خبرهای داغ:

خام فروشی طلای سرخ، دغدغه زعفران کاران شاهرودی

روز‌های آخر آبان، روز‌های پر کار کشاورزان شاهرودی است، بخصوص که امسال با هشدار یخبندان، آن‌هایی که زعفران کاشته اند، به سرعت در حال برداشت طلای سرخ از زمین سرد هستند.
کد خبر: ۹۱۹۱۶۶۶
|
۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، استفاده ۸۷ درصدی آب تولیدی سمنان در بخش کشاورزی از یک سو و کاهش منابع آبی در این استان کویری، توجه‌ها را به سوی افزایش کشت محصولات کم آب بری نظیر زعفران سوق داده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان، در حدود ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زعفران کشت می‌شود که بیشتر این سطح زیر کشت در شهرستان شاهرود است.
برداشت طلای سرخ در شاهرود
خام فروشی طلای سرخ دغدغه زعفران کاران امسال ۱۵۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شاهرود به کشت زعفران اختصاص یافته و میانگین برداشت از آن هم چهار تن در هر هکتار است.
اسماعیل قربانیان، کارشناس زراعت جهاد کشاورزی شاهرود می‌گوید: در برخی از مزارع پر تراکم زعفران، میزان برداشت به ۱۰ کیلوگرم در هکتار هم می‌رسد.
قربانیان پیش بینی کرد: امسال ۶۰۰ کیلوگرم زعفران در شاهرود برداشت شود.
ابر و سعد آباد؛ روستا‌های پر محصول زعفران
خام فروشی طلای سرخ دغدغه زعفران کاران علیرضا عرب یارمحمدی یکی از زعفران کاران روستای سعدآباد شاهرود است که از سال ۹۲ کشت زعفران را در ۲ هزار متر مربع از زمین‌های کشاورزی خود آغاز کرده است.
او امسال این سطح زیر کشت را بخاطر کم آب بر بودن و درآمدزایی زعفران کاری، به ۴ هزار و ۵۰۰ متر افزایش داده است.
این کشاورز زعفران کار، قیمت هر کیلوگرم گل زعفران پاک نکرده را ۷۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو زعفران را ۸ تا ۹ میلیون تومان بیان می‌کند.
به گفته عرب یارمحمدی، از هر ۷۵ کیلوگرم گل زعفران بعد از جدا کردن گلبرگ و ساقه، یک کیلوگرم زعفران به دست می‌آید.
پایه گذار کشاورزی قراردادی در روستای ابر هم، زعفران کار نمونه استان سمنان، علی اکبر پور ابری است.
کشاورزی که توانسته در حالیکه متوسط برداشت زعفران از هر هکتار ۳ کیلوگرم است، به رکورد ۱۰ کیلو و ۶۰۰ گرم برسد و زعفران دسترنج خود و ۳۰۰ کشاورز منطقه را با نشان " شاه زر" به ثبت ملی برساند.
علی اکبر پورابری ۳۰ سال پیش به صورت آزمایشی کشت زعفران را شروع کرد و با توجه به زمین حاصلخیز و آب و هوای خوب روستای ابر، بهترین زعفران استان سمنان را برداشت و در طول این سال‌ها بیش از ۵۰۰ شغل در روستا ایجاد کرد.
این کشت نه تنها از مهاجرت سه هزار نفر از روستای ابر جلوگیری کرد بلکه زعفران را به محصول اول این روستا تبدیل و راه را برای توسعه کشت قراردادی باز کرد.
شاهرود؛ بهترین مکان برای کشت زعفران
خام فروشی طلای سرخ دغدغه زعفران کارانزمین کشت زعفران باید سبک و غنی از مواد غذایی باشد و برای کشت، پیاز زعفرانی انتخاب شود که بیش از هشت گرم وزن دارد.
زعفران می‌تواند حداکثر دمای ۴۰ درجه و حداقل دمای ۲۲ درجه زیر صفر را تحمل کند برای همین شاهرود که دارای شب‌های سرد و روز‌های گرم است بهترین مکان برای کشت این محصول است.
کلاس‌های ترویج زعفران کاری به طور مستمر در روستای سعدآباد شاهرود برگزار می‌شود.
عباسعلی نهاردانی رییس اداره ترویج و آموزش کشاورزی جهاد کشاورزی می‌گوید: کاشت، داشت و برداشت زعفران، آماده سازی بستر خاک، زمان آبیاری، ویژگی‌های پیاز سالم زعفران، کنترل علف‌های هرز و آفات، چگونگی خشک کردن و بسته بندی محصول در این دوره‌ها به کشاورزان آموزش داده می‌شود.
خام فروشی؛ دغدغه زعفران کاران
خام فروشی طلای سرخ دغدغه زعفران کارانزعفران شاهرود به رغم کیفیت عالی و درجه یک هنوز هم به صورت گل به فروش می‌رسد.
محمد حسن قاسمی، رییس مرکز خدمات جهاد کشاورزی بخش مرکزی شاهرود علت این موضوع را نبود زیرساخت‌های بسته بندی و بازار می‌داند.
وی می‌گوید: بهترین راه برای کمک به زعفران کاران راه اندازی یک کارگاه بسته بندی است.
البته زعفران کاران در سال‌های اخیر یک تعاونی تشکیل داده اند که ۱۰۰ عضو دارد.
محمدی، مدیرعامل این تعاونی است که نیاز زعفران کاران به بذر و فرآوری گل و نهاده‌ها را تامین می‌کند.
محمدی هدف اصلی تشکیل این تعاونی را تلاش برای راه اندازی کارخانه فرآوری و عصاره گیری زعفران عنوان می‌کند، هدفی که با گذشت سه سال از تشکیل تعاونی به دلیل مشکلات مالی هنوز محقق نشده است.
تلاش برای توسعه کشت اشتغال زا
خام فروشی طلای سرخ دغدغه زعفران کارانزعفران کاری، علاوه بر عواید مالی مناسب و محصول کم آب بر بودن، اشتغالزاست.
برداشت زعفران حدود یک ماه طول می‌کشد و در همین مدت به ازای هر هکتار به صورت مستقیم برای ۸۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.
زعفران کاران علاوه بر خود زعفران، ساقه زرد رنگ داخل گل زعفران را هم می‌فروشند و برایشان عایدی مالی دارد.
از این روست که علیرغم به سرانجام نرسیدن راه اندازی کارخانه فرآوری و عصاره گیری زعفران، برای توسعه کشت، مجوز نخستین زنجیره یکپارچه زعفران استان سمنان در شاهرود صادر شده تا مراحل کاشت، داشت، برداشت تا فرآوری، بسته بندی، خرید وفروش از طریق زنجیره صورت گیرد.
این زنجیره تلاشی است برای توسعه کشت زعفران؛ به گونه‌ای که سطح زیر کشت این محصول از ۲۴۳ هکتار پارسال، امسال به حدود ۳۰۰ هکتار رسیده و پیش بینی می‌شود امسال ۷۵۰ تن زعفران در استان سمنان برداشت شود.
ارسال نظرات
پر بیننده ها