خبرهای داغ:
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی خبر داد

کشف سردابه تاریخی مربوط به دوره قاجار در ارومیه

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: سردابه‌ای تاریخی متعلق به دوره قاجار حین خاکبرداری حیاط یک واحد مسکونی قدیمی واقع در بافت تاریخی ارومیه کشف شد.
کد خبر: ۹۲۴۹۸۸۲
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۲

جلیل جباری امروز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در ارومیه، اظهار کرد: پس از صدور مجوز برای احداث ساختمان در محدوده بافت تاریخی ارومیه و آغاز عملیات خاکبرداری که با نظارت باستان‌شناسان این اداره ‌کل انجام گرفت آثار معماری یک سردابه تاریخی کشف شد.

وی با بیان اینکه عملیات خاکبرداری به همین علت متوقف شد تا مطالعات باستان‌شناسی و بررسی‌های معماری در آن انجام شود گفت: با بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که این سردابه مربوط به دوره قاجار است که برای بررسی بیشتر موضوع، جلسه شورای فنی این اداره‌کل با حضور معماران و باستان‌شناسان تشکیل شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به شواهد و مدارک موجود، اعضای شورا بر ارزشمند بودن این اثر صحه گذاشته و پیشنهاد داده شد تا فرآیند ثبت در فهرست آثار ملی آغاز شود.

وی اضافه کرد: با مالک این بنا نیز تفاهم‌نامه‌ای منعقد شد تا این اداره‌کل بتواند برای ساماندهی و مرمت این اثر تاریخی اقدامات خود را آغاز کند.

آذربایجان‌غربی دارای بیش از 1 هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و ۲ اثر ثبت شده جهانی شامل «قره‌کلیسای چالدران» و «تخت‌سلیمان تکاب» است.

کاخ موزه باغچه‌جوق، عمارت کلاه‌فرنگی، سه‌گنبد ارومیه، غار سهولان مهاباد، خان‌تختی سلماس، مقبره شیخ صدرالدین چالدران، کلیسای ننه‌مریم ارومیه، قلعه‌بسطام، مسجد سردار، بازار تاریخی ارومیه، خانه انصاری، تپه‌حسنلو، تالاب بین‌المللی و سایت پرنده‌نگری کانی‌برازان مهاباد و روستای چورس از جمله آثار تاریخی آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار