با حضور معاون هماهنگ کننده قرارگاه محرومیت زدایی سپاه:

همایش تکریم شبانان و گله‌داران قم برگزار شد

همایش تکریم شبانان و گله‌داران با حضور فرمانده سپاه استان قم و معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر: ۹۴۹۶۶۶۳
|
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲

همایش تکریم شبانان و گله‌داران قم برگزار شد

به گزارش خبرگزاری بسیج قم، همایش تکریم شبانان و گله‌داران قم با حضور سردار محمدرضا موحد فرمانده سپاه استان قم، سردار ضیاءالدین حزینی معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی سپاه پاسداران و شماری از مسوولان و جامعه عشایری و گله‌داران استان برگزار و طی آن مشکلات و دغدغه‌های مهم این افراد بررسی شد.

تندرو، مدیر شعب بانک سپه استان قم نیز در ادامه بیان داشت: برای تامین آب پایدار«پروژه قیام» مناطق عشایری استان اعتبارات و تجهیزات موردنیاز به قرارگاه بسیج سازندگی استان تحویل داده‌شده و انتظار می‌رود این طرح تا اواسط تابستان سال آینده به اتمام برسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم نیز با اشاره به مبحث واگذاری مراتع و توسعه استان، گفت: توسعه استان و اجرای طرح‌های مختلف یک مساله الزامی است اما در واگذاری مراتع تلاش می‌شود واگذاری‌ها به نحوی باشد که آسیبی به اقتصاد و مراتع عشایر وارد نشود و در صورت تحمیل خسارت، حق‌وحقوق جامعه عشایری پرداخت شود.

محمد شعاعی ادامه داد: در مساله تامین حقابه ها نیز اجازه نمی‌دهیم حتی یک قطره از سهم جامعه عشایری به استان‌های دیگر روانه شود.

حسن توحیدی مهر مدیرکل دامپزشکی استان قم نیز در بخشی از این همایش، خاطرنشان کرد: با توجه به وضع تورم در حوزه دام و نهاده‌ها، گله‌داران و شبانان باید نسبت به مسائل بهداشتی و واکسیناسیون آن‌ها جدیت بیشتری داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته بیش از دو میلیون دُز واکسن به دام‌های سبک و سنگین استان تزریق‌شده است.

مشکلات جامعه عشایری از زبان خودشان

تامین آب شرب، مسیر دسترسی و راه عبور دام‌ها،مسدودی مسیر عبور ایل و طوایف به خاطر بوته کاری و واگذاری و پیچیدگی دریافت تسهیلات بانکی بخشی از مشکلات و چالش‌های جامعه عشایری استان قم بود که توسط جامعه عشایری استان بیان شد.

همچنین افزایش هزینه واکسیناسیون دام، از بین رفتن تدریجی نژاد زند و کلکویی گوسفندان قمی، خرید ضرورت تضمینی گوشت تولید شده عشایر،کاهش مراتع و صدور پروانه‌های چرای برای سایر افراد، جاده‌های ناایمن منتهی به محل استقرار طوایف، عدم قبول تضمین و اسناد عشایری در دریافت تسهیلات بانکی، کاهش حقابه ها نیز بخش دیگری از مشکلات مهم جامعه عشایری یاد شد.

در پایان این همایش از تعدادی از گله دران، شبانان و جامعه عشایری استان با اهدای لوحی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار