به میزبانی پژوهشگاه امام صادق(ع)؛

نشست هم‌اندیشی رؤسای مراکز علمی در قم برگزار شد

رؤسای پژوهشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه بقیه‌الله و دانشگاه علوم پزشکی قم طی نشستی به هم‌اندیشی و تبادل نظرات در راستای افزایش تعاملات پرداختند.
کد خبر: ۹۴۸۷۲۹۶
|
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۴

با حضور رؤسای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه‌السلام، دانشگاه بقیه‌الله و دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد:
نشست هم‌اندیشی و تعامل علمی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، با حضور رؤسای پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، دانشگاه بقیه‌الله و دانشگاه علوم پزشکی قم در پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) نشست هم‌اندیشی و تعامل علمی میان این مجموعه‌ها برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید نگارش، رئیس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) ضمن خوشامدگویی به مهمانان، بیان داشت: این پژوهشگاه همان مرکز تحقیقات سابق است که درواقع کارش این بود که کتب تولید شده را بررسی می‌کرد.

وی افزود: این مرکز علمی با نام مرکز تحقیقات، توسط شهید محلاتی (ره) تأسیس، سپس به پژوهشکده تحقیقات اسلامی و الان هم با ابلاغ مقام معظم رهبری به‌عنوان پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) ارتقاء یافت.

نگارش یادآور شد: در این پژوهشگاه نمایشگاه دائمی آثار و محصولات برپا شده و ظرفیت خوبی است که پژوهشگران از این نمایشگاه دائمی که نمونه‌ای از سه هزار جلد کتابی که در این پژوهشگاه به زیور طبع آراسته شده بازدید داشته باشند.

در ادامه حسن ابوالقاسمی رئیس دانشگاه بقیه‌الله بیان کرد: باید دغدغه‌مان ملی، کشوری و یا حتی بی‍ن‌المللی باشد. در گذشته‌های دور کسانی که می‌آمدند طبابت می‌کردند ریاضیدان، فیلسوف و ادبیات را می‌دانستند و بعد علوم تجربی پزشکی را می‌آموختند و کتبی که از این اشخاص می‌خوانیم به همین گونه است.

وی تصریح کرد: اکنون اگر کتب خلاصه‌الحکمه را ورق بزنید می‌بینید یک بخش خیلی مهمی دارد به نام اخلاق پزشکی و معلوم می‌شد کسی که طبابت می‌کرد موضوعات اخلاقی و موضوعات معنوی را به‌صورت گسترده رعایت کرده است.

وی افزود: انسان دارای دو بُعد ملک و ملکوت است که این‌ها را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد بنابراین، جدایی که در چند دهۀ اخیر بین علوم تجربی و علوم انسانی در غرب پیدا شد، در جهت اصلاح آن، بحث معنوی را مطرح کردند.

ابوالقاسمی یادآور شد: ما معتقدیم اگر دانشجویان‌ جنبه‌های معرفتی و دینی‌شان تقویت شود هم محافظت می‌شوند و هم کارهایشان را بهتر انجام می‌دهند.آنجایی که کار ما را سخت می‌کند این است که ما تخصصی حرف بزنیم به‌طور مثال من یک پزشک هستم و می‌خواهم برای شما حرف بزنم، اگر از همه اصطلاح استفاده بکنم شما چیزی دستگیرتان نمی‎شود ولی اگر من بتوانم به‌نوعی سخن بگویم که قابل‌فهم برای همۀ گروه‌ها باشد، درنتیجه استقبال بیشتر می‌شود. مسائل دینی هم نوعاً به این شکل می‌باشد باید این‌قدر ساده بیان شود که همه متوجه آن بشوند.

رئیس دانشگاه بقیه‌الله در رابطه با فهم مسائل دینی یادآور شد: ما می‌توانیم روی جوان‌هایمان سرمایه‌گذاری کنیم و جوان‌ها را به این پژوهشگاه بفرستیم تا دیدگاهشان نسبت به دین تغییر کند، باید بیایند و با این مجموعه آشنا شوند.

وی افزود: ما مجلۀ، سلامت معنوی را در دانشگاه داریم، و از شما می‌خواهیم که مقالات و مطالب حوزه در پیرامون سلامت معنوی را برایمان ارسال کنید.

در ادامه مدیران پژوهشی رده‌ها نکته نظرات خود را بیان کردند.

نشست هم‌اندیشی رؤسای مراکز علمی در قم برگزار شد

در پایان، اعضای جلسه، ضمن حضور بر سر مزار شهید گمنام و تجدید میثاق با آرمان شهدا، از نمایشگاه دائم آثار و محصولات پژوهشگاه بازدید کردند.

نشست هم‌اندیشی رؤسای مراکز علمی در قم برگزار شد

پایان پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار