خبرهای داغ:

انجام عمل جراحی نادر سرطان پروستات در تبریز

تبریز- اولین عمل جراحی رادیکال پروستاتکتومی لاپاراسکوپیک شمال غرب کشور با موفقیت در مرکز آموزشی، درمانی و تحقیقاتی امام رضا (ع) تبریز انجام شد.
کد خبر: ۹۵۰۷۱۳۵
|
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، متخصـص اورولوژی، فلوشـیپ اندویورولوژی و لاپاراسـکوپی بیمارسـتان امـام رضا(ع) تبریز، دوشنبه ۴ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران در تشـریح این مطلب اظهار کرد: آدنوکارسینوم پروستات یا همان سرطان پروستات یکی از شایعترین سرطان‌ها در مردان است و احتمال ابتلا به آرنوکارسینوم پروستات با افزایش سن، افزایش می‌یابد.

دکتر علیرضا فرشـی ادامه داد: انجام عمل جراحی یک روش رایج برای درمان سرطان پروستات است تا از انتشار تومور به خارج از غده پروستات پیشگیری شود. در روش‌های جراحی قدیمی مانند پروستاتکتومی‌، که به آن پروستاتکتومی ‌باز نیز می‌گویند پزشک با ایجاد یک برش بزرگ به خارج کردن پروستات و بافت‌های مجاور آن می کند.

وی ادامـه داد: در جراحی رادیکال لاپاراسکوپیک جراح برای انجام این عمل جراحی چند برش کوچک را در دیواره شکم ایجاد می‌کند تا بتواند وسایل مخصوص را وارد شکم کند و به تخلیه پروستات بپردازد. یکی از وسایل مورد نیاز دوربین فیلمبرداری کوچکی است که به پزشک کمک می‌کند ساختار داخل بدن را مشاهده کند.

این متخصص اورولوژی بـا تاکیـد بـر اینکـه، در روش لاپاراسـکوپی عوارض ناشـی از جراحـی باز وجود نـدارد ادامه داد: جراحی لاپاراسکوپی در مقایسه با سایر روش‌های جراحی خارج کردن پروستات با برخی مزایا همراه است که عبارتند از درد کمتر، کاهش خونریزی، کوتاه شدن زمان بستری در بیمارستان، کوتاه شدن دوران بهبود و ریسک بروز عوارض جانبی شبیه جراحی پروستاتکتومی‌ باز است.

متخصص اورولوژی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز ادامه داد: ایـن جراحی برای اولین بار با روش جدید در این بیمارسـتان و نیز در شمالغرب کشـور بر روی آقای ۶۹ ساله که با تشیخص سرطان پروستات مراجعه کرده بود انجام شد که جراحی موفقیت آمیز بود و حال عمومی بیمار خوب است.

جانشین رئیس اتاق های عمل و بیهوشی بیمارستان امام رضای تبریز نیز گفت: با توجه به اینکه جراحی لاپاراسکوپی جزو اعمال جراحی پیچیده طبقه بندی شده است، بیهوشی جراحی لاپاراسکوپیک نیازمند چالش فراوان و همکاری نزدیک بین تیم جراحی و بیهوشی می باشد.

دکتر سولماز فخاری افزود: عمل رادیکال پروستاتکتومی لاپاراسکوپیک برای اولین بار در منطقه شمال غرب کشور و در بیمارستان رفرانس این منطقه در مرکز آموزشی درمانی امام رضا(ع) انجام شد و به لطف الهی و با تلاش تیم متبحر بیهوشی و جراحی این مرکز با موفقیت به پایان رسید.

وی اضافه کرد: اساتید مجرب گروه بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دستیاران مربوطه در تمام ۲۴ ساعت شبانه روز با تمام توان با کمک جدیدترین تجهیزات و آخرین متد روز آماده ارائه خدمات بیهوشی به بیماران هستند.

این متخصص بیهوشی و فلوشیپ طب تسکینی گفت: عواملی همچون سن، سابقه خانوادگی، نژاد، رژیم غذایی و تغذیه، سیگار کشیدن، مواجهه با بعضی فلزات سنگین، ورزش نکردن و بالا بودن اسیدلینولئیک در آقایان می توانند احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار