خبرهای داغ:

ساخت ۱۹ سد بتنی در حریم خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی منطقه شمال‌شرق

شاهرود_ساخت ۱۹ سازه سد در حریم خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی منطقه شمال‌شرق در محدوده‌های "لاسجرد – گرمسار"، "شاهرود –نیشابور" و "امام تقی تربت حیدریه" به پایان رسید.
کد خبر: ۹۳۱۵۷۶۸
|
۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
به گزارش خبرنگار بسیج؛ رییس واحد مهندس نگهداری و تعمیرات ساختمان و تاسیسات شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمالشرق شاهرود گفت: کار، احداث سد در مسیر جریان آب‌های فصلی با هدف جلوگیری از شسته شدن مصالح موجود بر روی خط لوله و عدم نمایان شدن لوله انجام می‌شود.
کاظم پورمروجی ادامه داد: این سد‌های بتونی برای ارتقاء سطح ایمنی و حفاظت از خط لوله توسط بتن ۱۶ مگاپاسگال ساخته شده است.
وی با اشاره به ساخت هفت سازه سد در محور لاسجرد –گرمسار، گفت: ابتدا محل مورد نظر گودبرداری شده سپس به وسیله سنگ لاشه و بتن ۱۶ مگاپاسگال به صورت پلکانی (در صورت نیاز) و یا سد سنگی اجرا می‌گردد.
به گفته وی؛ شش سازه سد سنگی بتنی در مسیر خطوط لوله ۲۲ و ۲۰ اینچ شاهرود -نیشابور در مکان‌های آسیب‌پذیر ساخته شد.
رییس واحد مهندس نگهداری و تعمیرات ساختمان و تاسیسات منطقه شمال‌شرق ادامه داد: با هدف ایمن سازی این خطوط که بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار سیل‌بردگی شده و عمق استقرار آن در دل زمین به حداقل رسیده بود ساخته شده است.
پورمروجی با بیان این که مجموعه ساخت شش سد در مدت زمان سه ماه انجام شده است، تصریح کرد: در ساخت این سد‌ها از بتن عیار ۳۰۰ و میلگرد برای آرموتور بندی و مسلح سازی آن‌ها استفاده شده است.
وی با تاکید بر ضرورت ایمن سازی خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی به منظور جلوگیری از آب بردگی گفت: در برخی موارد این سد‌ها با طول ۱۵ و عرض و ارتفاع دو متر ساخته شده و همگی آن‌ها با میلگرد آرموتور بندی گردیده تا سازه مسلح گردد.
پور مروجی ادامه داد: برای محافظت از سد و جلوگیری از ضربات سنگ‌های درشتی که در مسیر جریان آب قرار گرفته و به آبنما صدمه وارد می‌سازند، توسط بتن، سیمان و میلگرد پوشانده می‌شوند تا ضمن رعایت استاندارد‌های لازم، محافظت لازم به عمل آید.
وی همچنین از طراحی، ساخت و بهره برداری شش سازه سد بتنی در حریم خطوط لوله نیشابور –تربت حیدریه خبر داد و خاطر نشان کرد: تامین امنیت پایدار عملیات انتقال فرآورده‌های نفتی نیازمند الزاماتی است که فعالیت‌های واحد نگهداری و تعمیرات ساختمان و تاسیسات بخشی از این مهم است.
وی اضافه کرد: در این عملیات ۴۰۰ متر پی کنی و حدود ۴۸۰ متر سنگ چینی و بتن ریزی انجام گردید.
شایان ذکر است: نباید از یاد ببریم که خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی سرمایه ملی است و همه ما در برابر حفظ و نگهداری آن مسئول هستیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار