خبرهای داغ:
مسئول بسیج علمی و پژوهشی خراسان جنوبی:

نیازمند اتصال چرخه تولید علم به ثروت در کشور هستیم/حضور میدانی بسیج علمی برای رفع موانع در استان

مسئول علمی و پژوهشی خراسان جنوبی گفت: علم بدون معنویت، علم آمریکایی و غربی است و نیازمند علوم تربیت محور، پژوهش محور و حرفه محور در کشور هستیم.
کد خبر: ۹۳۷۳۵۹۰
|
۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، علی فرخنده مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع)، گفت: اهمیت جایگاه سازمانی بسیج علمی، پژوهشی و فناوری از جایی برجسته شده است که اولویت اول رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب است که باید همه مجموعه‌های کشوردر عرصه‌های دانش بنیان کارانجام دهند.

 فرخنده با بیان اینکه باید اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی دانش بنیان باشد، ادامه داد:حتی مسلئه امنیت و آنچه که امروز شاهد آن هستیم در حوزه موشکی مسائل دانش بنیان است که رشد خوبی را درحوزه موشکی داشته ایم.

وی یادآورشد: رهبر معظم انقلاب در مطالبات خودکه در حوزه علم و پژوهش تحت عنوان انقلاب علمی، جهش علمی، علوم مردم پایه و راه نجات کشورمسئله علم است که مطرح می‌کنند، اما ظرافتی دارد و آن این است؛ علمی که گفتمان انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب و در سیره اهل بیت (ع) نیز اشاره شده است.

وی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب درتاریخ ۱۳/۱۰/۱۳۹۵ در جمع نخبگانی مدال آور دانشگاه شریف داشتند این است که ایشان فرمودند" مباحث علمی به تنهایی نمی‌تواند موجب پیشرفت و مشکلات کشور را حل کند آن پیشرفت علمی می‌تواند مشکلات کشور را حل کند که برآمده از آرمان‌های معنوی و انقلابی باشد".

علم بدون معنویت، علم غربی و آمریکایی است

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) متذکرشد: علم بدون معنویت آمریکا و کشور‌هایی که برای بشریت خطر ایجاد کردند، می‌شود.

وی ادامه داد: علمی که امنیت ساز، سعادت ساز برای جامعه بشری است، علم توام با معنویت برای جامعه بشری است.

در حوزه علمی، فناوری وپژوهشی نیازمند نگاه انقلابی همراه با معنویت هستیم

فرخنده تاکیدکرد: ما در مجموعه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری باید با نگاه معنوی، انقلابی بتوانیم هم استعداد‌ها را شناسایی کنیم وهم آن‌ها را توانمند کنیم.

وی ادامه داد: بایددر بسیج علمی، پژوهشی مهندسینی را درطراز شهید شهریاری ها، شهید علمحمدی‌ها وشهدای هسته‌ای که برای کشور درخشیدند تربیت کنیم.

تدریس مبانی غربی در مراکز دانشگاهی کشور

وی تصریح کرد: ما نیازمند این هستیم که امروز تحول عمیقی به فرمود: ه رهبر معظم انقلاب در حوزه علوم انسانی داشته باشیم واز سمت علوم انسانی غرب حرکت کنیم که دانشمندان علوم غرب اساس کاررا چیدند وامروز در بسیاری از مراکزدانشگاهی ما مبانی غرب تدریس می‌شود.

نیازمند علوم تربیت محور، پژوهش محور و حرفه محور هستیم

فرخنده باید با تحول در حوزه علوم و مبانی اسلامی حرکت کنیم، گفت: علومی که تربیت محور، پژوهش محور و حرفه محور باشد لذا نظام آموزشی ما نیاز به تحول در این عرصه دارد.

وی با بیان اینکه مباحث درسی باید از دوران پیش دبستانی تحولاتی ایجاد کند ووارد دانشگاه شود، افزود: وقتی ما یک مهندسی که علم او توام با انقلابی گری همراه با داشتن روحیه جهادی داشته باشیم زمانی که عهده داریک مسئولیت در عرصه‌های مختلف قرار بگیرد با نگاه جهادی وانقلابی می‌تواند تحول افرین باشد و مردم نیز طعم خدمت این مسئول را نیز خواهند چشید و دیدگاه ما در سازمان بسیج علمی، پژوهشی این خواهد بود.

بسیج نخبگان سراسراستان برای رفع موانع و مشکلات

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) ادامه داد: برای تحقق این امر ابتدا از جمع نخبگان متعهد استان شبکه اندیشه ورزبسیج علمی، پژوهشی را فعال کرده ایم که تصمیم سازی برای پیشبر اهداف و برنامه‌های سازمان خواهد بود.

وی با اشاره به فعال سازی خانه نخبگان فنی مهندسی، افزود: با استفاده از توان معاونت‌های بسیج علمی در کلیه نواحی و برخی از اقشار دانشور در حوزه‌های کشاورزی، گیاهان دارویی، انرژِ‌های نو، فناوری، آب و معدن مباحثی که پیرامون شهرستان‌ها است را احصاء کنند و مشکلات وپتانسیل آن شهرستان را اعلام کنند.

فرخنده ادامه داد: استفاده ازظرفیت سازمان‌ها و ادارات متولی نیزمی تواند برای کمک به اهداف بسیج علمی،
پژوهشی و فناوری تاثیر گذار باشند.

وی بیان داشت: ازبین مشکلاتی که توسط معاونت‌های بسیج علمی، اقشار دانشور و سازمان‌ها به ما اعلام کنند مشکلات اولویت بندی ودر کارگروه‌ها برای رفع موانع مطرح خواهدشد.

حضور میدانی برای رفع مشکلات در کلیه شهرستان‌ها

وی حضور میدانی در شهرستان‌های استان برای رفع موانع موجود را از برنامه‌ها و اهداف بسیج علمی، پژوهشی استان دانست و گفت: در کارگروه رفع موانع شهرستان‌ها که با حضور فرمانداران تشکیل خواهد شد ادارات مرتبط شهرستانی به همراه سپاه شهرستانی نیز حضور خواهند داشت.

فرخنده با اشاره به تبیین مسائل و مشکلات مورد نظرواهداف بسیج علمی در کارگروه ها، افزود: استفاده از نظرات کارشناسان محلی، بازدید میدانی انجام و بعد مشکلات موجود به کارگروه‌های برای رفع آن اعلام خواهد شد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه خراسان جنوبی با بیان اینکه ادعا نداریم که بتوانیم همه مشکلات را حل کنیم، گفت: اگربتوانیم از همه مشکلات موجود در استان حداقل ۵ مورد آن را حل کنیم، کار مفیدی خواهد بود.

وصل زنجیره خانه نخبگان علوم انسانی به حوزه‌های علمیه

وی با اشار به فعالیت خانه نخبگان علوم انسانی، افزود: باید زنجیره خانه نخبگان علوم انسانی را به حوزه‌های علمیه وصل کنیم.

فرخنده ادامه داد: علوم انسانی و اسلامی بخشی از منابع اسلامی باید به ما کمک کند لذا ما به بدنه آموزش پرورش، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و تحقیقات کمک خواهیم کرد تا بتوانیم در حوزه تحول در منابع درسی ثمر بخش وسهم خود را لحاظ خواهیم کرد که به خانه نخبگان بسیج علمی مرتبط است.

برگزاری ارستارتاپ‌های علمی در چهارشهرستان

وی با اشاره به برنامه‌های بسیج و پژوهش نیز افزود: برگزاری استارت آپ‌ها با اولویت چهار شهرستان بیرجند، قائن، طبس و فردوس است بنابراین مراکز رشد را نیز باید در این شهرستان‌ها فعال کنیم.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) بیان داشت: برای اینکه مراکز رشد را فعال شوند ونیازمند این هستیم که از طریق استارت آپ‌ها ورود پیدا کنیم ومشاوره‌ها را پررنگ واستعداد یابی را همزمان داشته  و حداقل تاپایان سال گفتمانی را دراین حوزه داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید بتوانیم در حوزه‌های مشاوره، تسهیل گری و مباحثی چرخه تولید علم را به ثروت اتصال می‌کند، گام موثر برداریم.

فرخنده افزود: امسال بسیج علمی، پژوهشی بر حوزه‌های مراکز رشد و شتاب دهنده‌ها که چهار شهرستان بیرجند، قائن، طبس و فردوس متمرکز خواهیم داشت، ولی اگر دیگر شهرستان‌ها نیزاین آمادگی را داشته باشند سال اینده این موضوع را برای ان‌ها پیگیری خواهدیم کرد.

پالایش و به روز رسانی شرکت‌های دانش بنیان مستقر در بسیج علمی استان

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه استان با اشاره به شرکت‌های دانش بنیان مستقر در بسیج علمی استان، گفت: پالایش شرکت‌های دانش بنیان و به روز رسانی در حوزه تخصصی و گزارش دهی به صورت فصلی یکی ازبرنامه‌های بسیج علمی استان در پردیس شرکت‌های دانش بنیان است.

وی ادامه: پشتیبانی واحصاء مشکلات ورفع موانع و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان واتصال چرخه علم به ثروت از دیگر اهداف بسیج علمی استان است.

فرخنده برنامه‌های بسیج علمی را میدانی و حضور در صحنه دانست و گفت: حضور در کارگاه‌های مخترعین، مبتکرین وهمه عرصه‌ها، برطرف کردن مشکلات و موانع که بسیج علمی می‌تواند داشته باشد ثمر بخش باشد.

وی عرض یابی و گزارش گیری برنامه‌های بسیج را میدانی دانست و افزود: اتصال چرخه تولید علم به ثروت یکی از نیاز‌های ضروری استان و کشور است که باید در این باره کارشود.

فرخنده یادآورشد: کشور ما در تولید علم ۱۶ دنیا، فناوری ۸۰ و اقتصاد بالای ۱۰۰ را داریم لذا باید به اقتصاد دانش بنیان توجه کنیم.

مسئول بسیج، علمی، پژوهشی و فناوری استان با اشاره به احیاء پایگاه‌های علمی بسیج افزود: این موضوع به صورت محله محور در راستای ترویج گفتمان علمی کشور باید اتفاق بیفتد که یکی ازراههکار‌های آن تقویت پایگاه علمی که در دستورکار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه ویژه‌ای در هفته پژوهش خواهیم داشت، افزود: این برنامه با حضور استارتاپ‌ها برگزارخواهدشد.

فرخنده یادآورشد: در حوزه سیاست گذاری سازمان، قرارگاه جهاد علمی استان فعال و اولین جلسه آن نیز برگزارشده است.

فعال شدن شورای جهاد علمی در شهرستان‌های استان

وی ادامه داد: شورای جهاد علمی نیز در شهرستان‌های استان فعال کنند و سیاست گذاری ما در سطح استان زیل این قرارگاه و شورا خواهد بود که فرماندهان سپاه استان و شهرستان‌ها مسئولین آن را برعهده دارند.

فرخنده با اشاره به تیم‌های اندیشه ورز درمعاونت‌های بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه سراسر استان افزود: چابک سازی نظام اداری، تحرک و پویایی سازمان
در سطح کلان در دستور کار ما قرار دارد که بتوانیم از ظرفیت نخبگان استان استفاده کنیم.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) با اشاره به تعامل با رده‌های هم سو با این سازمان، افزود: هم طراز بسیج علمی، پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، مراکز دانشگاهی، علمی وپژوهشی نیرو‌های مسلح و سازمان‌هایی که در استان مستقر هستند، می‌باشند.

وی ادامه داد:تفاهم نامه‌هایی با این مراکز برای استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های آن‌ها خواهیم داشت.

 فرخنده تاکید کرد: ما باید گفتمان علمی، پژوهشی و فناوری را که مطالبه رهبر معظم انقلاب است و اولویت اول و نگاه بسیج علمی، پژوهشی می‌باشد را در ذهن مسئولین و مردم به صورت محله محور برجسته کنیم.

برگزاری مسابقات و فراخوان‌های علمی

وی ادامه داد: این امر با ایجاد نمایشگاه، برگزاری مسابقات وهمایش‌ها و فراخوان‌های علمی که در سطح استان خواهیم داشت و طراحی کرده ایم رخ خواهد داد.

وی شناسایی نخبگان، ظرفیت مراکز دانشگاهی وآموزش و پرورش را برای بسیج علمی مغتنم دانست و افزود: در این زمینه ارتباط‌های خوبی با بسیج اساتید، فرهنگیان، دانشجویی و دانش آموزی خواهیم داشت تا بتوانیم از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم.

فرخنده با بیان اینکه برخی از نخبگان ما در بدنه حوزه‌های علمیه هستند، گفت: ممکن است مسئله علم، پژوهش و فناورانه کار‌هایی درحوزه‌های علمیه وجود داشته باشد که باید از ظرفیت حوزه‌ها نیز استفاده کینم.

وی بیان داشت: در حوزه منابع ازبنیاد تعاون و قرارگاه پیشرفت، آبادانی و محرومیت زدایی  می‌توان با تخصیص منابع مالی که دارند می‌توان با تخصیص منابع به افراد مخترع و مبتکرو کسانی که اقدامات فناورانه دارند، بهره‌مند شد.

مسئول بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه انصارالرضا (ع) با اشاره به تعامل با رده‌های هم سو با این سازمان، افزود: هم طراز بسیج علمی، پارک علم و فناوری، جهاد دانشگاهی، مراکز دانشگاهی، علمی وپژوهشی نیرو‌های مسلح و سازمان‌هایی که در استان مستقر هستند، می‌باشند.

وی ادامه داد: تفاهم نامه‌هایی با این مراکز برای استفاده از پتانسیل و ظرفیت‌های آن‌ها خواهیم داشت.

 فرخنده تاکید کرد: ما باید گفتمان علمی، پژوهشی و فناوری را که مطالبه رهبر معظم انقلاب است و اولویت اول و نگاه بسیج علمی، پژوهشی می‌باشد را در ذهن مسئولین و مردم به صورت محله محور برجسته کنیم.

برگزاری مسابقات و فراخوان‌های علمی

وی ادامه داد: این امر با ایجاد نمایشگاه، برگزاری مسابقات وهمایش‌ها و فراخوان‌های علمی که در سطح استان خواهیم داشت و طراحی کرده ایم رخ خواهد داد.

وی شناسایی نخبگان، ظرفیت مراکز دانشگاهی وآموزش و پرورش را برای بسیج علمی مغتنم دانست و افزود: در این زمینه ارتباط‌های خوبی با بسیج اساتید، فرهنگیان، دانشجویی و دانش آموزی خواهیم داشت تا بتوانیم از ظرفیت نخبگان استفاده کنیم.

فرخنده با بیان اینکه برخی از نخبگان ما در بدنه حوزه‌های علمیه هستند، گفت: ممکن است مسئله علم، پژوهش و فناورانه کار‌هایی درحوزه‌های علمیه وجود داشته باشد که باید از ظرفیت حوزه‌ها نیز استفاده کینم.

وی بیان داشت: در حوزه منابع ازبنیاد تعاون و قرارگاه پیشرفت، آبادانی و محرومیت زدایی  می‌توان با تخصیص منابع مالی که دارند می‌توان با تخصیص منابع به افراد مخترع و مبتکرو کسانی که اقدامات فناورانه دارند، بهره‌مند شد.

توانمندسازی فرزندان کارکنان سپاه استان

وی در پایان یادآورشد: برای توانمندسازی فرزندان و کارکنان سپاه استان نیزمی تواند دوره‌های آموزشی در راستای توانمند سازی آن‌ها و نخبه پروری اگر بلقوه است بلفعل کنیم تا از مجموعه فرزندان نیز در مجموعه سپاه غافل نباشیم.

فرخنده گفت: در این راستا می‌تواند تفاهم نامه‌هایی با مراکز حرفه آموز استان نیزمنعقد کنیم.

وی تاکید کرد: با نظارت میدانی، برنامه محوری، استعداد یابی، توانمندسازی و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل استان را بسیج کردن می‌توان موانع پیش رو را برداشت.
 
انتهای پیام/
 
منبع: خبرگزاری علم و فناوری
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار