خبرهای داغ:
وقتی جیب سوداگران خانه چاق می شود

خانه مامنی امن یا رویایی دست نیافتنی

با وجود قیمت هنگفت خانه ها و اجاره های نجومی زوج های جوان در گیر و دار زندگی سخت درمانده اند و مجردها امیدی به آینده و تشکیل زندگی ندارند و والدین مات و مبهوت از آن، به قول خودشان حتی آهی ندارند که با ناله سودا کنند.
کد خبر: ۹۲۴۷۷۷۸
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷

به گزارش سرویس بسیج مهندسین عمران خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، خانه مامنی برای انسان است تا به دور از دیگران و مشغله ها در آن بیاساید و در آن سکنی گزیند، کلمه ای که مترادف با سکینه یعنی آرامش در قرآن آمده است و انسان با پناه بردن به آن به آرامش می رسد.

مامن امنی که جزو نیازهای اولیه هر انسان برای زندگی است و در مباحث جامعه شناسی تامین آن از مهم ترین مولفه هاست تا انسان بتواند مسیر خود را در رسیدن به هدف یا کمال طی کند بطوری که حتی خداوند وجود آن را در عالم دیگر نیز برای انسان به عنوان مساکین وعده داده است.

مسکن این نیاز اولیه که امروز به عنوان دغدغه اساسی جوانان برای تشکیل خانواده شده است چراکه یک زوج جوان جدا از دیگر هزینه ها و نیاز برای تشکیل زندگی مشترک از تامین مسکن ناتوان است و در این صورت جوانان دیگر تمایلی به تشکیل خانواده ندارند و از این رهگذر جامعه دچار آسیب هایی نیز می شود.

آسیب هایی که نه تنها جوانان و جامعه را تهدید می کند بلکه والدین را نیز دچار دغدغه های بسیار و نگرانی هایی کرده است و مسئولان امر با وجود همه ادعاها و شعارها هنوز راهکاری برای رفع چنین مشکلی پیدا نکرده اند.

جای بسی سوال است که با وجود قیمت هنگفت خانه ها و اجاره های نجومی جوانان چگونه می توانند بنیان زندگی را بنا نهند، آیا وقت آن نرسیده است که این چالش مهم و بحرانی توسط مسئولان امر رفع شود؟

چالشی که خواه ناخواه همه مردم را در سطوح مختلف اجتماع درگیر کرده است، زوج های جوان در گیر و دار زندگی سخت درمانده اند و مجردها امیدی به آینده و تشکیل زندگی ندارند و والدین مات و مبهوت به قول خودشان حتی آهی ندارند که با ناله سودا کنند و از دیدن این اوضاع سخت مستاصل شده اند.

اوضاعی که توسط کمسیون های تخصصی مجلس باید نظارت و سر و سامان یابند و به قول کارشناس حوزه مسکن نظارت کافی از سوی کمیسیون عمران مجلس بر سیاست‌های مسکنی دولت‌ها وجود ندارد و نسبت به ریل‌گذاری مسیر تولید مسکن برای دولت‌ که باید توسط مجلس صورت بگیرد، ضعیف عمل شده‌ است.

حسام عقبایی در گفتگویی که با برنا داشت، گفت: نداشتن آمایش سرزمین در کشور اولین دلیلی است که توازن میان عرضه و تقاضا را برهم زده‌ است.

وی ورود بانک‌ها به حوزه مسکن و بنگاه‌داری از سوی این موسسات را از دیگر عوامل برهم زننده بازار مسکن خواند و اظهارداشت: همچنین عدم پرداخت تسهیلات بانکی متناسب برای خرید مسکن به مردم موجب تشدید مشکلات این حوزه شده‌‌ است.

عقبایی علت دیگر را سیاست‌های متعدد و متضاد ارائه شده از سوی دولت‌های مختلف در حوزه مسکن عنوان و بیان کرد: این در حالی است که تولید مسکن یک طرح جامع است و همه باید در یک مسیر به اجرای سیاست‌های مسکنی اقدام کنند.

این کارشناس حوزه مسکن عامل دیگر را تجاری عمل کردن بانک‎ها بجای توسعه‌ای عمل کردن آن‌ها اعلام و اضافه کرد: بانک‌های کشور در حال حاضر بجای اینکه به توسعه ساخت و ساز بپردازند به دنبال سود و زیان هستند و همین امر نمی‌گذارد، توازن میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

نایب رئیس اول اتحادیه مشاورین املاک در ادامه بیان عوامل آشفتگی بازار مسکن و افزایش سرسام آور قیمت‌ها توضیح داد: در ایران، مسکن هنوز به عنوان سرمایه تلقی می‌شود به همین خاطر قیمت مسکن در سال 98 نسبت به سال 97 دو برابر شده و این فاجعه است چون توازن میان عرضه و تقاضا نداریم و سالی فقط یک میلیون ازدواج در کشور داریم اما تولید مسکن ما زیر، 300 هزار تاست.

به راستی که نبود سیاست و برنامه ریزی واحد در خصوص توسعه مسکن در کشور و جولان عده ای سوداگر در این خصوص جامعه را دچار بحران و سوق دادن مردم بخصوص جوانان به سمت ناامیدی کرده است تا عده ای از خدا بی خبر از این رهگذر جیب های خود را چاق کنند.

رقیه غلامی

ارسال نظرات
آخرین اخبار