فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم.

آتش گرفتن ۱۰۵۰ هکتار از مراتع قم

درودیان گفت: بیشتر این آتش‌سوزی‌ها به علت رها کردن ته‌سیگار، بطری‌ها و لیوان‌های شیشه‌ای اتفاق افتاده است.
کد خبر: ۹۲۶۸۹۲۸
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، محمدعلی درودیان فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه در مردادماه سال جاری یک مورد اطفا حریق در روستای ونان بخش خلجستان در مساحتی بیش از هشت هکتار انجام شده است، گفت: مردم منطقه با مشاهده حریق در این روستا نیرو‌های یگان حفاظت را در جریان قرار داده و یگان به سرعت نسبت به اطفا اقدام نمود.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم تصریح کرد: در خردادماه سال جاری ۴۲ مورد اطفا حریق در مساحتی بیش از ۹۸۳ هکتار و در تیرماه نیز هفت مورد با ۵۸ هکتار انجام شده است.

درودیان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا به امروز ۵۰ مورد اطفا حریق در مساحتی بیش از هزار و ۵۰ هکتار انجام شده است، تصریح کرد: از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه سال گذشته نیز ۸۰ مورد اطفا حریق با هزار و ۵۶ هکتار داشته‌ایم.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه از میان ۵۰ حریق رخ‌داده ۳۱ مورد به بخش سلفچگان با مساحت ۷۵۱ هکتار و سه هزار متر مربع اختصاص دارد، تصریح کرد: خلجستان ۱۱ مورد اطفا حریق با ۷۰ هکتار، جعفریه سه مورد با ۴۶ هکتار و ۵ هزار متر مربع، کهک سه مورد با ۲۸ هکتار و بخش مرکزی دو مورد با بیش از ۱۵۴ هکتار داشته است.

درودیان گفت: بزرگ‌ترین حریق استان طی ۵ ماه اخیر در یکه باغ بخش سلفچگان با ۳۵۰ هکتار مساحت در ساعت ۱۶.۳۰ دقیقه ۲۳ خردادماه اتفاق افتاد که تا ۵ بامداد ۲۴ خردادماه ادامه داشته که این حریق بر اثر بی احتیاطی یک خانواده برای درست کردن چای رخ داده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآورشد: طی ساعات اداری نیرو‌های یگان حفاظت در مناطق درحال گشت‌زنی هستند و در ساعات غیر اداری نیز این نیرو‌ها در اداره‌کل مستقر هستند تا به محض دریافت گزارش نسبت به اطفا حریق اقدام کنند، اوج ساعات حریق از ۱۵ تا ۱۶ و همچنین از ۱۸ تا ۱۹ است و بیشتر حریق‌ها با بی‌احتیاطی اشخاص اتفاق می‌افتد.

درودیان عنوان کرد: سال ۹۷ در خردادماه حریقی در استان قم نداشته‌ایم، اما سال گذشته بیشتر آتش‌سوزی‌ها از ۱۲ خردادماه آغاز شده و امسال از ۲۴ اردیبهشت‌ماه شاهد آتش‌سوزی مراتع در استان بوده‌ایم.

او ادامه داد: با جوامع محلی در روستا‌های کرمجگان، بیدهند، وشنوه و فردو بخش کهک، روستا‌های یکه باغ، سنجگان و راهجرد بخش سلفچگان و برخی دیگر از روستا‌های استان قم، ۱۹ قرارداد اطفا حریق امضا و هر کدام از این جوامع را تجهیز کرده و آموزش‌هایی داده‌ایم تا در صورت وقوع حریق بتوانند مشارکت لازم را داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم عنوان کرد: نیرو‌های آتش‌نشان در روستای کرمجگان بخش کهک، شهر سلفچگان و روستای قاهان و شهر دستجرد بخش خلجستان در مواقع وقوع آتش مشارکت لازم را با نیرو‌های یگان حفاظت دارند، اما گستردگی و نوع حریق مراتع نسبت به حریق شهری کارآیی تجهیزات این نیرو‌ها را کاهش می‌دهد.

درودیان با تاکید بر اینکه تنها راه خاموش کردن مرتع بیل و آتش کوب است، عنوان کرد: ماشین‌های آتش‌نشانی نمی‌توانند از مراتع بالا روند و در اطفا حریق نمی‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم یادآور شد: ته‌سیگار، بطری‌ها و شیشه‌های رها شده با انعکاس نور خورشید می‌توانند در مراتع ایجاد حریق کنند، به همین علت از مردم خواستاریم توجه بیشتری به طبیعت داشته باشند و هر چیزی را در مراتع و طبیعت رها نکنند.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار