خبرهای داغ:

10 سفارش خاص امام حسن(ع) برای زندگی بهتر

10 سفارش خاص امام حسن مجتبی علیه السلام را برای زندگی بهتر بخوانید.
کد خبر: ۹۵۰۱۷۹۶
|
۱۴ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، نیمه ماه مبارک رمضان در راه است و کم کم بوی میلاد فرخنده امام حسن(ع) مجتبی به مشام میرسد به همین بهانه درب خانه حضرت رفته ایم تا با سفارش های ناب خود به کویر جانمان باران رحمت نازل کند.

 

1- هیچ مردمى با هم به مشورت نپردازند مگر آن که به راه درست رهنمون شوند.

 

2- فرومایگى این است که شکر نعمت به جاى نیاورى.

 

3- امام حسن علیه السّلام به یکى از فرزندان خود فرمود: اى پسر جانم! با هیچ کس برادرى مکن مگر آن که بدانى کجاها رفت و آمد دارد و چون خوب به این مسأله پى بردى و معاشرت او را پسندیدى به این شرط با او صمیمانه دوستى کن که در لغزش، گذشت داشته باشید و در سختى، یارى کردن با مال و جان.

 

4- در طلب روزى مانند کسى که براى پیروزى پیکار مى‏‌کند، مکوش و به تقدیر نیز چندان تکیه مکن که مانند شخص تسلیم شده هیچ تلاشى نکنى؛ در جستجوى فضل و روزى خدا برآمدن از سنّت است و انتخاب راه اعتدال در طلب روزى از عفّت است. نه عفت مانع روزى است و نه حرص سبب افزایش روزى است؛ چرا که روزى قسمت شده است و حرص ‏ورزى موجب افتادن در ورطه گناه است.

 

5- خویشاوند کسى است که محبّت او را نزدیک کرده گرچه نسب او دور باشد و بیگانه کسى است که از دوستى به دور است گرچه نسبش نزدیک باشد؛ چیزى از دست به تن نزدیکتر نیست در حالى که همین دست اگر بشکند و فاسد گردد آن را مى‌‏برند و داغ مى‏‌کنند.

 

6- هر که به حسن انتخاب خداوند اعتماد نماید، آرزو نمى‏‌کند در غیر حال و وضعى قرار گیرد که خدا برایش انتخاب کرده است.

 

7- شرمسارى [در دنیا] آسانتر از دوزخ رفتن است.

 

8- خیرى که شرّ ندارد، شکر بر نعمت و صبر بر ناگواریهاست.

 

9- امام حسن علیه السّلام به مردى که از بیمارى بهبود یافته بود فرمود: همانا خدایت تو را یاد کرد تو نیز خدا را یاد کن و از تو گذشت نمود تو نیز سپاسگزارش باش.

 

10- هر که همیشه به مسجد رفت و آمد داشته باشد یکى از این هشت چیز نصیبش گردد: نشانه‏اى محکم، برادرى قابل استفاده [علمى و معنوى‏]، دانشى تازه، رحمتى مورد انتظار، سخنى که به راه راست هدایت نماید یا از هلاکت برهاند و ترک گناهان از روى شرم و حیا یا از ترس خدا. 

 

منبع تحف العقول / ترجمه حسن زاده، ص: 407

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار