کارشناس دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه در گفتگو با «بسیج»:

دخانیات شایعترین عامل قابل پیشگیری مرگ در جهان است

کارشناس برنامه دخانیات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه با اشاره به شعار امسال هفته ملی بدون دخانیات "محافظت از سلامت عمومی در برابر ترفند‌های صنایع دخانی و بیماری کرونا" گفت: دخانیات شایع‌ترین عامل قابل پیشگیری مرگ در جهان است به گونه‌ای که نیمی از مصرف کنندگان مواد دخانی به علت بیماری‌های ناشی از آن می‌میرند.
کد خبر: ۹۲۴۵۲۳۸
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
 جواد علی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در خراسان رضوی؛ اظهار داشت: استعمال دخانیات عامل بروز ۹۰ درصد سرطان‌های ریه، ۸۰ درصد برونشیت مزمن و ۲۵ درصد بیماری‌های ریوی است.
 
وی با بیان اینکه بیماری‌هایی از قبیل: حملات آسم، آبریزش از چشم و بینی وعفونت گوش میانی در فرزندان افراد سیگاری بیشتر است، افزود: سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده است که درصورت عدم برنامه ریزی و پیشگیری لازم در مهار اپیدمی دخانیات، کشور‌های ایران، مصر و پاکستان تا ۴۰ سال آینده بیشترین میزان مصرف دخانیات را خواهند داشت.
 
وی عنوان داشت: با توجه به اهمیت مسئله هر ساله به مناسبت بزرگداشت روز جهانی بدون دخانیات در تاریخ ۳۱ ماه می، اقدامات هماهنگ و گسترده‌ای در سراسر جهان برای تنویر افکار عمومی در خصوص مضرات استعمال دخانیات انجام می‌شود.
 
علی نژاد زرمهری با اشاره به اینکه شعار سازمان جهانی بهداشت در سال جاری با عنوان " محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند‌های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آن‌ها اعلام شده است، تصریح کرد: در این راستا مقرر است، فعالیت‌ها و اقدامات برای افزایش آگاهی عمومی به خصوص جوانان، در خصوص تاثیرات مضر دخانیات، از سرطان تا بیماری‌های تنفسی مزمن، اهمیت کاهش مصرف دخانیات و همچنین خطرات مواجهه با دود دست دوم و سوم تمرکز یابد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها