خبرگزاری بسیج گزارش می‌دهد؛

دکل‌های مخابراتی که شهروندان تربت حیدریه را نگران کرده است

نصب دکل‌های متعدد مخابراتی در محله‌های مختلف شهر تربت حیدریه دغدغه و نگرانی‌های زیادی برای ساکنین بوجود آورده که علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات آن بحث ایمنی و رعایت قوانین هم مزید بر علت شده است.
کد خبر: ۹۲۴۸۷۳۷
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
  به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه در سال‌های اخیر، افزایش شمار ایستگاه‌های آنتن موبایل در مناطق مسکونی را به امری اجتناب ناپذیر و اجباری تبدیل کرده است، اما این امر با توجه به امواجی که این آنتن‌ها ساطع می‌کنند، نگرانی‌هایی از حیث خطرساز بودن این امواج پدید آورده است.
 
گزارش‌های علمی حاکی از آن است که تلفن‌های همراه یکی از منابع اصلی تولید امواج الکترومغناطیسی هستند و دانشمندان بر این عقیده‌اند که استفاده از این وسیله ارتباطی و همچنین قرار گرفتن در میدان مغناطیسی دکل‌های مخابراتی می‌تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد.
 
احتمالا شما هم از خطرات آنتن‌های مخابراتی بسیار شنیده اید، BTS‌ها همان ایستگاه فرستنده و گیرنده‌ای هستند که در نقاط مختلف شهر و جاده‌ها نصب شده و به کمک شبکه سلولی آنها، آنتن‌دهی صورت می‌گیرد و در این جا سوالی که مطرح است این است که آیا این امواج برای بدن و سلامتی اثر سوئی دارند یا خیر؟ دغدغه شهروندان تربتی از نصب دکل‌های متعدد مخابرات نصب دکل‌های متعدد مخابراتی در محله‌های مختلف شهر تربت حیدریه دغدغه و نگرانی‌های زیادی برای ساکنین بوجود آورده که علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات آن بحث ایمنی و رعایت قوانین هم مزید بر علت شده است.
 
جمعی از مردم محله هاشمیه در محدوده میدان امام حسین علیه السلام در پیامی مردمی با ابراز نگرانی از دکل در حال نصب در این محل نوشته اند، از زمانی که زمزمه نصب آنتن در چند قدمی خانه‌های ما شنیده شده به هر دری زدیم تا صدای ما را بشنوند و این خیال ناصواب و خطرناک را از سر دور کنند، اما هیچ فایده‌ای نداشت. بار‌ها گفتیم که در این خانه‌ها بعضا بیمارانی زندگی می‌کنند که جان بی دفاعشان طاقت امواج سهمگین این آنتن‌ها را در چند قدمی شان ندارد، اما ظاهرا گوشی برای شنیدن نیست.
 
شهروندان معترض می‌گویند: در شرایطی که ساخت یک دیوار کوچک در سطح شهر نیازمند مجوز از شهرداری است چگونه یک دکل مخابراتی که دارای اثرات بسیار خطرناکی برای سلامت مردم دارد در این محله مسکونی احداث می‌شود.
 
یکی از شهروندان در این خصوص به خبرنگار ما گفت: نصب دکل مخابراتی در محله هاشمیه در یک منزل مسکونی و در یک کوچه بن بست که چهار اطراف آن را منازل مسکونی یک تا چند طبقه قرار گرفته علاوه بر خطرات ناشی از تشعشعات، مشکلات دیگری را هم بوجود اورده است.
 
وی می‌افزاید: زیر ساخت این دکل توسط پیمانکار در شرایطی در حال انجام است که از طرف دیوار تا محل نصب دکل فقط یک تا دو متر فاصله دارد و این در حالی است که در ماده ۱۱ و ۱۲ قانون نصب دکل‌های مخابراتی به این نکته تاکید شده که دکل‌های مخابراتی نباید در مهد‌های کودک و مدارس باشند و نصب هر دکل باید با از پای خارجی‌ترین دیوار آن ۵۰ متر فاصله داشته باشد.
 
این شهروند به این نکته هم اشاره کرد که در دبستان حضرت قائم عجل الله در محدوده همین محله یک دکل مخابراتی نصب شده که طبق قانون نصب دکل‌های مخابراتی در مدارس و مهد کودک‌ها نیز ممنوع است.
 
دیگر شهروند این محله می‌افزاید: وقتی به مدیر شرکت مخابرات مراجعه کردیم یک نامه از دادستانی کل استان به ما نشان داده که شرکت مخابرات می‌تواند دکل‌ها را در مکان‌های مختلف نصب کند، اما در همین نامه دادستانی به این نکته هم اشاره کرده که نصب دکل‌ها با در نظر گرفتن تبعات اجتماعی باید انجام شود.
 
بسیاری از مردم نمی‌دانند که استاندارد ملی ایران چه حدودی را برای میران تشعشعات رادیویی و مایکروویو در مناطق مسکونی تعیین کرده و آنتن‌های اپراتور‌های تلفن همراه و وایمکس باید در چه فاصله‌ای از اماکن مسکونی نصب شوند؟ از سوی نهاد‌های مسوول بار‌ها اعلام شده که تشعشعات پرتو‌های رادیویی کمتر از میزان استاندارد تعیین‌شده است، با این وجود شهروندان درصورت نگرانی از نصب دکل‌های اپراتور‌های تلفن همراه و وایمکس می‌توانند شکایت خود را ثبت کنند تا اندازه‌گیری‌های لازم انجام و نتایج آن اعلام شود.
 
اکثر متخصصان مغز و اعصاب بر این باورند که هر چقدر هم که میزان تشعشعات این ایستگاه‌ها اندک باشد، اما به مرور در معرض دائم این تشعشعات قرار گرفتن، می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر بدن افراد بگذارد.
 
دکتر محمد اسماعیل اکبری فوق تخصص جراحی غدد و سرطان در دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه بهشتی در مصاحبه‌ای که با خبر‌آنلاین داشت، تاکید کرد: دکل‌های تلفن همراه، سرطان‌زا هستند.
 
همچنین یک استاد برق و مخابرات در دانشگاه فردوسی در مصاحبه‌ای دیگر اظهار کرد: افرادی که برحسب کار روزانه خود مجبورند در محل نزدیک با دکل‌های مخابراتی قرار بگیرند، سلامتی خود را در درازمدت از دست می‌دهند. دانشمندان همچنین می‌گویند: تضعیف سیستم دفاعی بدن، ابتلا به بیماری آلزایمر، تخریب DNA سلول‌ها و ابتلا به سرطان، افسردگی، کم اشتهایی، سردرد، چشم درد، تاثیرات سوء بر روی کودکان را گوشه‌ای از عوارض این امواج می‌دانند شهروندان محله هاشمیه اعلام کردند که شکایت خود را در قالب استشهاد به شهرداری و دادستانی اعلام کردند اپا ظاهرا امیدی به آن ندارند و دست به دامان رسانه‌ها شدند.
 
رییس شرکت مخابرات تربت حیدریه پیش دسنی کرده و در رسانه‌ای دیگر اعلام کرده امواج سایت‌های موبایلی یا همان دکل‌ها هیچ تاثیر تخریبی بر انسان و ساخت‌های زنده ندارد و میزان تشعشع امواج سایت‌های موبایلی یک صدم حد مجاز بوده که برای عموم مردم کاملا بی خطر است.
 
مهرانفر اظهار کرد: خطر ناشی از گوشی‌های همراه که در مجاورت سر انسان و بدن قرار می‌گیرند بسیار بیشتر از تابش ناشی از این دکل‌های موبایلی است. وی به شهروندان اطمینان داد که شرکت مخابرات فقط برای رفاه حال مردم این منطقه اقدام به نسب سایت نموده و همه جوانب سلامت مردم را در نظر گرفته است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها