زلفی‌گل:

کشور ما از لحاظ علمی رتبه اول علمی در منطقه را دارد

همدان- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از لحاظ علمی رتبه اول علمی در منطقه را داریم، گفت: دانشمندان کشورمان یک درصد از دانشمندان مطرح جهان را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۴۷۱۱۶۱
|
۰۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدعلی زلفی‌گل در گردهمایی سراسری دانشجویان بسیجی استان همدان با عنوان «پیشگامان رهایی» که در سالن ورزشی شهید محبی دانشگاه بوعلی سینای همدان برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد شهدا و تبریک هفته بسیج اظهار کرد: نظام جمهوری اسلامی بحران‌های سختی را پشت سر گذاشته است که یکی از آنها دفاع مقدس است که در آن دوران تمام دنیای سلطه و استکبار شرق و غرب از صدام حمایت کردند و جمهوری اسلامی ایران تقریبا تنها بود.

وی خطاب به حضار با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس جوانانی همچون شما عزیزان که از نخبگان بودند با دست خالی وجبی از خاک کشور را به دشمن ندادند و از جان و ناموس کشور ما دفاع کردند، افزود: شما عزیزان وارث شهدا، رزمندگان و جانبازان ما هستید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه بر این اعتقاد داریم که امروز هم در هر بحرانی جوانان کشور ما با سلایق مختلف اجازه ورود دشمنان را به کشورمان و خلل وارد کردن در استقلال کشور را نمی‌دهند، گفت: ما برای آزادگان و جانبازان و همه کسانی که امنیت کشور را تامین می‌کنند آرزوی سلامتی داریم.

وی با اشاره به اینکه دشمنان همیشه در تلاش بودند که وحدت کشور ما را به تفرقه تبدیل کنند و بحث خودی و غیر خودی را مطرح کرده بودند و امروز نمونه‌های آن را می‌بینید، تصریح کرد: هر کسی که از پیشرفت ایران اسلامی خوشحال شود و هر فردی که خبری از موفقیت ایران بشنود خوشحال شود خودی است که با این تعریف همه ایرانیان در هر جای دنیا خودی هستند، همه آزادگانی که ایران و ایرانی و مسلمانان را دوست دارند خودی هستند.

زلفی گل با بیان اینکه غیر خودی کسی است که خبری از موفقیت ایران اسلامی بشنود ناراحت می‌شود، عنوان کرد: بسیجی یعنی هر کسی که نتیجه رفتار، گفتار و کردارش باعث دوام، قوام و یکپارچگی و وحدت ایران اسلامی شود، آن بسیجی است با این تعریف همه ایرانیان در هر جای دنیا باشند و باعث پیشرفت ایران شوند بسیجی هستند که با این تعریف بسیجی گستره کل ایران و جغرافیای ایران را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) بسیج را شجره طیبه بسیج عنوان کرده است، گفت: ما اعتقاد داریم که بسیج علاوه بر اینکه شجره طیبه است شبکه فضائل هم هست و هر چه خوبی مانند تقوا، علم، دانش، مدارا، محبت، وجدان، فرزانگی، فرهیختگی و ... است باید در فرهنگ بسیج و بسیجی تجلی پیدا کند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های بسیج محبت، مردانگی، مدارا و معرفت است، ادامه داد: بسیجیان همان عزیزان و مرد روزهای تنگ هستند و هر وقت برای کشور مشکلی پیش بیاید از کیان کشور دفاع می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروز هم باید تلاش کنیم شبکه فضائل بسیج را توسعه و سعه صدر و حلم را گسترش دهیم، افزود: امروز به واقع بسیجیان مظلوم هستند البته مظلوم مقتدر.

زلفی گل با اشاره به اینکه امام حسین(ع) که پرچمدار آزادگی در دنیا معرفی شده مظلوم بود اما مظلوم مقتدر گفت: به همین دلیل زمانه اجازه نداده چنین فردی فراموش شود و فرهنگ عاشورا همیشه جاری و ساری است.

* امروز دشمنان ما تلاش می‌کنند که نقاط ضعف ما را برجسته کنند

وی با بیان اینکه امروز دشمنان ما تلاش می‌کنند که نقاط ضعف ما را برجسته کنند و با بحران‌های ترکیبی، نقاط قوت کشور ما را هدف قرار دهند، عنوان کرد: یکی از نقاط قوت نظام ما بسیج و بسیجی است به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنند این فرهنگ و نقطه قوت را به نقطه ضعف تبدیل کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه یکی از نقاط قوت کشور ما وحدت ملی است که در دوران دفاع مقدس کرد، لر، ترک، بلوچ، ترکمن، فارس، عرب و ... همه ید واحده بودند و از کیان و ناموس کشور دفاع کردند، ابراز کرد: ما باید خیلی مراقب باشیم که وحدت ملی و سرمایه اجتماعی کشور را حفظ کنیم و ارتقا دهیم.

وی بیان کرد: عمده‌ترین مشکل فعلی کشور ما اشتغال است که باید اشتغال را به یک پروژه ملی تبدیل کنیم و تمام امکانات کشورمان را برای ایجاد اشتغال بسیج کنیم تا امید و هویت‌مداری را به نسل جوان تزریق کنیم.

زلفی گل با اشاره به اینکه شما بسیجیان عزیز در شرایط موجود باید محبت و مدارا سرلوحه کارتان شود، مطرح کرد: فرهنگ بسیج و بسیجی باید آرام بخش و ملجا امن باشد.

وی با بیان اینکه اگر به عنوان بسیجی می‌خواهید اثربخش باشید و کارایی شما افزایش پیدا کند باید در زمینه علمی، اخلاقی جزء برترین‌ها باشید، گفت: یکی از سرمایه‌های هر انسان اعتماد، روابط عمومی بالا، صبر و مدارا و حلم است، شما باید این روزها شبکه فضائل خود را چه درون سازمانی و چه برون سازمانی افزایش دهید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه امروز شما بسیجیان آماج هدف دشمنان ما هستید و باید مراقب باشیم که دشمنان وحدت ما را به تفرقه و چند قطبی تبدیل نکنند و مردم و جوانان ما را روبروی هم قرار ندهند، افزود: باید تلاش کنیم از طریق گفتگو، منطق و عقل همدیگر را درک و راهنمایی کنیم وهم افزایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یقینا شما با قلب پاک و استعدادی که در عنفوان جوانی دارید اگر تلاش و همت خود را افزایش دهید اثربخشی و کارایی شما چندین برابر می‌شود، تاکید کرد: تلاش کنید علم و اخلاق تخصص و تجربه خود را ارتقا دهید و در مسند مدیریت‌های کشور بنشنید و مملکت را با سرعت بیشتر به سمت پیشرفت هدایت کنید.

زلفی گل افزود: امروز جوانان با هر سلیقه‌ای اگر نسبت به مدیریت اعتراض دارید، یک راه آن این است که راهنمایی کنید دوم اینکه تلاش کنید از نظر علمی خود را ارتقا دهید و با گرفتن پست‌های مدیریتی به بهترین نحو کشور را اداره کنید و مسیر پیشرفت را با شتاب و سرعت بیشتر حرکت دهید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بعد از سه سال که دانشگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا مجازی بود ما آموزش دانشگاه‌ها را حضوری کردیم، طبیعی بود که با مشکلاتی رو به رو شویم چراکه خوابگاه‌های خود گردان تغییر رویکرد داده بودند و برخی از خوابگاه‌ها و امکانات دانشگاه‌ها نیاز به تعمیر داشت اما خوشبختانه با فرهیختگی و فرزانگی خانواده فهیم دانشگاهی کمبودها روز به روز اصلاح شد و با همکاری و همیاری توانستیم آموزش حضوری را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه بخشی از فرهنگ حاکم بر فضای مجازی خود به خود به فضای واقعی منتقل شد که مشکلاتی در پی داشت، عنوان کرد: باید با همت هم مشکلات را حل کنیم، هر نسلی وارد دانشگاه می‌شود تجربیاتی از نسل‌های قبل کسب می‌کند که بعد از سه سال چند نسل همزمان با هم وارد دانشگاه شدند و طبیعی بود که با محدودیت‌هایی رو به رو شوند که من به دلیل کمبودها عذرخواهی می‌کنم.

زلفی گل با بیان اینکه ما می‌توانیم دست به دست هم بدهیم و میهن خود را آباد کنیم، ابراز کرد: باید مراقب باشیم دشمن نقاط قوت ما به خصوص جوانان را هدف قرار ندهد و به خوبی قدر داشته‌های خود را بدانیم.

وی با بیان اینکه با وجود پیشرفت‌ها قدر داشته‌های خود را نمی‌دانیم و با وجود تاکید رهبر فرزانه انقلاب به جهاد تبیین، داشته‌ها و توانمندی‌های کشور تاکنون به خوبی منعکس نشده است، عنوان کرد: شمار دانشجویان کشور از ۱۷۰ هزار نفر در ابتدای انقلاب به ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دهه چهارم انقلاب رسیده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه از لحاظ علمی رتبه اول علمی در منطقه را داریم، مطرح کرد: دانشمندان کشورمان یک درصد از دانشمندان مطرح جهان را تشکیل می‌دهند در حالی که تا سال ۸۳ چهار دانشمند مطرح جهانی داشتیم و هم اینک تعداد دانشمندان بین المللی یک درصد جهان به ۸۴۰ نفر رسیده است و بیش از دو برابر دانشمند دو درصد داریم.

* بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی کشور ما با مشارکت بین المللی است

وی با بیان اینکه بیش از ۳۵ درصد تولیدات علمی کشور ما با مشارکت بین المللی است به این معنی که مرجعیت کشور ما را پذیرفته‌اند، افزود: بسیاری از اساتید ما کتاب‌‌هایی نوشتند که امروز در دانشگاه‌های مطرح جهان در حال تدریس است یعنی نظریه‌های اندیشمندان این کشور مورد قبول مجامع علمی و بین المللی است.

زلفی گل با اشاره به اینکه ما زمانی حتی یک پارک علم و فناوری در کشور نداشتیم و هم اینک ۵۰ پارک علم و فناوری در کشور فعال است، که تعداد زیادی از آنها هسته‌های فناور دارند، یادآور شد: زمانی هیچ دوره دکترا در کشور دایر نبود اما امروز دوره‌های پسا دکترا داریم و ۴۰۰ مجله بین المللی چاپ می‌شود و محققان دیگر کشورها در مجلات ما یافته‌هایشان را چاپ می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دستاوردهای ما کم نیست اما نتوانسته‌ایم آنها را برای نسل جوان عنوان کنیم و دائما یاس و ناامیدی به آنها تزریق شده است، خاطرنشان کرد: درست است در کشور مشکلاتی وجود دارد اما داشته‌های زیادی داریم که قدر آن را نمی‌دانیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تعداد دانش آموختگان دانشگاهی ما بسیار محدود بود و دانشگاه فقط برای کارشناس امور اداری آموزش می‌داد، گفت: امروز تعداد دانش آموختگان دانشگاهی ما حدود ۲۰ درصد جمعیت کشور ما است.

وی ابراز کرد: میزان دانایی در کشور ما رشد پیدا کرده است و در روستاها در بحث راه، اینترنت، برق، گاز و ... در مقایسه با کشورهای همتراز خود سرآمد هستیم و در زمینه تسلیحات نظامی، امنیتی، دانش‌های نانو، بیو و ... پیشرفت کرده‌ایم و در کشور کار زیادی انجام شده و نیاز است بیشتر کار کنیم.

زلفی گل بیان کرد: به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بهترین نوع سرمایه‌گذاری هزینه کردن برای علم، فناوری و دانش و دانشجو باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار