خبرهای داغ:
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی:

لزوم احداث موزه دفاع مقدس در خراسان جنوبی

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی گفت: لازم است تمام اقدامات و آثار دفاع مقدس در قالب موزه دفاع مقدس و یک مرکز فرهنگی در دسترس و مورد استفاده همگان قرار گیرد که متاسفانه خراسان جنوبی جزء شش استانی است که از این موضوع محروم است.
کد خبر: ۹۲۳۸۴۵۴
|
۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی غلامرضا فلاحی مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: رسالت و ماموریت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همان طور که در نام آن نهفته، حفظ آثار شهدا و رزمندگان و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت است.

وی با اشاره به برنامه‌های کلی و مختلف بنیاد حفظ آثار، اظهار کرد: هدف بنیاد این است تا از ظرفیت آحاد مردم، نیرو‌های مسلح، دستگاه‌های اجرایی استان و جوانان در ترویج فرهنگ دفاع مقدس که پایه و اساس میراث گرانسنگ انقلاب اسلامی است، استفاده شود.

فلاحی با اشاره به فعالیت بخش‌ها و مدیریت‌های مختلف در اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، گفت: از سال ۹۵ و همزمان با آغاز به کار بنیاد حفظ آثار در استان کار جمع آوری آثار شهدا و رزمندگان در قالب دانش نامه آغاز که این آثار از شهدا، خانواده شهدا، رزمندگان و حتی دستگاه‌های دخیل در دفاع مقدس همچون آموزش و پرورش، بسیج، جهاد کشاورزی، نیرو‌های مسلح مستقر در استان در قالب ۲۸۰ هزار برگ سند مکتوب تهیه شده است.

وی ادامه داد: تاکنون هزار و ۷۹۰ ساعت مصاحبه از رزمندگان دوران دفاع مقدس استان تهیه شده که نیاز است این روند برای تک تک رزمندگان استان انجام و در قالب کتب دفاع مقدس کار شود.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان با بیان اینکه در کتابخانه بنیاد استان ۳۵۰ نفر عضو هستند، گفت: در این کتابخانه ۸ هزار و ۶۶۵ نسخه کتاب موجود است که از این تعداد ۷ هزار و ۹۲۹ عنوان با موضوع دفاع مقدس است.

فلاحی با اشاره به تدوین دانشنامه دفاع مقدس در استان، بیان کرد: این دانشنامه که پایه و اساس از عملکرد دایره المعارف دفاع مقدس محسوب می‌شود تا کنون ۵۰۰ مدخل از افراد و شهدا ی استان شناسایی و در سطح دستگاه ها، شهدا و یگان نیرو‌های مستقر در استان به عنوان مدخل تعریف شده و به برخی از دستگاه‌های استان ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه دانشنامه دفاع مقدس استان باید در سه جلد تهیه شود، افزود: تقریبا سه سال است که در این زمینه کار می‌شود و امسال مقرر شده که یک جلد از این دانشنامه تهیه شود.

فلاحی عنوان کرد: بر اساس فعالیت‌های انجام گرفته در زمینه دانشنامه دفاع مقدس تا کنون از ۱۵۰ پرونده علمی، ۶۰ مقاله علمی و ۵۵۰ نویسنده از اساتید دانشگاه استفاده شده که ۲۰ نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه‌های استان هستند.

وی با بیان اینکه در تهیه دانشنامه دفاع مقدس استان با کمبود اعتبار مواجه هستیم، گفت: در همین زمینه با استانداری جلسات و پیگیری‌هایی انجام شد که مقرر شد این دانشنامه به عنوان یک طرح پژوهشی در زمینه دفاع مقدس مطرح شود و اعتبار برای آن اختصاص یابد که با انجام این کار گام بزرگی در زمینه تهیه سند ماندگار دفاع مقدس استان و استفاده نسل جوان و آینده برداشته می‌شود.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: از ابتدای تاسیس بنیاد در استان تاکنون ۱۷۰ عنوان کتاب در زمینه زندگی نامه شهدا، رزمندگان و فرماندهان دوران دفاع مقدس چاپ شده است که از این تعداد چهار مورد برای کودکان در زمینه دفاع مقدس، دو مورد آلبوم عکس دفاع مقدس و رزمندگان استان و یک مورد مربوط به نقش استان در زمینه پشتیبانی در دوران جنگ تحمیلی تهیه شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۶۰ عنوان کتاب در دست اقدام و چاپ است که از این تعداد تاکنون ۱۲ مورد تاریخ شفاهی دفاع مقدس در قالب زندگی نامه شهدا و خاطرات رزمندگان است.

فلاحی با بیان اینکه ۱۴۰ شهید گمنام در ۵۶ نقطه از استان در مراکز آموزشی، فرهنگی، نظامی آرمیده اند، افزود: در بحث استقبال و حضور مردم در مراسم تشیع و تدفین پیکر شهدا در سطح کشور جزو رتبه‌های اول هستیم که این نشان از ولایتمداری، بصیرت مردم استان است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ادامه داد: از ۵۶ نقطه استان که شهدای گمنام تدفین شده اند تاکنون برای ۲۵ مورد یادمان احداث شده است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی جزو استان‌هایی است که در تمام مراکز شهرستان‌های آن شهید گمنام دفن شده و حتی  در روستا‌ها داوطلب استان آمادگی داریم که در  این زمینه در خدمت آن‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه امسال در چهلمین سالگرد دفاع مقدس قرار داریم گفت: امسال چهل سالگی دفاع مقدس با شعار "ما قوی هستیم" با توجه به اهداف مشخص و تاثیر دفاع مقدس بر بیداری اسلامی و نقش سردار سلیمانی در حوزه مقاومت در دنیا و کشور‌های اسلامی برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید سعی شود تا چهل سالگی دفاع مقدس همچون چهل سالگی انقلاب اسلامی باشکوه برگزار شود، ادامه داد: مقرر شده تا در این زمینه از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی، نهاد‌های مردمی، پیشکسوتان و جوانان استفاده شود تا برنامه های نو و جذاب در قالب فرهنگ دفاع مقدس برگزار شود.
 
فلاحی با اشاره به آغاز برنامه های چهلمین سالگرد دفاع مقدس از سوم خرداد امسال، گفت: به تمام دستگاه های اجرایی استان ابلاغ شده تا تمامی مراسم های آنها از قبیل افتتاح و کلنگ زنی ها با تمرکز بر مناسبت هایی همچون سوم خرداد، هفته بسیج، هفته دفاع مقدس و دهه فجر باشد.
 
وی با اشاره به برگزاری جلسات گرامیداشت چهل سالگی دفاع مقدس توسط کمیته های هفت گانه شورا حفظ آثار دفاع مقدس، افزود: استفاده از ظرفیت جوانان و فضای مجازی و تمامی اقشار استان که درگیر موضوع دفاع مقدس بودند در برگزاری برنامه های گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در دستور کار و مد نظر قرار دارد.
 
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان گفت: باید آثار و اقدامات دفاع مقدس و فرهنگ دفاع و شهادت در دسترس و مورد استفاده همگان باشد که این امر نیازمند وجود یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس در استان است که متاسفانه خراسان جنوبی جزء شش استانی است که از این مورد محروم است.
 
وی ادامه داد: اگر چه زمین و محل احداث موزه دفاع مقدس در استان خراسان جنوبی مشخص شده اما اعتبار کافی وجود ندارد و این امر نیازمند مطالبه گری و پیگیری های بیشتر از سوی مسئولین استان است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار