در گفت‌وگو تفصیلی با «بسیج» مطرح شد:

به خواست مسئولان؛ در خدمت‌رسانی به مردم جهادی عمل می‌کنیم/در لبیک به‌فرمان رهبری پیش‌قدمیم

مسئولان موکب اربعین حسینی سلامت امام رضا (ع)؛ پیش‌قدم شدن در لبیک به‌ فرمان رهبری، جهادی عمل کردن در خدمت‌رسانی به مردم را مهم‌ترین اهداف این گروه پزشکی جهادی برشمردند.
کد خبر: ۹۳۱۸۳۹۲
|
۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵
مدیر موکب سلامت اربعین حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی، اهداف مهم این‌گونه اردو‌ها را کمک به ارتقاء سیستم بهداشت و درمان و دسترسی مردم به متخصصان به‌ویژه مناطق محروم و دوردست برشمرد و اظهار کرد: به دلیل عدم ماندگاری بلندمدت تیم‌های تخصصی، کلیه بیماران نیازمند با هماهنگی و داشتن برگه ارجاع از پنج خانه بهداشت روستایی جامعه هدف، در این بازه زمانی کوتاه مورد معاینه و تشخیص‌های تخصصی قرارمی گیرند.

دکتر محمود ابراهیمی با اشاره به اینکه اعضای این گروه متشکل از خیران و داوطلبانی هستند که در موقعیت‌های مختلف از جمله خدمت جهادی به مردم شریف حاشیه شهر مشهد، سیستان و بلوچستان و... در طول سال اعزام شدند، افزود: معمولاً بهترین متخصصان در مراکز استانی مستقرند که با برپایی این اردو‌ها دسترسی مردم محروم به پزشک متخصص سهل‌تر شده و روند بهبود بیماران بهتر می‌شود.

وی اضافه کرد: با درخواست‌هایی که داده می‌شود اولویت‌بندی می‌کنیم و کلیه فعالیت‌های گروه در این مرحله با هماهنگی سیستم دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام انجام شد که در نوبت بعدی ان شاءالله به خدمت مردم شریف منطقه محروم و مرزی پایین جام این شهرستان خواهیم رسید.

*دسترسی مردم به پزشک متخصص کم است

در ادامه این گفت‌وگو مسئول جذب و ساماندهی این اردو اظهار کرد: گروه پزشکی جهادی موکب اربعین حسینی سلامت امام رضا (ع) مزین به نام سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی در قالب اردوی جهادی یک‌روزه با تیمی متشکل از متخصصان قلب، داخلی، زنان، جراحی، عفونی و... ضمن استقرار در مرکز خدمات جامع سلامت شهری- روستایی بخش نصرآباد به مردم منطقه خدمات پزشکی، درمانی، بهداشتی، مامایی و پرستاری رایگان ارائه می‌کنیم.

معصومه سفید سنگی (سالاری) با اشاره به اینکه مرکز بخش نصرآباد به لحاظ امکانات جزء مناطق محروم محسوب نمی‌شود بیان کرد:، چون مردم منطقه دسترسی به پزشک متخصص ندارند ازاین‌روی با هماهنگی و همکاری دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام این اردو در مرکز بخش بالاجام برگزار شد.

وی با اشاره تیم تخصصی این گروه پزشکی جهادی تصریح کرد: تمامی جراحی‌های سرپایی از قبیل: ختنه، برداشتن زگیل، لیپم و... زیر نظر تیم شش‌نفره متشکل از اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان‌های طالقانی و هاشمی نژاد مشهد انجام می‌شود.

وی در همین خصوص ادامه داد: یک فوق تخصص قلب، یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گوارشی، یک متخصص زنان، یک متخصص کودکان و سه نفر تیم مامایی در این اردو ما را همراهی می‌کنند.

*در لبیک به‌فرمان رهبری پیش‌قدم هستیم

مسئول جذب و ساماندهی این اردو در بخش دیگر این گفت‌وگو ادامه داد: این گروه پزشکی جهادی ازجمله موکب‌های اربعین سلامت زائران کربلا حسینی هستند که با توجه به تعطیلی سفر اربعین با توجه به شرایط کرونایی حاکم در لبیک به‌فرمان رهبر معظم انقلاب در اعزام به حاشیه شهر‌ها پیش‌قدم هستند که با هماهنگی انجام‌شده سراسر استان خراسان رضوی را پوشش و خدمت‌رسانی خواهیم داد.

سفید سنگی با اشاره به اینکه اردو‌های ما عمدتاً دو یا سه‌روزه است افزود: این اردوی یک‌روزه در بخش نصرآباد شهرستان تربت‌جام هم یک سفر امتحانی که به استقبال مردمی، برخورد و حمایت مسئولان هر منطقه بستگی دارد، بنابراین در خدمات‌رسانی به مردم بنا به درخواست مدیران هر شهرستان، جهادی عمل می‌کنیم و هدف اصلی خدمت صادقانه به بیماران نیازمند و محرومین است.

وی بابیان این‌که معمولاً این گروه جهادی درگذشته توسط موکب‌های اربعین و عتبات عالیات و سپاه استانی حمایت می‌شوند و منابع مالی خاصی ندارند، اضافه کرد: در برخی از شهر‌ها بیمارانی که بنا به تشخیص تیم جراحی نیاز به عمل دارند و از سویی وسع درمان هم ندارند، ضمن بخشیدن هزینه پزشکان و تخفیف درصدی از بیمارستان، مابقی هزینه‌ها به همت خیرین سلامت همان شهرستان تأمین می‌شود.

*تأمین بخشی از هزینۀ درمان نیازمندان به همت خیرین سلامت

وی بیان کرد: با خیرین سلامتی که مدیران شهرستانی به ما معرفی می‌کنند جلسه گرفته و نسبت به تأمین بخشی از هزینه‌های درمان بیماران مستضعف آن شهر و محله رایزنی می‌کنیم.

سفید سنگی جمع‌آوری دارو‌های تاریخ گذشته خانگی را از دیگر برنامه‌های این گروه برشمرد و گفت: متأسفانه برخی به دلیل عدم سواد پزشکی با استفاده مجدد دارو‌های تاریخ گذشته دچار عوارض زیان باری ازجمله مسمومیت، ازکارافتادن کلیه‌ها، کبد و... می‌شود که بافرهنگ سازی در این زمینه می‌توان به‌سلامت جامعه کمک کرد.

گفتنی است: در پایان مسئولان موکب اربعین حسینی سلامت امام رضا (ع) از دکتر افکار، رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت‌جام به‌پاس مهیا نمودن وسیله نقلیه، تجهیزات پزشکی مانند دستگاه اکو، نوار قلب و در اختیار گذاشتن مرکز خدمات جامع سلامت شهری- روستایی بخش نصرآباد و همچنین مسئولان محلی بخش و حمایت موکب شهدای گمنام قدردانی کردند.

گزارش: مهدی حسینی
ارسال نظرات
پر بیننده ها