خبرهای داغ:
قاضی‌زاده هاشمی:

استان همدان در عرصه معرفی فرهنگ شهدا از موفق‌ترین استان‌ها است

همدان-معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: استان همدان در عرصه معرفی فرهنگ، نوع زندگی شهدا موفق ترین استان کشور بوده است.
کد خبر: ۹۴۸۵۸۳۱
|
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، دکتر سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی در جلسه کارگروه ترویج ایثار و شهادت که با حضور استاندار همدان و مسئولین دستگاه‌های اجرایی در سالن شهدای استانداری همدان برگزار شد، اظهار کرد: استان همدان در عرصه معرفی فرهنگ و نوع زندگی شهدا موفق‌ترین استان کشور بوده است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته نهضت بسیار خوبی در استان همدان شکل گرفته و توجهی که شده توانسته منشأ اثر باشد و بارها مورد تشویق و حمایت رهبری هم قرار گرفته و امیدواریم در دولت جدید نقش آفرینی در این حوزه بیشتر از گذشته شود.

 معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور تصریح کرد: این شورا به موجب قانون ایجاد شده و جایگاه آن جایگاه محکمی است و یک ستاد فرهنگی و عملیاتی ویژه است، این شورا فرادولتی است که با ریاست استاندار تصمیم‌گیری می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه شورا از سال گذشته در مجلس، گفت: امسال نیز دولت به عنوان ارکان دائمی به مجلس ابلاغ کرده و پیوست بودجه‌ای پیدا کرده است و همه دستگاه‌های دولتی سهیم هستند که اقداماتی در عرصه‌های مختلف انجام دهند و لازم است شورا پیگیری و برنامه‌ها را تصویب و ابلاغ کند و دستگاه‌های نظارتی مد نظر داشته باشند که به تمام دستگاه‌های ملی و استانی ابلاغ شده که بخشی از بودجه به ایثارگران تعلق گیرد.

قاضی‌زاده هاشمی در خصوص طرح سپاس ایثارگران ابراز کرد: بنیاد شهید در طرح سپاس طبق ابلاغیه موظف است دیدار با خانواده شهدا داشته باشد اما این وظیفه، وظیفه عمومی است و امر رسیدگی به حوزه ایثار و شهادت و ایثارگران یک امر اجتماعی است و همه دستگاه‌ها و عموم نسبت به آن مسئول هستند و بسیاری از مشکلات در همین دیدارها حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال عزم مدیران شهرستانی بیشتر است و مسئله اشتغال ایثارگران کمتر است، عنوان کرد: در حوزه اشتغال تمام افرادی که در سامانه پایداری ثبت‌نام کرده‌ند 3 هزار و 799 نفراعلام کردند که بیکار هستند و نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشتیم که قابل قبول نیست.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور ادامه داد: نسبت به سال گذشته تعداد استخدام‌ها در 9 ماهه اول سال کاهش بسیار چشمگیری داشته است و 50 درصد کاهش پیدا کرده است، سال گذشته 508 نفراز ایثارگران در استان و در 9 ماهه امسال 239 نفر استخدام شدند.

وی خاطرنشان کرد: ما بر اساس قانون برای فرزندان شهید و جانبازان 70 درصد طبق بند «ج» ماده 87 قانون، مجوز صندوق استخدام کار از سازمان استخدامی گرفتیم که متأسفانه از 322 سهمیه استخدام 109 مورد آن استفاده شده است یعنی استان همدان 213 مجوز استخدام فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد دارد اما استفاده نشده و این عدم تطابق مدرک با مدرک ایثارگران و دستگاه متقاضی است.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در بحث تبدیل وضعیت ایثارگران، استان همدان جزء استان‌های موفق است و از 950 مورد مجوزِ صادر شده 898 مورد تاکنون انجام شده که در سراسر کشور از 160 هزار مجوز صادر شده تاکنون 58 هزار به نتیجه رسیده که قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال توجه ویژه‌ای به ایثارگران شد، افزود: از تسهیلات اشتغال از منابع ما، 7 برابر نسبت به سال گذشته کاهش داشته است چرا که بانک‌ها در تخصیص آن تعلل کردند و 10 درصد منابع که به استان ابلاغ شده متعلق به ایثارگران است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه در حوزه مشاغل بخش خصوصی باید شغل به پشتوانه منابع تولید کنیم و افراد را متناسب با آن جذب و مهارت ایجاد کنیم، ابراز کرد: امیدواریم با سازماندهی که در استان اتفاق می ‌فتد به صورت تعاملی یا با ورود کارآفرینان و در اختیار گذاشتن منابع در اختیار آنها، فرزندان ایثارگران را جذب کنند.

وی مطرح کرد: در حوزه مسکن به یک هزار و 882 نفر از ایثارگرانی که وظیفه داریم طبق قانون به آنها مسکن بدهیم در استان همدان هنوز هیچ خدمات مسکنی تعلق نگرفته و این عدد قابل توجهی است و 6 هزار و 911 نفر واگذاری با اولویت دوم هستند یعنی افرادی که فقط وام گرفتند اما زمین نگرفتند و تاکنون صاحب مسکن نیستند و نیاز است یک اقدام جدی در تأمین مسکن اتفاق بیفتد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حوزه گلزارها تعداد گلزار شهدای استان همدان 753 مورد است که 747 مورد آن ساماندهی شده است، اظهار کرد: این استان از موارد موفق در کشور است که 15 میلیارد تومان نیز در سفر رئیس جمهور پیش بینی شده که امیدورایم طی یکی، دو سال این چند مورد باقی مانده هم انجام شود.

وی افزود: در مورد تسهیلات رفاهی؛ در دو مرحله بانک دی، ملی و سینا وام قرض الحسنه و هم وام سود 18 درصد دادند که جمع کل قرض الحسنه 3 میلیارد تومان داده شده است.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور عنوان کرد: در حوزه بهداشت و درمان با وجود اینکه عملکرد مؤسسات درمانی طرف قرداد ایثارگران در استان خوب بوده، این وابسته به تأمین منابع است و تلاش کردیم خدمات را بروز کنیم؛ خدمات توانبخشی بنیاد شهید در کشور بی نظیر است.

وی بیان کرد: ما اگر بخواهیم به درستی آرمان‌های انقلاب اسلامی را رشد دهیم بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب «امر حیات انقلاب اسلامی به حفظ ایثار و شهادت است» و لازمه آن این است که الگوهای درست را به جامعه معرفی کنیم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه شهدا پدیده‌های مرتبط با جهاد و شهادت هستند، گفت: در این راستا تصمیم گرفتیم نهضتی را در زمینه ساخت فیلم سینمایی یا سریال از شخصیت‌های برجسته یا پدیده‌های مربوط به ایثار و شهادت راه بیندازیم و سالانه یک فیلم سینمایی برای هر استان در نظر گرفتیم به طوری که 30 درصد آن را ما تأمین کنیم و از بخش خصوصی و سایر بندها و مؤلفه‌ها هم استفاده می‌شود و شرط آن این است یک فیلم فاخر ساخته شود و استان همدان در بیشتر زمینه‌ها جلو است و امیدواریم بتوانیم در این حوزه هم پیشرو باشیم.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار