رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی:

قانون انتخابات در حال اصلاح است/ ضرورت رعایت مرز بین «وظیفه نظارتی با دخالت در امور اجرایی» توسط نمایندگان

تبریز- رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در راستای رفع نواقص و خلاها، قانون انتخابات در حال اصلاح است، گفت: زمان دقیق انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۲ مشخص نیست و اواخر سال جاری مشخص خواهد شد، اما طبق روال سال‌های قبل در اواخر بهمن و اسفندماه سال ۱۴۰۲ خواهد بود.
کد خبر: ۹۴۴۵۲۱۵
|
۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، صمد عزیزی در نشستی با اصحاب رسانه استان در آستانه ۲۶ تیر سالروز تاسیس شورای نگهبان، اظهار کرد: شورای نگهبان جایگاه رفیعی در جمهوری اسلامی ایران داشته و در کلام امامین انقلاب نیز مضامین بسیار والایی در وصف این شورا عنوان شده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، شورای نگهبان را به عنوان نماد ملت و دین و همچنین مایه اطمینان و آرامش قلب مومنین عنوان کرده‌اند، افزود: جایگاه رفیع شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلام ایران کاملا روشن بوده و اصول ۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی نیز در حوزه وظایف و اختیارات شورای نگهبان است.

وی با اشاره به اینکه تمام مصوبات مجلس در دو بازوی کارشناسی شورای نگهبان که شامل مجمع مشورتی فقهی و پژوهشکده شورای نگهبان است، به صورت علمی و پژوهشی بررسی می‌شود، گفت: در قانون اساسی، سه صلاحیت برای شورای نگهبان ذکر شده که شامل "نظارت شرعی و قانونی بر مصوبات مجلس، مرجع رسمی تفسیر اصول قانون اساسی و نظارت استصوابی بر تمام انتخابات و همه‌پرسی‌ها به غیر از انتخابات شوراهای شهر و روستا" است.

عزیزی با تاکید بر اینکه فلسفه وجودی شورای نگهبان، حفاظت و حراست از اسلامی ماندن نظام و همچنین جمهوریت نظام است، ادامه داد: شورای نگهبان این موارد را در نظارت بر انتخابات و برگزاری انتخابات با دفاع از حقوق و منافع مردم مورد توجه قرار داده و همچنین از حقوق و منافع مردم در قالب پیگیری و بررسی شکایات مردم، صیانت می‌کند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان طی ۴۲ سال گذشته عملکرد درخشانی از خود بر جای گذاشته است، خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر(از ۲۶ تیرماه سال قبل تاکنون) ۶۰ مصوبه ارسالی مجلس توسط شورای نگهبان بررسی شده که ۱۴ مورد آن در مرحله اول و ۲۱ مورد نیز در مراحل بعدی تایید شده است؛ ۲۵ مصوبه نیز به دلیل ایرادات وارده، در حال اصلاح است.

وی با تاکید بر اینکه ۱۱ اساسنامه ارسالی دولت نیز طی همین مدت توسط شورای نگهبان بررسی شده که ۹ مورد آن تایید شده و ایرادات دو اساسنامه نیز اعلام شده است، اضافه کرد: دفاع از احکام شرع نیز یکی دیگر از کارکردهای شورای نگهبان بوده و در این رابطه به شکایات مردم از دستگاه‌های اداری و اجرایی که بیانگر مصوبه‌ای مغایر با احکام شرع باشد، رسیدگی می‌کنیم.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان با تاکید بر اینکه این شکایات توسط دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارجاع شده و فقهای شورا موارد را بررسی می‌کنند، ادامه داد: طی یک سال گذشته ۱۷۴ نامه از سوی دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارجاع شده که تمامی نامه‌ها مورد بررسی و اظهارنظر قرار گرفته‌ است.

وی با اشاره به برگزاری ۱۳۷ جلسه در شورای نگهبان برای بررسی مصوبات مجلس، تصریح کرد: شورای نگهبان مشکلی با برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی ندارد و چنانچه مجری انتخابات، تضمین و زیرساخت‌های لازم را برای برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی ارائه دهد، در این رابطه مشکلی نداریم، اما تاکنون این تضمین داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان، شبکه منسجم نظارتی برای انتخابات دارد، گفت: بیش از ۱۲ هزار ناظر امین در استان داریم که در بیش از سه هزار شعبه اخذ رای، فرآیند نظارت را انجام می‌دهند.

عزیزی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص دخالت نمایندگان در انتصابات، با تاکید بر اینکه رهبر معظم انقلاب تاکنون سه بار در این رابطه تذکر داده‌اند، گفت: مجلس، وظیفه قانون‌گذاری و همچنین نظارت بر اجرای قانون را دارد که از سویی نباید وظیفه نظارت و پیگیری به معنی دخالت در امور اجرایی تلقی شده و از سوی دیگر نباید وظیفه نظارت و پیگیری وارد قلمرو دخالت در امور اجرایی شود، این دو مورد مرزی دارد که باید حتما مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظرات