گزارش از حاشیه نشینی تبریز؛

حاشیه نشینی نتیجه فقر فرهنگی یا نردبانی برای مناصب بالا

تبریز- حاشیه نشینی بحث داغ بسیاری از مسئولان به هنگام بزنگاه ها همچون انتخابات می شود تا با پله های سربالایی این کوچه های تنگ و باریک خودشان را به منصبی بالا بکشند و گاهی موضوع اجتماعی کارشناسان امر می شود که اذعان دارند بستر آن نتیجه فقر فرهنگی است.
کد خبر: ۹۴۵۷۱۷۳
|
۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۲

حاشیه نشینی نتیجه فقر فرهنگی یا نردبانی برای مناصب بالا

خبرگزاری بسیج، رقیه غلامی؛ اینجا گوشه ای از تبریز است و ساکنانش با فاصله چند کیلومتر از مرکز شهر و نزدیک تفرجگاه عون بن علی، ولی دریغ که با همه حرف و حدیث ها برای ساماندهی حاشیه نشینی، هنوز بحث آن مسکوت مانده است.

موضوعی که بحث داغ بسیاری از مسئولان به هنگام بزنگاه ها همچون انتخابات می شود تا با نردبان این افراد و پله های سربالایی این کوچه های تنگ و باریک خودشان را به منصبی بالا بکشند و گاهی موضوع اجتماعی کارشناسان امر می شود که اذعان دارند بستر آن نتیجه فقر فرهنگی است.

حاشیه نشینی نتیجه فقر فرهنگی یا نردبانی برای مناصب بالا

 بیش از صد پله را که بالا می روم تازه به کوچه های باریک و تنگ می رسم، کوچه هایی که همچون شریان بدن پیچ در پیچ در خودش خانه های ساده ای را چونان گلبول های قرمز جای داده تا تبریز این شهر مردانگی نفس بکشد با مردمان ساده و کارگر این قسمت از شهر، و همین بهانه گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی شد، آنچه می خوانید حاصل این گفتگو با تنی چند از اهالی این قسمت از تبریز است؛

یکی از بانوان منطقه حاشیه ای تبریز خواستار توجه و رسیدگی مسئولان شهرداری منطقه یک تبریز و دیگر مسئولان شهری و استاني می شود.

این بانوی میانسال که نخواست اسمی از او آورده شود در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، بیان می کند: مشکلات زندگی اهالی این منطقه به قدری زیاد است که همیشه ساکنان آن هنگام بارش شدید باران یا وزش باد تند هراسان هستند که مبادا اتفاق خاصی بیفتد و دچار مشکل دیگری شوند به خصوص از زلزله همیشه نگران هستیم چراکه با تکان شدید زمین قطعا همه زیر آوار خانه های غيرمستحکم و چوبی خود خواهیم ماند.

حاشیه نشینی نتیجه فقر فرهنگی یا نردبانی برای مناصب بالا

وی اضافه می کند: حتی در اتفاق های دیگر به علت کوچه های تنگ و باریک و سربالایی بودن خانه ها و پله های زیاد گروه های امدادی همچون اورژانس و آتش نشانی نيز دچار مشکل می شوند و نمونه آن را در آتش سوزی خانه یکی از همسایگان بالایی دیدیم که تجهیزات امدادی را نتوانستند بالا بیاورند و همسایه ها خودشان دست به دست آب را با سطل و ظروف دیگر بالا کشیدند و آتش را خاموش کردند.

این زن جوان می افزاید: پس از هر بارش باران مجبوریم گل و لای سرازیر شده را از کوه خودمان جمع کنیم و با گونی از محل خارج کنیم. با این اوضاع خانه ها هم مشکلات خاص خود دارد که نمور بودن خانه ها از آن جمله است.

ترس از مستاجری، اسیر حاشیه نشینی

وی می گوید: علاوه بر این مشکلات شهری، بسیاری از آسیب های اجتماعی نیز مردم این منطقه و کوچه را تهدید می کند از جمله عبور و مرور افراد معتاد در شب ها از این کوچه ها معضل بزرگی است.

زن جوان ادامه می دهد: بسیاری از اهالی این منطقه انسان های شریفی هستند که به ناچار از ترس اینکه اسیر اجاره نشینی نباشند در این محل ساکن شدند ولی وجود برخی افراد ناباب و اراذل و اوباش که اغلب هم مستاجر هستند تهدید و مخاطره بزرگی برای مردم آن به خصوص فرزندان و زنان است چراکه هم از نظر اجتماعی برخورد مناسبی ندارند و از طرف دیگر با افراد ناسالم و مجرم رفت و آمد دارند.

حاشیه نشینی نتیجه فقر فرهنگی یا نردبانی برای مناصب بالا

حاشیه نشینی تهدیدی برای ازدواج جوانان

این بانوی رنج دیده اضافه می کند: به علت زندگی در این محل ازدواج فرزندانمان هم مشکل مهمی شده است چراکه نمی توانیم راحت برای آن ها تصمیم بگیریم و دید بسیاری از افراد به ساکنان اینجا نامناسب است.

وی با ابراز تاسف از اینکه فقط اهالی این مناطق در زمان انتخابات و رای گیری ها یاد مسئولان و کاندیداها می افتد، اظهار داشت: حتی برخی به خودشان اجازه می دهند بگویند به من راي بدهید کوچه را آسفالت می کنیم و ... و حتی وعده های تطمیع کننده مالي می دهند در حالی که سلامت و آینده جوانان این منطقه در خطر است.

این زن اظهار می کند: وقتی برای اموری شهرداری مراجعه می کنیم خطاب به ما ابراز می کنند این ها همان کوه نشین ها هستند که آمدند، چرا باید مسئولان که با رای ما می روند صاحب مسند می شوند به ما چنین اهانتی کنند، مگر ما انسان و مسلمان نیستیم، چرا باید کرامت انسانی ما را با حرف ها و بی توجهی های خود لگدمال کنند.

حاشیه نشینی نتیجه فقر فرهنگی یا نردبانی برای مناصب بالا

مسئولان برای ساماندهی حاشیه نشینی وعده می دهند

یکی دیگر از اهالی این کوچه که مردی سالخورده است می گوید: کسی اصلا سراغی از ما نمی گیرد که چگونه اینجا زندگی می کنیم در حالی که در تلویزیون و اخبار به مردم، نسبت به این مشکل ما وعده های بزرگ و .... می دهند.

وی می افزاید: با کارگری روزگار می گذرانیم البته اگر آن هم باشد ولی نمور بودن این خانه ها ما را بیمار و علیل کرده است و باید پول کارگری خود را که به ندرت گير می آوریم برای درمان و دوا خرج کنیم. 

اعتیاد آسیب تهدید کننده مردم حاشیه نشین

این پیرمرد اضافه می کند: مسئولان چند بار آمدند و کوچه ها را بررسی و متراژ کردند و رفتند ولی هنوز تکلیف ما را مشخص نکردند که در طرح مسيرگشايي هستیم یا ساماندهی، تا ما هم از بلاتکلیفی دربياييم چراکه به خاطر این بلاتکلیفی خانه های این منطقه ارزش خرید و فروش ندارد و بسیاری از اهالی به خاطر خطرناک بودن و از ترس اتفاقات، خانه خود را رها کرده و اسیر مستأجری شدند.

وی ادامه می دهد: وجود پله های زیاد از سطح خیابان اصلی در کوچه ها، نامستحکم بودن خانه ها مشکلاتی است که موجب بروز مشکلات دیگری چون بیماری و ... می شود، از آن گذشته وجود برخی افراد معتاد در برخی از خانه هاي محله نیز مشکل دیگری است که امنیت را گرفته و اهالی را نگران کرده است.

حرف ساکنان این منطقه از تبریز که به اینجا می رسد سخت در خودم فرو می روم که اگر همان آغاز ساخت و ساز خانه های ناامن در این محل، مسئولان غافل نمی شدند امروز این گونه حاشینه نشینی گسترش نمی یافت چراکه گسترش حاشیه نشینی موجب گسترش بسیاری از تهدیدهای فرهنگی، اجتماعی و شهری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار