کلینیک روان/

اضطراب امتحان و راهکارهای کاهش آن

اضطراب یک حالت روانشناختی ناخوشایند است و در موقعیت هایی رخ می دهد که فرد باید در یک آزمون یا امتحان شرکت کند.
کد خبر: ۹۴۸۳۶۵۵
|
۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ فرد مضطرب در موقعیت هایی که امتحان دارد، دارای خلقی آشفته، پریشان و نگرانی بیش از اندازه است. اکثر افرادی که با اضطراب امتحان دست و پنجه نرم می کند عملکرد ضعیف تری در امتحانات دارند.
به طور کلی علایم اضطراب امتحان در یک طیف شدید تا خفیف قرار می گیرند؛ در مواقع شدیدتر ممکن است فردی که امتحان دارد دچار حملات وحشت زدگی یا پانیک شود.
علایم اضطراب امتحان شامل:

علایم جسمانی(تعریق، حالت تهوع)
علایم شناختی رفتاری (سیگار کشیدن، خوردن قرص و...)
علایم هیجانی(کاهش عزت نفس،احساس سرخوردگی)
دلایل اضطراب امتحان شامل:
عدم آمادگی برای امتحان، عدم تمرکز، ترس از شکست، عملکرد در امتحانات قبلی، ترشح آدرنالین، سطح انتظارات، عوامل فرهنگی، عوامل آموزشگاهی، عوامل خانوادگی، عوامل فردی و عزت نفس پایین
راهکارهای غلبه بر اضطراب امتحان:
آموزش مهارت های مطالعه و خلاصه نویسی، خواب به موقع و کافی، حذف کمال گرایی(هر فردی ممکن است دچار اشتباه شود و چنانچه دچار اشتباه شدید، می توانید با درس گرفتن از تکرار اشتباه بپرهیزید)، نفس عمیق و تمرین آن، مثبت اندیشی و مثبت بودن، مراجعه به روانشناس، بالابردن آمادگی، تغذیه مناسب، مدیریت زمان، ورزش روزانه، حمام با آب ولرم، خداحافظی با شبکه اجتماعی، برگزاری امتحان آزمایشی، حذف رقابت نامناسب و بیجا و حذف اضطراب والدین، از جمله راهكار های غلبه براضطراب امتحان است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
آخرین اخبار