خبرهای داغ:

بی توجهی یکساله به مهمترین جلسات فرهنگی استان

آخرین جلسه شورای فرهنگی عمومی استان کرمانشاه، شش ماه پیش و در مورخ 18 دی 1398 برگزار و آخرین جلسه ستاد عفاف و حجاب استانداری کرمانشاه نیز یکسال پیش و در هفته عفاف و حجاب برگزار شده است که اینها یعنی عدم توجه مسؤلین امر به موضوعات مهم فرهنگی، آنهم زمانی که دشمنان این کشور با بکار گیری زر و زور، قصد استحاله کردن فرهنگ اسلامی را دارند که باید دید علت این بی توجهی ها چیست؟
کد خبر: ۹۲۵۷۹۱۸
|
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمانشاه: با نگاهی به تاریخ می‌توان فهمید که فرهنگ ایرانی دارای سابقه کهن و درخشانی است و از آنجا که غنا و عمق هر فرهنگی تا حد زیادی بسته به قدمت آن فرهنگ می‌باشد، فرهنگ ایرانی با سابقه‌ای طولانی و در مواجهه با تنگناهای گوناگون آبدیده شده و استحکام لازم را به‌دست آورده است.

وجود زیربنای محکم فرهنگی ایرانیان باعث شده که از زمان تشکیل اولین امپراتوری جهان به دست خود تاکنون، از طرح فرهنگ‌های دیگر در کنار فرهنگ خود نترسیده بلکه آبدیده نیز شده است، که این امر را می‌توان در مواجهه ایرانیان با فرهنگ اسلامی و پذیرش آن با آغوش باز دید که باعث شد یک فرهنگ اسلامی با درختی تنومند به‌وجود آید و در سراسر جهان گسترش یابد.

فرهنگ اسلامی همواره در ایران با فراز و نشیب‌های گوناگونی مواجه بوده است و گاهی ضربات سنگینی به آن وارد شده است، اما به‌رغم این فراز و نشیب‌ها، گردبادهای خشونت و جهالت نتوانستند فرهنگ اسلامی را از ادامه حیات بازدارند.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی در سال 1363، شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستور حضرت امام (ره) شکل گرفت.

این شورا وظیفه خطیر ساماندهی به وضعیت دانشگاه‌ها را به عهده داشت اما پس از آن موضوع رسیدگی به وضعیت فرهنگی جامعه در آن شورا مطرح و بر اساس نظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ریاست وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، مبنی بر توجه به فرهنگ عمومی مردم، پیشنهاد تشکیل شورای فرهنگ عمومی مطرح شد و سرانجام در سال 1364، به منظور تعیین اهداف، سیاست‌گذاری و هدایت فرهنگ عمومی کشور، شورای فرهنگ عمومی با وظایف مشخص شکل گرفت و به صورت رسمی از سال 1365 آغاز به کار کرد.

اعضای شورای فرهنگی عمومی استان ها را، نمایندگان 25 دستگاه و نهاد تشکیل می‌دهد که ریاست آن برعهده نماینده ولی فقیه در استان، نایب رئیس آن استاندار و دبیری آن با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان است. 

1- بررسی کارشناسی درباره تجزیه و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی جهان و تبیین تأثیر کانون‌ها و ابزارهای مهم در این زمینه و اتخاذ تدابیر مناسب و ارائه گزارش تحلیلی جامع به شورای عالی؛
2- بررسی و تحلیل شرایط و جریانات فرهنگی کشور و سنجش نظام ارزشی جامعه به منظور تعیین نقاط قوت و ضعف فرهنگی و ارائه راه‌حل‌های مناسب؛
3- برنامه ریزی و هدایت فرهنگ عمومی به منظور تحقق اهداف و اجرای سیاست های فرهنگی کشور، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی؛
4- تهیه و تدوین طرح‌هایی برای هماهنگ‌کردن کوشش‌های فرهنگی و هنری و تبلیغی در سازمان‌ها و مراکز رسمی فرهنگی و هنری در جهت اعتلای فرهنگ و هنر و بهبود کیفیت آنها و پیشنهاد طرح‌ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز تهیه و پیشنهاد موضوعات و طرح‌هایی راجع به آن بخش از وظایف شورای عالی که به شورای فرهنگ عمومی مربوط است؛
5- بررسی آثار فرهنگی مترتب بر سیاست‌ها و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور اطمینان از همسویی و عدم مغایرت آنها با اصول سیاست فرهنگی کشور و ابلاغ نتیجه به دستگاه‌های اجرایی و نیز ارائه راه‌حل‌های اصلاحی مورد نیاز
6- تصویب روش‌های اجرایی تشویقی به منظور شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف آن؛
7- تهیه و پیشنهاد طرح های گسترش و بهبود تبلیغات دینی و عمران و احیای مساجد و مجامع مذهبی.

حجت الاسلام و المسلمین یوسف احمدی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه با انتقاد از عدم تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی استان در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج  اظهار داشت: متأسفانه برخی از آقایان نسبت به تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی استان بی توجه هستند و اگر ما نیز انتقادی می‌کنیم به آنان برمی‌خورد.

وی افزود: وجود ویروس کرونا بهانه عدم تشکیل جلسات شورای فرهنگ عمومی استان شده است درصورتی که اکنون می‌بینیم اکثریت جلسات ادارات و استانداری درحال برگزاری است.

احمدی با بیان اینکه شورای فرهنگی عمومی استان‌ها یک بازوی قدرتمند جهت نهادینه کردن فرهنگ اسلامی در جامعه است،گفت: تاکنون 117 مصوبه داشته‌ایم که درحال بررسی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تصریح کرد: گروهی بنام کمیته پژوهشی-علمی در زیرمجموعه شورای فرهنگی عمومی استان تشکیل شده و مسؤلیت آن برعهده سازمان تبلیغات اسلامی واگذار گردیده تا با استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی و همفکری با آنان بتوانیم پیشنهاداتی که به شورای فرهنگی عمومی استان ارائه می‌شود، پیشنهاداتی کاملا پخته باشد، لذا از جوانان دغدغه مند و اصحاب رسانه دعوت می‌کنیم که پیشنهادات خود را به این کمیته که در محل سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه تشکیل شده ارائه کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار