مدیر خانه قرآنی شهدای روستای «مند» شهرستان گناباد خبر داد:

روستای «مند» گناباد مرکز ترویج و نشر کلام الهی/ تربیت ۲۰ حافظ و ۱۱۰ مربی تخصصی قرآن کریم + (عکس)

روستای دو هزار نفری «مند» گناباد استان خراسان رضوی با تربیت ۲۰ حافظ و ۱۱۰ مربی به مرکز تخصصی آموزش قرآن کریم این منطقه تبدیل شده است که قرآن پژوهان آن ۵ دوره آموزش را با هدف تدبر در کلام الهی را زیر نظر اساتید موسسه قرآنی قم فرا گرفته اند.
کد خبر: ۹۵۰۳۵۱۶
|
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۲

روستای «مند» گناباد مرکز ترویج و نشر کلام الهی/ تربیت ۲۰ حافظ و ۱۱۰ مربی تخصصی قرآن کریم

 

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان رضوی از گناباد؛ روستای دو هزار نفری «مند» شهرستان گناباد استان خراسان رضوی با تربیت ۲۰ حافظ و ۱۱۰ مربی به مرکز تخصصی آموزش قرآن کریم این منطقه تبدیل شده است که قرآن پژوهان آن ۵ دوره آموزش را با هدف تدبر در کلام الهی را زیر نظر اساتید موسسه قرآنی قم فرا گرفته اند.

این روستای قدیمی در شمال جاده مشهد- زاهدان و در دهستان حومه گناباد روستای به «سفال» معروف است تا مرکز شهر گناباد 3 کیلومتر و تا مرکز دهستان 2 کیلومتر فاصله دارد.

چرخه تربیت حافظان قرآنی

مدیر خانه قرآنی شهدای روستای «مند» درباره فعالیت های قرآنی اظهارکرد: نقطه قوت فعالیت‌های خانه قرآنی تنها تربیت حافظ قرآن نیست. بلکه شکل ‌گیری چرخه تربیت حافظان قرآن که یکی از اثربخش‌‌ترین کارکردهاست، منجر به پرورش و تربیت نیروهای متخصص و زبده قرآنی نیز می شود که خود منشأ راه اندازی و شکل‌ گیری فعالیت‌های اثرگذار قرآنی در شهرستان و روستای مند است.

حمیده تقوی افزود: در سال ۹۸ خانه قرآنی شهدای مند زیرنظر سازمان تبلیغات اسلامی گناباد با هدف تدبر در قرآن و تربیت حافظ قرآن تاسیس شد.

وی افزود: اولین گام نیازسنجی و شناسایی فعالان قرآنی، بانوان بااستعداد در زمینه قرآنی و آقایان دغدغه‌مند در حوزه قرآن بود.

این کارشناس قرآنی گفت: مرحله اول، آموزش تدبر تخصصی در قرآن بین سنین ۴ تا ۸ سال بود که با کمک استادان حوزه قم صورت گرفت که با استقبال خوبی مواجه شد. تاکنون بیش از ۲۱۰ مربی با کمک استادان حوزه علمیه قم آموزش لازم را دیده اند. اکنون در بیش از ۱۰روستای گناباد آموزش قرآن و مفاهیم و کلاس های آموزشی برگزار می شود.

استقبال خانواده های روستایی

مدیر خانه قرآنی شهدای روستای «مند» تصریح کرد: هم‌اکنون کلاس های آموزشی در بیدخت، کاخک، دلویی ، خیبری، باغسیاه، روشناوند و نوده پشنگ در رشته های تفاسیر، روخوانی و روان‌خوانی، تجوید و مفاهیم برگزار می شود.

وی گفت: حتی برخی قرآن‌آموزانی که حافظ کل قرآن نشده‌اند هم خود منشأ فعالیت‌های اثربخش قرآنی بوده‌اند و باعث شده‌اند تا خانواده ها مشتاق به شرکت در جلسات قرآنی شوند. اکنون در بسیاری از خانواده‌های روستای، چند نفر هستند که به قرآن مسلط هستند.

وی به تبیین راهکارهایی برای جذب نسل جدید به قرآن پرداخت و گفت: فعالیت‌هایی که به نحوی بتواند نسل جوان را به سمت پیشرفت و تعالی سوق دهد، باید جذابیت و هیجان داشته باشد.

تقوی به راهکارهای جذب نسل جدید به قرآن و تربیت نسل آینده قرآنی با توجه به مقتضیات زمان اشاره و تصریح کرد: فعالیت‌های قرآنی که اکنون در کشور اجرا می شود، خیلی خوب است. این فعالیت‌ها نسبت به گذشته از کیفیت بهتری برخوردار است.

ثمره فعالیت قرآنی همانند کاشت درخت، چند سال بعد است

این کارشناس قرآنی گفت: اگر بخواهیم برای نسل فعلی کاری کنیم که جذب شوند و به سمت قرآن بیایند، باید حداقل ۱۰ سال قبل برنامه می داشتیم و روش‌ها را بهتر و اصلاح می‌کردیم‌. طبیعتاً اگر بخواهیم کارهایی در جهت ترویج و نشر قرآن انجام دهیم، همین امروز باید تصمیم گیری و برنامه ریزی شود. مثل درختی که اگر اکنون بکارید همان لحظه میوه نمی‌دهد و ثمره آن ممکن چند سال بعد به دست بیاید.

این پیش‌کسوت قرآنی افزود: در قرآن آموزی شیوه یادگیری به صورت شفاهی و زبان آموزی را در نظر گرفتیم. در همان ابتدا همراه با رعایت قواعد تجویدی ، لحن عربی به قرآن پژوهان آموزش داده می شود.

تقوی با بیان این که بعد از ختم قرآن کلاس های تخصصی برای قرآن پژوهان برگزار می شود، افزود: این کلاس ها شامل حفظ و قرائت تخصصی است که با قرآن پژوهان کار می شود.

اهم برنامه های قرآنی

وی اجرای اردوهای داخل و خارج از شهر، برنامه‌هایی برای یادگیری مفاهیم قرآنی، ایجاد روحیه خودباوری و شهامت در بین کودکان و نوجوانان و تقویت فن بیان در جمع، اجرای برنامه های قرآنی در محافل قرآنی، مهارت آموزی ویژه پسرها و دخترها، برنامه های تفریحی مثل شنا و تیراندازی و پینت‌بال، از جمله برنامه ها و فعالیت‌های مهم خانه قرآن شهدای روستای «مند»برشمرد.

این پیش‌کسوت قرآنی یاد آورشد: برگزاری جشن تولد قرآنی و جشن تکلیف قرآنی برای دخترها و پسرها همراه با برنامه های شاد و متنوع است که تمام این برنامه ها توسط کودکان و نوجوانان برگزار می شود.

تقوی گفت: ایجاد گفتمان قرآنی در بین مردم از دیگر برنامه های قرآنی است؛ چرا که قرآن برای همه مسائل حرف دارد و نیاز است این مسائل در جامعه مطرح شود که این برنامه از طریق ایجاد گروه تواشیح، نمایش، سرود و برپایی جلسات انس با قرآن برگزار می شود.

خبرنگار: صفری

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها