نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی:

تجزیه طلبی در اندیشه شهید شیخ محمد خیابانی جایی نداشت

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با اشاره به ادعای برخی محققان امروز، اظهارداشت: قیام شیخ محمد خیابانی، قیامی ضداستبدادی بود و تجزیه طلبی در اندیشه شهید شیخ محمد خیابانی جایی نداشت.
کد خبر: ۹۳۲۷۷۰۵
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم صبح امروز در همایش بین المللی گرامیداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی در تالار وحدت دانشگاه تبریز، افزود: در تاریخ هرجا مبارزه علیه طاغوتی جریان داشت چهره روحانی مجاهدی در آن دیده می شود و شیخ محمد خیابانی از آن جمله هستند.

وی اضافه کرد: شیخ محمد خیابانی از جمله روحانیونی بود که به علم فقه، هندسه، اصول، نجوم و... مسلط بود و در هر شرایطی منطبق با نیاز  روش‌هایی را برای تحقق اهداف ملت مسلمان به کار می‌برد.

حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: شیخ محمد خیابانی مورد تحلیل‌ها و تفسیرهای مختلفی قرار گرفته است، اما این تحلیل‌ها متمایز بوده و آنچه مسلم است، قیام وی بیشتر قیامی ضد استبدادی و ضدارتجاعی بوده و شیخ محمد به دنبال پیاده کردن قانون اساسی، مشروطیت و آزادی خواهی در ایران بوده است.

امام جمعه تبریز با بیان اینکه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان جایگاهی در اندیشه وی نداشته است، گفت: با استناد به محتوای نطق‌های شیخ محمد و بر خلاف باوری که برخی هم عصران وی و برخی از محققان امروزی دارند، اندیشه تجزیه طلبی و استقلال آذربایجان هیچگونه جایگاهی در افکار، اندیشه‌ها و انگیزه قیام او ندارد، به طوری که اگر مجموع سخنرانی‌های ایشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم، می‌بینیم که حتی یکبار از تجزیه یا استقلال آذربایجان سخن به میان نیامده است.

حجت الاسلام آل هاشم خاطرنشان کرد: از بررسی سخنان رهبر قیام تبریز و موضع‌گیری‌های او چنین برمی‌آید که قیام مجاهدان تبریز به منظور قطع دست اجانب از سلطه پیدا کردن بر کشور و منافع آن، از بین بردن استبداد، احیا و اجرای قانون مشروطیت، سروسامان دادن به اوضاع آشفته کشور، حفظ استقلال همه جانبه کشور، همکاری با نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک خان در راه اصلاح اوضاع کشور و بیدار کردن مردم بوده است.

وی خیانت عوامل بیگانه، کم بودن نیروهای مقاومت، اعتماد بیش از حد به افراد به ظاهر خوب و عدم همکاری هم‌پیمانان خیابانی را از علل  شکست قیام شیخ محمد خیابانی برشمرد.

حجت الاسلام آل هاشم در پایان سخنان خود خطاب به  رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش،  خواستار همکاری دولت و  نمایندگان مجلس توجه به قشر محرومان و رفع مشکلات  مردم شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار