شهر جدید سهند، شهر هوشمند می شود

زیرساخت های هوشمندسازی شهر جدید سهند در نشستی با حضور معاون مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، مسئول پروژه شهر هوشمندسازی این مرکز و اعضای هیئت مدیره شرکت عمران شهر جدید سهند بررسی شد.
کد خبر: ۹۳۰۹۷۲۰
|
۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران سهند، در این نشست مقرر شد پس از تدوین نقشه راه شهر هوشمند برای شهر جدید سهند و تبیین شهر هوشمند و مولفه های مربوط به آن، زیر ساخت های الکترونیکی و امادگی الکترونیکی شهر جدید سهند که یکی از بسترهای اساسی هوشمند سازی شهر می باشد مورد بررسی قرار گرفته و وضعیت موجود کلیه سیستم ها، شبکه ها و ارتباطات و زیرساخت های الکترونیکی سهند استخراج شود.
همچنین در این جلسه مقرر شد ویژگی شهرهای هوشمند در جهان و تجربیات اخیر جهانی در زمینه شهر هوشمند تشریح و روند هوشمند سازی در شهرهای جدید بررسی و در شهر جدید سهند اجرا و در راستای هوشمند سازی شهر جدید سهند پس از تحلیل شرایط و تفسیر وضعیت موجود، راهبردها مشخص شده و نقشه راه برای افق 1420تنظیم می گردد.
در این نشست مقرر شد برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای هوشمندسازی مشخص و راه حل ها و همچنین پیشنهادها برای آینده شهر هوشمند شهر جدید سهند تدوین و تنظیم و در دستور کار شرکت عمران شهر جدید سهند و سایر ادارات سهند قرار گیرد.
پس از طی مراحل فوق و تامین زیرساخت ها شهر سهند به عنوان شهر هوشمند در شهرهای جدید کشور معرفی می شود که در صورت تحقق این مهم، برنامه های اقتصاد هوشمند و نیز زندگی و حکمروانی و مدیریت هوشمند، محیط زیست و انرژی پاک هوشمند در شهر جدید سهند پیاده خواهد شد.
شایان ذکر است شهر هوشمند به شهري گفته مي‌ شود كه براساس آخرين نظريه‌ هاي تكامل يافته مديريت شهري بر پايه فناوري اطلاعات و ارتباطات، داري شش معيار اصلي حكمروايي هوشمند، شهروند هوشمند، محيط زندگي هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژي هوشمند باشد.
در واقع شهر هوشمند منطقه اي شهري است كه از انواع مختلف سنسورهاي الكترونيكي براي جمع ‌آوري اطلاعات و تحليل آن ‌ها استفاده مي ‌كند كه اين اطلاعات براي مديريت دارايي ‌ها و منابع شهري كارآمد است.
اين پروسه شامل اطلاعات جمع ‌آوري شده از شهروندان، دستگاه ‌ها و منابع شهري است كه پردازش و تجزيه و تحليل مي‌ شود تا به نظارت و مديريت ترافيك و حمل و نقل، سيستم، نيروگاه، آب، تأمين شبكه هاي، زباله، مديريت، قانون اجراي سيستم ‌هاي اطلاعاتي و مدارس و كتابخانه‌ ها و بيمارستان ‌ها و ديگر خدمات اجتماعي كمك كند.
ايده شهر هوشمند، ادغام فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌ هاي مختلف متصل به شبكه (اينترنت اشياء يا IOT) براي بهينه ‌سازي بهره‌ وري از خدمات و كاربري ‌هاي شهري و اتصال آن به شهروندان است.
تكنولوژي شهر هوشمند اجازه مي ‌دهد تا مسوولان يك شهر با جامعه و زيرساخت‌ هاي شهري و نظارت بر آنچه اتفاق مي ‌افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقيم پيدا كنند.
شهر هوشمند شيوه اي براي توسعه شهر پايدار است و اين امكان وجود دارد كه با پيمودن راهي طولاني و با استفاده از روش هاي سنتي به شهري پايدار رسيد اما به هر حال راه كارهاي مبتني بر تكنولوژي كه بخشي تفكر شهر هوشمند است اجتناب نا پذير است.
به اين ترتيب شهر هوشمند همان اهداف شهر پايدار را خواهد داشت و با هم در يك مسير طي طريق خواهند كرد.
در زمان حاضر برخي شهرها به‌ طور فعال در حال حركت به سمت اجرايي كردن تدابير هوشمندسازي هستند.
براي نيل به شهر هوشمند ابتدا بايد زمينه هاي تحقق شهر الكترونيك فراهم شده و اشياء و المان هاي شهري به اينترنت اشيا مجهز شود.
در صورت هوشمند شدن شهر جدید سهند سرمایه گذاری، تولید، اشتغال، گردشگری و اقتصاد سهند تحول شگرفی خواهد یافت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار