خبرهای داغ:
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان خبر داد

راه‌اندازی ۱۶ موکب در عراق توسط استان همدان/ اهدای 17 کیلو طلا توسط همدان به اعتاب مقدسه

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای اربعین حسینی از مرداد ماه امسال آغاز شده است، گفت: امسال ۱۶ موکب در کشور عراق در سرزمین مقدس کربلا مستقر هستند که دو موکب در مرز خسروی هستند.
کد خبر: ۹۱۸۱۳۳۳
|
۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲

راه‌اندازی ۱۶ موکب در عراق توسط استان همدان/ اهدای 17 کیلو طلا توسط همدان به اعتاب مقدسهبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، محمدعلی بادامی در نشست خبری ستاد اربعین حسینی با اشاره به وظیفه اصلی ستاد بازسازی عتبات عالیات در سراسر کشور اظهار داشت: این ستاد به عنوان یک مجموعه مردم نهاد با قریب ۱۸ سال فعالیت توانسته از طریق کمک‌های مردمی و خیرین برای بازسازی حرم‌ها گام‌هایی را بردارد.

وی افزود: اماکن مقدسه در کشور عراق در شهرهای زیارتی سامرا، کاظمین، کربلا و نجف به عنوان قلب جهان تشیع بوده و از همه مهمتر کربلای معلی یک ویژگی خاصی را برای جهان اسلام و تشیع دارد و به ویژه برای ما ایرانی‌ها که یک هزار و ۲۰۰ کیلومترمربع مرز مشترک با عراق داریم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان عنوان کرد: بعد از سرنگونی رژیم صدام این سوال مطرح شد که چه کسی به حرم‌ها توجه خواهد کرد؟ که ۳۵ سال در دوران حکومت صدام اجازه دسترسی مستقیم نمی‌دادند و متولیان رسمی مشخص نبودند و مشکلات بسیار زیادی وجود داشت و از طرفی مردم مشتاقانه علاقمند به حضور در حرم‌های مطهر در کربلا  معلی، نجف، کاظمین و سامرا بودند.

وی ادامه داد: بعد از مشورت‌هایی که در سطوح عالی صورت گرفت مقرر شد ستادهای بازسازی عتبات عالیات در سراسر کشور شکل بگیرد از جمله استان همدان که این امر اجرایی شد و افراد عاشق و علاقمند، ایثارگران  جبهه و جنگ و خیرین در کنار هم گرد آمدند و مجموعه ستاد را راه‌اندازی کردند.

بادامی با بیان اینکه ستاد بازسازی سه وظیفه اصلی دارد، ابراز داشت: یکی از آنها جمع‌آوری نذورات و هدایای مردمی و هدایت آنها به اعتاب مقدسه در کشور عراق است که این نذورات و هدایا به بازسازی و توسعه حرم‌ها اختصاص می‌یابد.

وی ادامه داد: این نذورات شامل مبالغ نقدی اعم از وجه نقد رایج ایران، دلار، دینار و غیرنقدی شامل طلا و جواهرات، فرش و بخش عمده مصالح ساختمانی است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان گفت: گام دوم اعزام نیروهای مهارتی در ساخت و ساز است که در کنار جمع‌آوری نذورات صورت می‌گیرد که بخشی از این افراد قربت الی الله در حرم‌های شریف کار می‌کنند و بخشی نیز بعد از مدتی با پیمانکار قرارداد می‌بندند و وجوه اندکی دریافت می‌کنند.

وی عنوان کرد: بخش سوم نیز راه‌اندازی جریان کنگره عظیم بین المللی اربعین است که در زمان خاص بوده و معمولا از ماه محرم شروع و به آخر ماه صفر ختم می‌شود.

بادامی با بیان اینکه در بخش سوم کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین است، یادآور شد: در حال حاضر در سراسر کشور ۳۱ ستاد فعالیت می‌کند که در استان همدان یک ستاد و 11 دفتر فعالیت دارند.

وی افزود: این ستاد دارای هیات امنایی است متشکل از نماینده ولی فقیه و امام جمعه به عنوان رئیس هیات مدیره، استاندار وقت، فرمانده سپاه و مسئول و رئیس ستاد بازسازی که از اعضای هیات امنا ستاد هستند و در شهرستان‌ها نیز از فرماندار، امام جمعه و مسئول ستاد بازسازی تشکیل می‌شود.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان با بیان اینکه جامعه خیرین و مردمی در کنار کارهای ساخت و ساز، کارهای فرهنگی نیز دارد، گفت: در بعد هنری آینه‌کاری‌ها و نقوش، نقره‌سازی، قلم‌کاری‌های ضرایح آثار ناب ایرانیان است و سبک معماری ایرانی اسلامی در ضرایح حاکم است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سه پروژه عمده در کشور عراق در حال انجام است که پروژه اول ساخت صحن بزرگ حضرت زهرا(س) در نجف است که ۲۲۰ هزار مترمربع در چهار طبقه، دیوار به دیوار مرقد شریف حضرت علی (ع) است و ۹۵ درصد آن انجام شده است.

بادامی با اشاره به صدور سند افتخار برای ساختت این صحن یادآور شد: برای استان همدان در این پروژه تا ابتدای سال ۹۸حدود 200 سند افتخار صادر شده است که معادل ۸۰۰ میلیون تومان پول نقد با خرید این اسناد هزینه شده است.

وی با بیان اینکه پروژه دوم ترفیع گنبد امام حسین (ع) است به نام طرح معراج که 7.5 متر است، عنوان کرد: استان همدان تا به امروز ۳۸۰ خشت طلا معادل یک میلیارد و 140 میلیون تومان طی سه سال اخیر از سال ۹۵ تا ۹۷برای این پروژه هدیه کرده که هر خشت ۳ میلیون تومان ارزش مادی دارد و این افتخار بزرگی برای همدانی‌ها است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان بیان کرد: طی سال گذشته 1.5 تن معادل ۱۲۰ میلیون تومان مس جمع‌آوری شد چراکه اصل خشت مس است و در قالب طلا قرار می‌گیرد.

وی گفت: پروژه سوم ساخت صحن حضرت زینب(س) در کربلا است که در باب الرأس حد فاصل  تل زینبیه و خیمه‌گاه محدوده ۱۶۰ هزار مترمربعی گودبرداری شده که قیمت هر سند ۴ میلیون تومان است که استان همدان ۲۲۰ سند افتخار معادل ۸۸۰ میلیون تومان خریداری کرده است.

بادامی با بیان اینکه به حرمین کاظمین و سامرا نیز نذوراتی اهدا شده است، افزود: تا به امروز 0.5 کیلو انگشتر طلا و نقره مردانه و زنانه به حرم حضرت عباس(ع) اهدا شده است.

وی عنوان کرد: هر گاه فرایندی را تعریف می‌کنیم مردم عاشق اهل بیت(ع) به میدان می‌آیند به طوری که امسال نسبت به سال‌های گذشته نه تنها کاهش نداشتیم بلکه با وجود تحریم و مشکلات اقتصادی، مردم جانانه پیش آمدند که نشان‌دهنده این است که به کشتی نجات متصل هستند و بهره می‌گیرند و عاشقانه خود را خرج ابا عبدالله(ع) می‌کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان تأکید کرد: تاکنون بیش از صدها مترمربع فرش دست‌بافت ایرانی و بیش از 100 تخته فرش ماشینی به حرم‌های مطهر اهدا شده است و یک خیر در شهر همدان در یک نوبت 100 تخته فرش ماشینی ۱۲متری اهدا کرد.

وی اضافه کرد: همچنین یک شخص در یک نوبت در شهر همدان یک فرش ۷۲ متری که ارزش آن امروز ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومان است، اهدا کرده و در سال‌های گذشته نیز بانویی در شهر همدان یک هزار و ۲۵۰ کیلوگرم طلا اهدا کرد.

بادامی تصریح کرد: طی فعالیت ستاد تا ابتدای سال جاری 17 کیلو طلا از استان دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان به اعتاب مقدسه اهدا شده است و تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ نفر نیروی متبرع از استان اعزام شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز سه کتابت قرآنی صورت گرفته مصحف شریف را استاد مومنی و استاد شعبانی با اعضای خودشان ظرف ۶ ماه تا یک سال انجام داده‌اند که این اتفاق در هیچ استانی رخ نداده است.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان گفت: از این کتابت‌ها یک کتاب به حرم حضرت عباس(ع) و یک کتاب به حرم حضرت علی(ع) و کتابت بعدی آماده حمل است که به حرم امام حسین(ع) اهدا می‌شود.

وی ابراز داشت: برای ۶ ماه نخست امسال 0.5 کیلو طلا، ۵۰۰ کیلو مس، یک کتابت قرآن به ارزش ریالی ۷۰ میلیون تومان و ۲۰۰ میلیون تومان وجه نقدی جمع‌آوری شده است.

بادامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها برای اربعین حسینی از مرداد ماه امسال آغاز شده است، عنوان کرد: امسال ۱۶ موکب در کشور عراق در سرزمین مقدس کربلا مستقر هستند که دو موکب در مرز خسروی هستند.

وی با اشاره به فعالیت هشت موکب در داخل استان در کنار مواکب ۷۵گانه ستاد مردمی اربعین گفت: از میان این موکب‌ها، موکب خدام الزهرا متعلق به شهرداری همدان است با ۱۵ دستگاه خودرو مخصوص حمل زباله که خدمات خود را به زائرین، قبل و بعد از ازبعین ارائه می‌دهد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان تصریح کرد: موکب فرهنگی اصحاب الحسین نیز در نزدیکی حرم مطهر به عنوان قرارگاه فرهنگی مواکب ۱۶ گانه جانمایی شده که در این موکب صدا و سیما و اصحاب رسانه و مبلغین حضور دارند و فعالیت‌هایی چون پرده‌خوانی، مرثیه‌خوانی، اعزام مبلغین به موکب‌های ۱۶ گانه، نماز جماعت، روایتگری، زیارت اربعین،  برنامه ‌ای خاص برای کوکان و نوجوانان نیز طراحی شده است انجام می‌شود.

وی یادآور شد: ۱۴ موکب دیگر نیز خدمات اسکان و تغدیه و همچنین فعالیت فرهنگی را انجام می‌دهند.

بادامی گفت: ۱۶ موکب مستقر در عراق 100 درصد مردمی هستند و از طریق خیرین زیرساخت‌های خود را تهیه و اعلام آمادگی کرده‌اند که به تمام زائرین اعم از ایرانی و غیر ایرانی از ۱۰ تا ۲۲ ماه صفر خدمات ارائه دهند.

وی با بیان اینکه موکب‌ها پروانه دارند و برای آنها شناسنامه صادر شده است، افزود: موکبی مختص بانوان در موقعیت سیدالشهدا به اسم حضرت رقیه(س) در نظر گرفته شده که ۳۰ نفر خانم فعالیت دارند و به بیش از یک هزار نفر خانم خدمات می‌دهند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در استان همدان عنوان کرد: امسال نذر کتاب را مطرح کردیم که افراد کتاب‌هایی را که نیاز ندارند تحویل دهند تا در اختیار زائرین قرار دهیم که استفاده کنند و نذر آب که شعارهایی از جمله الحسین یجمعنا، انا العطشان، از اربعین تا ظهور بر روی بطری‌ها درج شده و نذر سوم مواد غذایی است که مردم می‌توانند تهیه کنند و تحویل دهند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به فرموده مقام معظم رهبری کنگره عظیم اربعین به سوی دروازه تمدن اسلامی حرکت می‌کند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات