امام جمعه موقت تبریز:

شایسته سالاری راه رسیدن به عدالت اجتماعی است

تبیز- امام جمعه موقت تبریز گفت: شایسته سالاری دیگر راه رسیدن به عدالت اجتماعی بوده، در نظامی که رسالتش عدالت الهی است، اگر تبعیض باشد عدالت قربانی خواهد شد.
کد خبر: ۹۳۸۹۱۵۹
|
۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت الاسلام مهدی عالی در خطبه های نمازجمعه این هفته تبریز، افزود: قانون صحیح از راه‌های رسیدن به عدالت اجتماعی است و قانون صحیح قانونی است که مصالح مادی و معنوی همه شهروندان در آن لحاظ شده باشد نه منافع شخصی. بنابراین باید قانون شفاف باشد و توزیع عادلانه فرصت‌ها، ثروت، امکانات و دسترسی به آنها روشن باشد.

وی ادامه داد: قانون گرایی دیگر راه رسیدن به عدالت اجتماعی است، در اجرای قانون لازم است که مدیریت توانا و شایسته در رأس امور باشد. کارگزاران نظام، باید بر اساس قانون گرایی و شایسته سالاری عمل کنند.

حجت الاسلام عالی اضافه کرد: اگر در یک نظام مسئولان خودشان را فرا قانونی بدانند، نه تنها عدالت نخواهد بود بلکه قانون گریزی و تبعیض و بی عدالتی صورت خواهد گرفت. کسی می‌تواند عدالت را اجرا کند که حق مدار بوده و سازشکار و پیرو مطامع نباشد.

وی به رعایت عدالت در جامعه نیز تاکید کرد و گفت: یکی از زینت‌های اهل تقوا گسترش عدالت است، تقوای یک مسئول و حاکم در نظام اسلامی، با تقوای عموم مردم متفاوت است.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه عدالت، قانون حاکم بر جهان آفرینش و نظام هستی است، افزود: در حوزه حاکمیت، عدالت محور حکومت است و هدف حکومت ایجاد عدالت است.

حجت الاسلام عالی ابراز داشت: ارزش ذاتی حکومت اینست که انسان عدالت را در جامعه برقرار کند، وقتی در جامعه عدالت برقرار شد و دغدغه‌ای در معیشت مردم نبود، زمینه برای توحید فراهم می‌شود.

وی در بخش دیگر خطبه ها با اشاره به اینکه پایداری و ثبات قدم مقابل دشمن ضروری است، افزود: مؤمنان در صحنه‌های جنگ باید به یاد خدا باشند. یاد الهی روحیه رزمنده را تقویت می‌کند و در این صورت خداوند رزمنده را تنها نمی‌گذارد.

حجت الاسلام عالی بر ضرورت اطاعت از خداوند و رسول الهی تاکید کرد و ادامه داد: جنگ احد و صفین دو نمونه برای ما در تاریخ هستند که انسان اگر مطیع کامل از رهبر نباشد، شکست خواهد خورد.

خطیب موقت تبریز بیان کرد: دوری از اختلاف و نزاع اهمیت دارد. اختلاف نظر و سلیقه طبیعی است اما مقابل دشمن، حفظ وحدت و یکپارچگی مهم‌ترین محور است و ولی امر مهم‌ترین محور این وحدت است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف عامل سستی و انشقاق است مانند جریان حکمیت، گفت: صبر نیز اهمیت فراوانی دارد، در قرآن صبر یک راهبرد است. مبادا سختی، مقاومت رزمنده را از بین ببرد.

عالی افزود: خاطرات شهید علی تجلایی را در حماسه سوسنگرد نگاه کنید که با چه مقاومت و خون دلی سوسنگرد را حفظ کردند و این به خاطر صبر آن ها است. مقابل دشمن مبادا انسان دچار غرور و سرمستی و سبک مغزی شود و رفتار عاقلانه نکند.

ارسال نظرات