رسیدیم که حداقل یک کاری بکنیم برای بچه هامون و برای اینکه با کمترین هزینه این کار رو بکنیم خودم اول انجام دادم و موفق شدم و بعد مردم را تشویق کردم و استقبال بسیار زیادی از اروند تا غرب کارون دیدیم و این مدل کار را توسعه دادیم و آموزش دادیم ، ولی خوب بعضی ها خوب کار کردند، بعضی ها خوب کار نکردند و تقریباً طرح را منحصر کردیم در جزیره تا سال ۱۴۰۰

پرورش ماهی از اروند تا غرب کارون با همت کارآفرین خرمشهری

چه انتظاری از مسئولین دارید؟
تنها چیزی که از مسئولین میخواهیم یک دستگاه آبشیرین کن که بتوانیم زمین ها رو بازسازی کنیم، احیاء کنیم و پرورش ماهی رو با توان بیشتری ادامه بدهیم.

چه توصیه ای به جوانان دارید؟

جوانان  را به کار کردن  توصیه میکنم.
من همینطور که مشاهده می کنید داس الان در دستم بوده که درعربی«مجل » میگن ما با گرفتن این ادوات و کار کردن توانستیم این مهارت را پیداکنیم و یاد بگیریم، متاسفانه بعضی از جوانان از گرفتن بیل و کلنگ و این نوع ادوات هراس دارند، به قول معروف عارشان میاد، میگن آقا ما درس خوندیم، فلان کردیم و میگن این کار ها برای ما کسر شئونات هست، اگر این کار ها عار هستند پس نگویند ما شیعه علی بن ابیطالب علیه السلام هستیم! چون که ایشان بخشی از تمام عمرشان کشاورزی کردند، پیامبر اکرم «ص» چوپانی کردند، اگر میخواهند زندگی خوبی داشته باشند باید کار بکنند و این حرف هایی که زده میشود را رها کنند، درس خوندیم، درس خوندیم! نتیجه درس شما چیه؟ چه نتیجه ای گرفتید؟ چه بهره ای از این درس خواندن بردید؟ باید در عمل هم نشان دهید زکات علم به عمل است  ؟!
خلاصه در یک کلام ما باید تولید کنیم تا به شعار امسال که از طرف رهبر معظم انقلاب مطرح شده تحقق ببخشیم حالا هر تولیدی که کشور نیاز دارد.

خبرنگار خبرگزاری بسیج شهرستان خرمشهر
مریم خدایی

پرورش ماهی از اروند تا غرب کارون با همت کارآفرین خرمشهری

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار