مربی عقیدتی سپاه استان قم :

اهمیت روز عرفه در روایات معصومین هم ردیف شب های قدر است

حجت الاسلام ولی زاده گفت : دعای عرفه از بهترین و زیباترین دعاها است که از زبان پاک حضرت اباعبدالله الحسین (ع) صادر گردیده و از نگاه معصومین اهمیت آن هم ردیف شب های قدر است.
کد خبر: ۹۳۵۸۸۵۰
|
۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰


حجت الاسلام احمد ولی زاده کارشناس مذهبی و مربی عقیدتی  سپاه امام علی ابن ابیطالب (ع) استان قم در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قم، ضمن تبریک ایام الله مبارک ذی الحجة به ویژه عید عرفه و عید قربان گفت : عید عرفه یکی از اعیاد اسلامی می باشد که قبل از عید قربان حجاج به صحرای منا و عرفات مشرف می شوند و در حدود ۱۴۰۰ سال قبل حضرت اباعبدالله الحسین (ع) این دعای بسیار زیبا را همراه با خضوع و خشوع خاصی در کنار تپه ای کوچک در صحرای عرفات قرائت فرمودند و این در حالی بود که اصحاب و یاران حضرت شاهد عشق و اشک مولا بودند لذا دعای عرفه از آن زمان مرسوم بوده است.

این کارشناس مسائل مذهبی با بیان آداب و اعمال مخصوص این روز به دعای عرفه امام حسین (ع) اشاره کرد و افزود : هنگام خواندن این دعا ، رو به کعبه می ایستادند و این دعای بسیار زیبا را می خواندند این دعا حاوی نکات بسیار آموزنده ، ارزنده و تربیتی ناب سیاسی و اجتماعی است.

وی ادامه داد: از جمله فراز های ارزشمند این دعا فراز "ماذا فقد وجدک "به این معنا که خدایا کسی که تو را یافت همه چیز دارد و اشاره به نهایت توحید و وحدانیت و عبودیت بنده می کند .

در فراز دیگری از این دعا که اشاره به نکته ناب عرفانی ، معنوی و توحیدی دارد می فرماید "و من لذی وجد من فقدک" کسی که تو را ندارد چه چیزی دارد؟ مانند طاغوت ها که دنیا را دارند ولی خدا را ندارند همانطوری که امروزه استکبار جهانی با ثروت دنیایی خود خون ملت‌ها را می‌مکند .

حجت الاسلام ولی زاده اضافه کرد : دعای عرفه از بهترین و زیباترین دعاها است که از زبان پاک سومین اختر ولایت و امامت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام صادر گردیده و امید است همه ما بتوانیم این دعای با فضیلت را قرائت کنیم.

ولی زاده با بیان آداب و فضیلت های این دعا به روزه گرفتن در این روز اشاره کرد و گفت : این دعا موجب تقرب به درگاه الهی می‌شود و در دنیا و آخرت از حیث مادی و معنوی به عنوان سرمایه عظیم ماندگار خواهد بود.

وی در پایان با توجه به اهمیت این روز خاطر نشان کرد : هرکس شب های قدر را درک نکرده و مورد رحمت خداوند متعال قرار نگرفته امید است در روز عرفه عفو و بخشش خدای منان شامل حال او شود چنانکه در روایات معصومین نیز این چنین بدان اشاره شده است : "إلا أن یَشهد عرفه " که مگر در روز عرفه مشمول رحمت الهی قرار بگیرد ؛ بنابراین روز عرفه نیز مانند شب‌های قدر اهمیت ویژه‌ای دارد .

ولی زاده با توجه به حاکمیت آل سعود در سرزمین وحی گفت: امید است با نابودی آل سعود زیارت سرزمین وحی نصیب مومنان و مسلمان بشود.

انتهای پیام/
ارسال نظرات