خبرهای داغ:

سنت روز پنجم محرم به یاد حضرت ابوالفضل (ع) در ابرسج

شاهرود_مراسم روز پنجم محرم در روستای ابرسج از ساعت ۵ صبح با حضور در منزل سیدمیرقاسم یکی از سادات روستا که در ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال پیش می‌زیسته آغاز می‌شود.
کد خبر: ۹۳۶۴۷۰۶
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
سنت روز پنجم محرم به یاد حضرت ابوالفضل (ع) در ابرسجبه گزارش خبرنگار بسیج، مراسم روز پنجم محرم در روستای ابرسج از ساعت ۵ صبح با حضور در منزل سیدمیرقاسم یکی از سادات روستا که در ۳۰۰ یا ۴۰۰ سال پیش می‌زیسته و دارای کرامات میباشد و مرقد ایشان زیارتگاه دلسوزان میباشد به صورت دسته عزاداری حضور یافته و نوحه خوانی و عزاداری مینمایند و پس از صرف صبحانه در دو حسینیه ۱۴ معصوم (ع) و حسینیه سیداشهدا (ع) با نوحه خوانی و مداحی مراسم عَلَم بندان را با حضور ریش سفیدان آبادی انجام میدهند و هرکس نذر و نیازی دارد بعنوان تبرک سیب یا برگه زردآلو، گردو، نان کاک و... را برای عَلَم بندان میاورند.
پنجم محرم در ابرسج به حضرت ابوالفضل (ع) اختصاص دارد و در این روز هر ابرسجی هر نقطه ایران باشد دوست دارد در این مراسم شرکت نمایید و در دو محل روستا از صبح زود برنامه تهیه شربت به یادتشنگی شهدای کربلا انجام و جلوی دو حسینیه مردم بیاد مظلومیت شهدای کربلا با دادن نذری به شربت پذیرایی میشوند.
بعد از بستن عَلَمها که معمولا متعلق به خانواده معظم شهدا یا سادات و یا خادمین و یا سیاه پوشان مرحوم شده میباشد یا حسین گویان در دو تکیه نصب میشود.
عَلَم نماد عَلمَداری سقای کربلا حضرت ابوالفضل (ع) است که یادآوری ما باشد عَلَمش هیچ وقت برزمین نمی‌اُفتد تا به صاحبش برسد.
در این روز همچنین گوسفندان زیادی جهت اطعام عزاداران حسینی که از ایام گذشته نذر شده است در پای عَلَم‌ها قربانی میشوند و سپس عزاداران با دسته عزاداری ازمحله بالا به منزل شهید عباس محمدی رفته و در آنجا به نوحه خوانی و عزاداری میپردازند که یادآور این نکته است که خون شهدای ما امتداد خون شهدای کربلاست و بعد از عزاداری در منزل این شهید به حسینیه سیدالشهدا یا ۱۴ معصوم رفته و به عزاداری می‌پردازند که در گذشته رسم بود در هنگام نصب عَلَم‌ها در جلوی حسینیه ریش سفیدان و جوانان سرپا سینه پر شوری میگرفتند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار