مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل‌آباد:

عمده مشکلات کشتارگاه دام خلیل‌آباد هنوز پا برجاست

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد با اشاره به اینکه حدود 1/5 سال از تعطیلی کشتارگاه دام این شهرستان به دلیل مشکلات بهداشتی می‌گذرد گفت: تاکنون هیچ اقدامی برای رفع عمده مشکلات این مکان از سوی متولی انجام گرفته است.
کد خبر: ۹۳۹۹۶۵۹
|
۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵

وحید احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی با بیان اینکه کشتارگاه دام این شهرستان از مرداد ماه سال گذشته به دلیل نواقص بهداشتی که داشت تعطیل و از ادامه فعالیت آن توسط دامپزشکی جلوگیری شد، افزود: باوجود اینکه مقرر بود توسط متولی کشتارگاه دام هر چه زودتر مشکلات بهداشتی رفع شوند اما با گذشت حدود یک سال و نیم تا کنون اقدامی برای رفع آن‌ها صورت نگرفته و کشتارگاه همچنان از نظر بهداشتی دچار مشکلات جدی است.

وی نامناسب و مستهلک بودن امکانات داخل کشتارگاه از جمله چنگک‌ها، باکس دام سنگین، غیربهداشتی بودن سپتیک، نداشتن برق سه فاز برای پیش سرد و استفاده از موتور برق و قطعی‌های مکرر، جانمایی نادرست سرویس بهداشتی، نبود مکانی مناسب برای تعویض لباس و… را از جمله مشکلات جدی کشتارگاه دام خلیل‌آباد دانست.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد  همچنین بیان کرد: چون از ابتدا مکان برای کشتارگاه دام بنا نشده و قبلاً سوله‌ای بوده که برای کار دیگری مورد استفاده قرار می‌گرفته به همین دلیل از نظر جانمایی هم مشکلاتی را داشت.

وی تصریح کرد: هر چند کشتارگاه دام ابتدا در شمال شهر خلیل‌آباد بود، اما به دلیل مشکلاتی که برای تأمین آب مورد نیاز داشتند به کیلومتر هفت محور خلیل‌آباد به کاشمر انتقال یافت که در همین مکان هم به دلیل مشکلات بهداشتی از ادامه فعالیت آن جلوگیری به عمل آمد.

احمدی تصریح کرد: پس از تعطیل شدن کشتارگاه دام خلیل‌آباد و از سویی با توجه به فاصله ۵ کیلومتری که با کشتارگاه دام کاشمر داریم مقرر شد قصاب‌های این شهرستان تا زمانی که کشتارگاه خود شهرستان بازگشایی نشده از ظرفیت کشتارگاه شهرستان همجوار استفاده کنند.

وی با بیان اینکه همه روزه دام‌های کشتار شده از پیش سرد کشتارگاه دام کاشمر با ماشین حمل گوشت در سطح قصابی‌های شهر خلیل‌آباد توزیع می‌شود، بیان کرد: فاصله کشتارگاه خلیل‌آباد با کشتارگاه کاشمر حدود ۳ کیلومتر است.

ارجاع سه پرونده به مقامات قضایی

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد در ادامه از فعالیت ۱۲ قصابی در داخل شهر خلیل‌آباد و ۷ قصابی در شهر کندر خبر داد و گفت: آمار دقیقی از تعداد قصابی‌های داخل روستاها نداریم.

وی در خصوص نحوه نظارت بر قصابی‌ها و کشتار دام در داخل روستاها افزود: قصابی‌های داخل روستاها مجاز هستند طبق قانون به میزان ظرفیت خود روستا کشتار داشته باشند و اگر مشکل بهداشتی باشد و در صورتی که گزارشی به دست ما برسد، وارد می‌شویم.

احمدی عنوان کرد: کشتار دام در محل خود قصابی روستا انجام و همان موقع نیز عرضه می‌شود، کمتر اتفاق می‌افتد که دام زنده را برای کشتار به کشتارگاه ببرند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر هفته بازدیدهای بسیاری از قصابی‌های شهر خلیل‌آباد و کندر انجام می‌شود، افزود: از ابتداء امسال حدود سه پرونده به دلیل کشتار دام غیرمجاز به مقامات قضایی ارجاع شده است.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد همچنین از کمبود نیرو در شبکه دامپزشکی خلیل‌آباد خبر داد و گفت: با توجه به مسئولیت‌های جدیدی که به دامپزشکی اضافه شده کمبود نیرو به نسبت قبل پررنگ‌تر شده است، در حال حاضر چهار نفر نیرو داریم که حداقل به یک کارشناس دیگر نیاز داریم.

وی از شهروندان خواست قبل از خرید گوشت از مهر تائید دامپزشکی بر روی آن مطمئن شوند، دیدن برچسب یا مهر دامپزشکی بر لاشه پیش از قطعه کردن آن حق مردم است و آن‌ها می‌توانند به عنوان حق شهروندی از قصاب‌ها بخواهند تا برچسب را به آن‌ها نشان دهند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها