در گفت‌وگو با بسیج مطرح شد؛

تبیین نگاه‌های متفاوت در حوزه حجاب توسط یک امام جماعت

امام جماعت محله حسنیه پردیسان گفت: اگر بخواهیم از دریچه ای خاص به مسأله حجاب، نگاه ریشه ای داشته باشیم، باید نگاه خود را به «انسان» اصلاح کنیم. نگاه خود را به «خدا» و «دین خدا» اصلاح کنیم.
کد خبر: ۹۴۷۵۴۶۰
|
۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶

حجت الاسلام مددخانی در گفت و گو با خبرنگار بسیج در قم، طی سخنانی اظهار کرد: بحث حجاب را از دو زاویه درون دینی و برون دینی می‌توان نگریست. در نگرش درون دینی، از دریچه آموزه های دینی به مسآله پوشش و حجاب نگاه می کنیم. اما در نگرش فرادینی یا برون دینی، از دریچه خدا و دین خدا به مسأله حجاب نگاه نمی کنیم.

وی عنوان کرد: در نگاه درون دینی چند دسته مخاطب داریم که با وجود تنوع نگاهشان، در یک نقطه مشترک هستند و آن هم این است که خدا و دین خدا را قبول دارند. البته عده ای هم اگر خدا را قبول دارند، آن خدایی نیست که حرف از احکام پوشش و حجاب و خمس و زکات میزند؛ بلکه خدایی است که فقط خدای دادرس در مشکلات و گرفتاری هاست.

امام جماعت مسجد حسنیه پردیسان افزود: نکته قابل توجه این است که در یک جامعه دینی با افرادی مواجه هستیم که اگر نماز نمی‌خوانند، روزه می‌گیرند، و یا اگر نماز می خوانند، روزه نمی‌گیرند، خمس نمی دهند. عده ای هم هستند که فقط معتقد به خدای مهربان هستند؛ خدایی که فقط به دل انسانها نگاه می کند؛ خدایی که به «توی سر» نگاه می‌کند، نه به «موی سر».

مددخانی اظهار داشت: در نگاه این افراد، دینی که خدا به ما معرفی کرده است، یک دین ترازویی است که می توان با جمع کردن ثواب، ترازوی اعمال خود را سنگین کرد، بدون این که بخواهیم سنگینی روسری را بر سر خود تحمل کنیم. نگاهشان به دینی که خدا برای انسانها آورده، یک نگاه معنوی نیست، نگاه بزرگ شدن خود و بزرگ شدن روح خود نیست.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم از دریچه ای خاص به مسأله حجاب، نگاه ریشه ای داشته باشیم، باید نگاه خود را به «انسان» اصلاح کنیم. نگاه خود را به «خدا» و «دین خدا» اصلاح کنیم.

مددخانی در پایان تصریح کرد: در جامعه با افرادی مواجه هستیم که دارای باورهای مذهبی هستند، اما به خاطر همراه نبودن محیط با آنها مجبور هستند همرنگ جماعت شوند و به پوشش حداقلی رضایت بدهند، تا از اتهامات کهنه پرستی و نگاه های سنگین افراد به آنها و سایر فشارهای اجتماعی در امان بمانند. بنابراین مسأله حجاب مثل سایر مسائل، یک مسأله چند وجهی است و از زوایای گوناگون می توان به آن نگریست.

انتهای پیام/ قنبری

ارسال نظرات
آخرین اخبار