مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی مطرح کرد

نهضت ملی مهارت آموزی یکی از ابرپروژه‌های دولت سیزدهم/جای خالی مهارت‌ آموزی در اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی با یبان اینکه نهضت ملی مهارت آموزی یکی از ابرپروژه‌های دولت سیزدهم است، گفت: یکی از دلایل بیکاری جوانان جویای کار عدم مهارت لازم برای ورود به بازار کار است.
کد خبر: ۹۴۹۰۴۸۱
|
۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ اگر در حوزه توسعه و پیشرفت، توجه به سرمایه‌ های اقتصادی و طبیعی را بدون منابع انسانی مدنظر داشته باشیم، راه جایی نمی‌بریم. اقتصاد و رشد و توسعه، به اشتغال نیروی انسانی وابسته است و از میان عوامل متعدد مؤثر در اشتغالزایی، نقش مهارت‌ آموزی بسیار برجسته‌ تر است.

در سیاست‌ های ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بارها به مقوله آموزش های مهارتی اشاره شده است. ایشان در دیدار با جمعی از کارآفرینان سراسر کشور، درخصوص اهمیت مهارت آموزی فرمودند«یکی از کارهایی که برعهده‏ مسئولین دولتی است، توسعه‏ مهارت‌ هاست، ما به علم احتیاج داریم، اما به پنجه‏ کارآمد هم احتیاج داریم»

توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش مهارت های شغلی و تخصصی، در راستای ترغیب و توسعه کارآفرینی، به ویژه در مراکز آموزش مهارتی، یکی از این راهکارهای اساسی است که می تواند به عرضه نیروی انسانی توانمند و کارآفرین و در نهایت کاهش مشکلات اقتصادی و اشتغال و همچنین افزایش بهره وری و کارایی شاغلین بخش های مختلف منجر شود.

در دولت سیزدهم نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب شکل گرفته است. لذا در این زمینه با «حمیدرضا رستمی، مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی» به گفتگو نشستیم تا درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه مهارت آموزی طی این مدت در استان موارد لازم را مطرح کند.

فقدان مهارت؛ بزرگترین چالش در عرصه اشتغال

وی با تاکید بر گسترش فرهنگ مهارت آموزی در کشور، گفت: یکی از دلایل بیکاری جوانان جویای کار عدم مهارت لازم برای ورود به بازار کار است و رفع این مشکل در گرو تغییر فرهنگ اشتغال، ترویج آموزش‌ های مهارتی و ترغیب جوانان به فراگیری آموزش فنی و حرفه‌ای است.

رستمی تصریح کرد: اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مرکزی با هدف تربیت نیروی انسانی متخصص، کارآفرین و متناسب با فرصت‌ های جدید شغلی برای پاسخگویی به نیازهای بازار کار در حوزه‌ های مهارتی و تکنولوژی و همچنین افزایش اشتغال مولد و کاهش بیکاری، رسالت و مأموریت خود را دنبال می‌ کند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی با اشاره به اینکه مدرک گرایی آفت بزرگی است، افزود: در کشورهای توسعه یافته آموزش‌ های مهارتی به عنوان اصلی جدایی ناپذیر در پیشرفت کشور مورد توجه است؛ این آموزش‌ ها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش‌ های مختلف اقتصاد این کشورها هستند بلکه از طریق بسترسازی خوداشتغالی به حل مشکل بیکاری نیز کمک می‌ کنند.

وی به جامعه مخاطب این سازمان اشاره کرد و افزود: سازمان فنی و حرفه ای با 17 گروه مخاطب سر و کار دارد؛ نوجوان دوره متوسطه اول، زندانیان به عنوان اقشار آسیب پذیر، زنان سرپرست خانوار، معتادان بهبودیافته، ساکنین سکونتگاه های غیررسمی، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد و... جامعه مخاطب این سازمان هستند و این فرصت و نعمت بزرگی برای فتی و حرفه ای است که با طیف وسیعی از اقشار جامعه ارتباط دارد و میدان برای اثرگذاری مثبت و ارزشی باز است.

نهضت ملی مهارت آموزی یکی از ابرپروژه‌های دولت سیزدهم

رستمی با یبان اینکه نهضت ملی مهارت آموزی یکی از ابرپروژه‌های دولت سیزدهم است، ادامه داد: در نهضت مهارت آموزی در گام دوم انقلاب، تکلیف ما در کنار کار سازمانی که انجام می دهیم، معرفی خودمان و جذب مخاطب است که می تواند در حل معضلات کمک کند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی به طرح های اجرایی در حوزه مهارت آموزی اشاره کرد و گفت: طرح "کارآموزی در محیط واقعی کار" از طرح‌ های خوب در حال اجرا است که در عین حال که به افراد بیکار و فاقد مهارت فرصت کار کردن در محیط‌ های واقعی را می‌ دهد، برای کارفرماها هم محاسنی دارد و می توانند افراد جویای کار را در کارگاه‌ های خود مشغول به کار کنند.

وی ادامه داد: این طرح ارتقای سطح مهارت‌ افراد جویای کار را دنبال می کند،در این طرح کارفرماها، افراد بیکار را در کارگاه‌ های خود به کار می گیرند و کارآموز هم در محیط واقعی کار، نه در محیط شبیه سازی شده، که آزمون و خطا تحت کنترل است، مهارت لازم را کسب می کند.

آموزش مهارتی و فنی یش از 2000 هزار نفر در محیط واقعی کار

رستمی عنوان کرد: در این طرح هر فرد می‌ تواند در یک دوره شش ماهه تا یک ساله مراحل آموزش را به صورت تجربی در کارگاه ها سپری کرده و پس از پایان دوره با شرکت در آزمون گواهینامه بین المللی مهارت دریافت کند؛ ما هم در این طرح، با کمک اصناف در تربیت نیروی کار بالقوه و دارای مهارت ورود کرده و از ابتدای سال تاکنون 2700 کارآموز آموزش داده ایم که 85 درصدشان به اشتغال رسیده اند.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی با یادآوری اینکه سازمان فنی و حرفه ای در حوزه اشتغال یک یازدهم دستگاه های متولی است، افزود: با این وجود نقش سازمان فنی و حرفه ای در بین همه دستگاه های متولی پررنگ تر و مهم تر است چراکه تا مرز اشتغال را عهده دار است.

وی سازمان فنی و حرفه ای را پیش قراول اشتغال آفرینی دانست و تصرح کرد: سازمان فنی و حرفه ای مستقیم نقشی در ایجاد اشتغال ندارد؛ بلکه وظیفه ما این است که با ارائه آموزش های مهارتی، کارآموز را تا مرز اشتغال هدایت و بعد رهایش کنیم، در حالیکه برخی دستگاه های دیگر حمایت کننده و به عنوان دریافت کننده مهارت هستند.

تقاضامحوری، کارآفرینی و اشتغال پایدار جوانان جویای کار

رستمی به توضیح طرح "آموزش دوگانه" پرداخت و افزود: یکی از ایراداتی که در فنی و حرفه ای و سایر دستگاه ها وجود دارد، این است که هرگز سفارشی محور عمل نکرده ایم؛ در سند تحول دولت مردمی در فصل مهارت و اشتغال و چرخش های تحول آفرین که سه چرخش تعریف شده برای متولیان مهارت آموزی در نظر گرفته شده این است که ارائه آموزش ها با محوریت سفارشی باشد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی ادامه داد:  فنی و حرفه ای به مثابه یک کارخانه است که یا انبار محور است یا مشتری محور، لذا به سمت مشتری محوری پیش رفته ایم و تلاش داریم که ارائه مهارت ها منتج به اشتغال شود.

وی افزود: در  طرح "آموزش دوگانه"، مهارت آموزی را سفارشی محور کرده ایم؛ برای این منظور سراغ بنگاه های اقتصادی بزرگ رفته ایم؛ صنایع شدیداً نیاز به نیروی ماهر دارند ولی متأسفانه نیروی ماهر کمیاب بوده و افراد بیکار نیز ضعف مهارتی دارند که وظیفه مجموعه آموزش فنی و حرفه ای است که نیروی ماهر تحویل صنعت دهد تا مشکل اشتغال برطرف و تولیدات با کیفیت بهتری در اختیار مشتریان قرار گیرد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی تصریح کرد: در سیستم "آموزش دوگانه" بخشی از دوره آموزش در مجموعه کارگاهی و بخشی در محیط صنعت یا صنف (محیط کار واقعی) صورت می پذیرد و فردی که از این سیستم خارج می شود، یک نیروی ماهر و متخصص است که تا حدزیادی اشتغال او تضمین خواهد شد.

رستمی تاکید کرد: حُسن این طرح این است که نیرویی که وارد فنی و حرفه ای و دوره های مهارتی آن می شود، با انگیزه می آید؛ از طرف دیگر برای متقاضیان مهارت که صنایع و شرکت ها هستند این حسن را دارد که نیاز به برگزاری دوره های آموزشی برای نیروهای جدید ندارند؛ با اجرای این طرح تاکنون 150 نفر به شرکت مخابرات استان معرفی شده اند.

وی یادآور شد: استان مرکزی جزو 5 استان پایلوت کشوری در اجرای این طرح بوده و طی یازده ماه گذشته که استارت طرح زده شده نتایج قابل قبولی در این بخش کسب کرده است.

حل مشکل اشتغال با تربیت نیروی کار ماهر/جای خالی مهارت‌ آموزی در اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی، حرکت به سوی رشته‌ ها و فراگیری کارهای مهارتی را راهکاری برای حل مشکل اشتغال در جامعه دانست و گفت: طرح "کهاد" مهارت آموزی ویژه دانشجویان با هدف کمک به اشتغالزایی و کارآفرینی این قشر اجرا می‌ شود.

رستمی افزود: در حال حاضر بین 25 تا 30 درصد از متقاضیان آموزش های مهارتی مراجعه کننده به سازمان دانشجویان یا فارغ التحصیلان دوره های تکمیلی هستند؛ در قالب این طرح دوره های آموزشی تلفیقی یا هیبریدی مهارتی همزمان با آموزش های کلاسیک برای دانشجویان در نظر گرفته می شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 83 هزار و 500 نفر ساعت در 633 دوره در قالب این طرح شرکت کرده اند؛ دانشجو در این طرح می تواند ضمن پاس کردن واحد درسی گواهینامه فنی و حرفه ای را نیز اخذ نماید و توان مهارتی خود را افزایش دهد.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی‌ با وجود پایان تحصیل، به بازار کار دسترسی ندارند و یا اشتغال برای آن‌ ها ایجاد نمی‌ شود که این موضوع نشان دهنده خلاء آموزشی و مهارت آموزی در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزشی است.

رستمی طرح "نخلستان" را ویژه دانشجویان فارغ از تحصیل بیکار مطرح و تصریح کر: در این طرح که سه ماه از اجرای آن در استان می گذرد، دوستان کارآموز زیر نظر ما و پارک علم و فناوری دوره می بینند و از این فرصت شغلی مخصوصاً در حوزه شرکت پیشرو استفاده کرده و از جمع جوانان تحصیل کرده بیکار ما خارج می شوند.

وی تسهیل در صدور مجوز کسب و کار را از دیگر اقدامات در حوزه اشتغال دانست و گفت: در این بخش باتوجه به اقدامات دولت مردمی در کمتر از یک روز مجوز موافقت اصولی آموزشگاه آزاد صادر می شود؛ تا امروز هم 380 مورد ثبت شده که در واقع در این بخش رشد 244 درصدی را طی این مدت داشته ایم.

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای استان مرکزی تصریح کرد:  از ابتدای امسال 20 هزار نفر در دوره های مهارتی سازمان در 20 مرکز دولتی در سطح استان شرکت کرده اند؛ در زمینه آموزش روستایی هم طی این مدت رشد خوبی داشته ایم؛ خصوصا در حوزه کشاورزی 6 درصد روستاییان از آموزش های ما برخوردار شده اند 43 درصد رشد داشته به ویژه در اراک که با کمک بسیج و بخشداری به سمتی می رویم که نهضت اتفاق بیافتد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار